F3A model.

• Topicstarter Topicstarter sitting duck
  • Startdatum Startdatum
Xtra 40 of Xtra 60 van Dennis (HobbyIn). Vliegen super strak en zijn kleine uitvoeringen van zijn 2x2 F3A kist.

Ik denk dat de Xtra 60 iets te groot is, deze verdient eigenlijk wel een 15cc maar als je hem echt licht bouwt dan kan hij ook wel met een 10 cc met pijp.

Ik weet niet of de Xtra 40 een 10 cc aan kan. Even informeren bij HobbyIn zou ik zeggen. Je kunt daar ook de tekening en een freespakket los kopen.

Ik lijk wel een reclame voor HobbyIn maar ik heb zelf een Xtra 60 gehad en ben er op dit moment weer een aan het bouwen. Het is een fantastisch strak vliegend model waar ik zeer enthousiast over ben.
Nadat ik de mijne gecrashed heb :cry: , ben ik gelijk naar hobbyIn gegaan voor een nieuw freespakket.

Ik ben meer naar een langwerpiger model opzoek,zoals de rubin of een comet of een majestic,maar in ieder geval toch bedankt.

greetzz

Hier is goed te zien hoe langwerpig een X-tra is.. (niet te verwarren met een Extra) Hoe lang wil je het hebben?

castelijn3.jpg

Wat bedoel je eigenlijk precies met een "langwerpig" model? Volgens de internationale (F.A.I.) wedstrijdreglementen mogen de maximale afmetingen van een wedstrijdmodel 2 x 2 meter zijn. De trend is in de praktijk om de spanwijdte iets kleiner te nemen, waardoor bepaalde figureen beter tot hun recht komen. I.v.m. "meskant figuren"neigt men steeds meer naar hoge rompen en, om een constante snelheid door de figuren te houden wordt de neus van de romp bovendien nogal breed gehouden, om iets meer weerstand te creeeren. Let maar eens op de foto's in diverse wedstrijdverslagen van E.K's en W.K.'s. Op internationaal niveau worden veelal 2- en 4-takt motoren van al gauw 22 a 23 cc gebruikt, zodat je, om met een 10cc. uit de voeten te kunnen, een kleiner model, zoals de X-tra 60 zult moeten nemen. En, ook modellen als de Rubin zijn nog steeds uitstekend voor dit doel geschikt. Eventueel, om up-to-date te zijn, de hoogte van het model (en de breedte van de neus) ongeveer 10% meer te nemen.

Mijn bedoeling is zeker niet om wedsrtijden te gaan vliegen ,maar gewoon voor de fun,zoals jorrit al aantoont heb ik idd de X-tra en een extra een beetje verward,ik vindt de x-tra ook zeer mooi maar ben toch meer op zoek naar iets met een smallere neusen en een beetje pijlstelling.Ik zag bij ons op de club iemand met een comet (ARF) vliegen,hij ging loeihard met een 8.5cc irvine,en ik was verkocht :roll: .
Ik heb geen zin voor een arf ik wil er zelf een van de tekening bouwen.
Later als ik echt goed kan vliegen zie ik een X-tra ook wel zitten om dan zo goed mogelijk figuren mee te vliegen ,maar nu gaat mijn voorkeur uit naar iets snel waarmee ik ook figuren kan doen. :yes:
En ik heb hier nu nog twee 10 cc liggen die nog op een model aan het wachten zijn. :roll:

Als je hard wilt gaan moet je naar de wat oudere modellen kijken. Ik denk dat de curare dan wel een juiste keuze is. Ik weet helaas niet voor wat soort motoren dit model bedoeld is.

Paul

Hoi ,

Als je intresse hebt in een glas romp met gesneden kernen.
Dan kan ik je wel helpen aan een flashlight 2 hiervan heb ik mallen.
Het is een ouder F3A model nog ontworpen voor de hanno,s en dergelijke.
Span 184cm lengte 182cm profiel wortmanfx.
groeten ruud

Hoi,

Het model is zeker niet te groot daar het ontwerp noch stamt uit de tijd dat er nog alleen maar 10cc gevlogen werd.
Op onze club vliegen er twee beiden met 10cc motoren.
Ik heb getracht een foto te uploaden maar dit wil niet echt lukken,als je een plaatje wilt zien stuur dan even je e-mail adres.
Groeten ruud

sitting duck zei:
Ik zoek een tekening van iets dat op een F3A model lijkt voor een 10 cc 2T
Iets in de aard van een rubin of saphir of de club star om een voorbeeld te geven.
Voor foto,s zie http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1845&start=30 bij de modellen van gregor.

tnxx

Hej Sitting duck.

De tekeningen van de Saphir en de club star zijn bijde met 10cc te vliegen.

Tekeningen heb ik destijds bij hobby-in besteld.
Voor de Rubin heb je echter wat meer vermogen nodig (vlieg hem zelf met een 25cc viertakt)
Informeer anders eens bij Dennis (hobby-in) wat voor tekeningen die heeft voor een 10cc F3A achtig model

Suc6 ermee

Back