F3A instap modellen

Discussie in 'F3A' gestart door ruud01, 27 mrt 2013.

  1. New-bie

    New-bie

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    85
    Inderdaad ben ik het helemaal roerend eens met wat GJVO en WVR in de vorige post aan haalden en kan me helemaal vinden in de voorstellen die gedaan zijn door GJVO.

    Verder ben ik me rot aan het zoeken naar info over het F3A vliegen ,ik kan veel vinden maar allemaal in het engels of duits ,een voorbeeld gisteren las ik in de RCN&E over het feit dat behalve een CG punt er ook een CL (centre of lift) is en hoe het krachten spel tussen beide is.

    Juist zulke dingen zijn al het waard om te weten.En zo wordt nederland slimmer.

    Groeten cees
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
  3. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Kijk, je kunt de zaken flink versimpelen door de C klasse een restrictie te geven. Mijn voorstel zou zijn een maximale maat van 1,50 spanwijdte en 1,50 lengte. Analoog aan de 2x2 regel voor de A klasse.

    Een andere mogelijkheid is elke twee jaar een standaard kist in die maat aan te wijzen. Met eventueel een aantrekkelijke prijsafspraak met een leverancier.

    Ga je boven die 1,50m dan zit je al weer snel richting 1,75m. Dan is het verschil met een volle 2m kist al weer niet zo groot.

    Voor dit seizoen is die discussie al te laat, ik heb overigens niets meer van de subcommissie gehoord over de C-klasse. Vliegt deze nu net als vroeger mee met de B?

    Volkert
     
  4. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Ik blijf het trouwens faliekant oneens met de discussies dat mensen niet meevliegen omdat F3A vliegen zo duur is. Je kunt 2e hands prima vliegtuigen vinden voor minder dan een 30-size nieuw electro kistje. Kijk maar hoelang een prachtige Xtra-60 te koop staat hier op het forum. Voor 250 Euris koop je een volledige kist. Zat mensen die thuis een heel hok vol met vliegtuigen hebben, wat kost dat niet als je het allemaal optelt.

    Woef, woef, grom, grom, moest even! :)

    Volkert
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Had er vorig jaar niet iemand een F3A-C wedstrijd gewonnen met een profile-yak(je) ?

    Gerben
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb een paar weken geleden met Sebastiano gesproken over dit alles, beginnen in F3A met een Mytho-S.
    Zijn reactie was.. gewoon een Shark of Steve-S nemen, daar leer je goed mee vliegen en de Mytho moet je pas kopen als je er echt aan toe bent.
    Dat vond ik een raar maar wel eerlijk antwoord van iemand die die modellen verkoopt.

    Dus.. in het kader van dit draadje:
    Een goed beginnersmodel, om brevet en beginnend kunstvlucht te vliegen.

    De Sebart Shark en de Sebart Steve S.

    Ik heb nu ook een Sharky staan en het is echt een heel leuk ding om te zien en kan ook nog wel een verkeerd landinkje hebben zo te zien.


    GJ
     
  7. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    @ Gert-Jan
    Mag ik je sharky een keer proberen? ik ben er heel benieuwd naar.

    @gerben
    Dat was 2 jaar terug. het zelfde jaar dat er ook mensen meededen met een piepschuim kistjes.
     
  8. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    [​IMG]

    Misschien komt hij straks onze kant op! Is dit dan de standaard kist voor 2014? :)

    Volkert


    HD
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ruud, hij staat nog in doos.
    Ik zoek er nog een goedkoop motortje en servo's bij en dan mag jij hem desnoods opbouwen.
    Laten we eerst eens wachten op mooi weer (alles boven de 5 graden is mooi weer)
    GJ
     
  10. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    opbouwen is prima vind ik leuk om te doen!
    Ik heb nog wel een berg servo's liggen. zal vanavond ff kijken wat er in moet en of ik daar iets voor heb
     
  11. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Misschien aanpassing voorstel regel C-klasse: lengte+spanwijdte <= 3meter.

    Dan passen de meeste trainers erin, zoals de Calmato (1,3+1,6=2,9meter), of de Shark/Steve (1,38+1,57=2,95m) of de Rainbow (1,4+1,47) en dat soort kistjes. Hier nog een voorbeeld, de Asyuler-70:
    Naruke Asyuler 70 - 1446mm
    Dit schijnt in Japan een hele rage te zijn (post zo nog een fotootje).

    Ik zou heel graag van aspirant vliegers willen horen of dit een goed idee is!! Zou je dan wel mee gaan doen?

    Volkert
     
  12. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Foto uit Japan:

    [​IMG]

    Da's toch wel leuk!

    Volkert



    HD
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  13. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Dit is de Calmato Alpha 40 Trainer met bovenliggende vleugel.

    Wat met de Calmato Alpha 40 Sports? Onderliggende vleugel, zelfde spanwijdte 1600 mm, zelfde specs wat betreft setup

    KYOSHO¡ÃPRODUCT | Calmart ¦Á EP/GP Line Up=

    edit: nog eentje de Ripmax Acro WOT (foam versie is electro) ? Al is die wel wat kleiner dan de Acro WOT MkII, voor brandstofmotoren (die dan uit hout gebouwd is)
     
  14. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Vleugelbelasting van 83 gr/dm² ? :schrik: 'Fast and penetrating' inderdaad...
     
  15. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Die Asyuler is ook bepaald geen beginnerstoestel (prijs leeg =450Euro!). Het gaat me meer om de maat.

    Volkert
     
  16. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Als aspirant vlieger: waarom zou je zo'n regel opleggen voor de beginnersklasse ?

    Het eindresultaat blijkt een combinatie te zijn van skills van de piloot en mogelijkheden van het toestel. Met goeie skills en een basistoestel kan je op z'n minst even goed scoren als met een super de luxe kist 'zonder' skills. Iedereen bepaalt zelf wat ie aan z'n hobby wil en kan spenderen. Het zal mij een zorg zijn dat er piloten aan de start komen die enorme budgetten willen spenderen aan een super de luxe kist. Zo'n kist verbergt het gebrek aan skills niet... wel integendeel.
     
  17. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    ik ben het met Hans eens.
    Ik denk niet dat je door het beperken van de vliegtuigen die mee mogen doen de deelname zal verhogen. eerder juist verlagen aangezien mensen niet met alle vliegtuigen mee mogen doen.

    Het is belangrijker om op de clinics en wedstrijden te laten zien dat het niet aan het toestal ligt. en juist te laten zien hoeveel je met een simpel beginners vliegtuig kan doen.
     
  18. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik zou zelfs nog een stapje verder gaan... maak een aanbeveling/richtlijn ivm minimale afmetingen van een beginners toestel: bijv. min 1500 mm spanwijdte. Een groter toestel vliegt nu eenmaal 'makkelijker' dan een klein: minder workload, want minder windgevoelig.

    Op die manier bespaar je werkelijk geïnteresseerde beginners de illusie dat ze met de kleinere toestellen heel hoog zullen scoren. Hoe je het draait of keert 1200, 1300 mm spanwijdte is gewoon te windgevoelig (heb ik ook pas recentelijke mogen ervaren)

    En dan wordt dit draadje wel weer interessant voor beginners want aangezien het budget van de meesten onder ons beperkt is wordt dan de finale vraag: welke grotere toestellen waarmee ik aanvaardbare resultaten kan behalen (mist de juiste skills) kan ik aanschaffen voor een beperkt budget?

    Of het dan de moeite waard is om zo'n 'trainer' aan te schaffen vanwege het doorgroeien naar B en hoger? Mijns inziens wel. Groeit iemand door dan kan zo'n 'trainer' makkelijk doorverkocht worden aan een andere geïnsteresseerde beginner. Die laatste mag dan een kist verwachten die zo geconfigueerd is, dat ie in staat is om aanzienlijke prestaties neer te zetten in de beginnersklasse. De doorgroeiende piloot kan een deel van z'n budget recupereren voor de investering in een 'betere' kist.

    Maar dat is mijn visie uiteraard. Ik leees maar al te graag jullie reacties.
     

Deel Deze Pagina