F3A wedstrijd in frankrijk (Romilly)

Kisten:

Code:
Danny             Oxalis/YS
Jan               Oxalis/YS
Haijo             Synergy/Hacker
Dennis            Xtra-2000/OS-160
Derk              Prestige/Strecker
Maarten Willem    Partner/OS-160
Job               Twister/Hacker
Winfried          Evolis/AXI

CPLR              Osmose/YS
Stephan Carrier   Integral/YS
Marco B.          Addinction/30-10evo

Ja er zit wel wat waarheid in dat gehele verhaal...
In de beperkte tijd dat ik aan competitie deelneem heb ik al "rare" dingen gezien bij de jury.

Er was bij ons op de F3M in België dit jaar echter een trainingsdag waarop je eindelijk eens de mening hoort van de jury...
Met dat in het achterhoofd kan je direct een pak meer punten opstrijken...

Ik denk wel dat de algemene mening van de jury is dat ze liever traag en groter zien..(vooral tragere rollen, niet heeeeeel traag natuurlijk of het is een slowroll 8) )
En dat de baselijn zoiezo het belangrijkste is....

Die Plettenberg is inderdaad griezelig stil. Bij ons vliegt iemand met zo'n ding en die man zou je, bij wijze van spreke, volgas recht in je rug kunnen aanvliegen, zonder dat je 'm hoort aankomen.

Overigens staat daar als opmerking bij 'die doet het erg goed'.. aangezien wij (Hans en ik) zowel de plettenberg als de strecker van Derk gezien hebben, heb ik toch een vraag.. de plettenberg had voldoende vermogen en remt mooi, maar de strecker van Derk had in onze beleving echt nog behoorlijk wat meer vermogen. Als je je bedenkt dat die motor ongeveer 1/3e kost, had ik verwacht daar wat meer positieve reacties op te lezen.

Nu is het wel zo dat diegene die bij ons met de plettenberg vliegt, er een drieblads opgezet heeft ivm. grondspeling.. misschien dat dat wat uitmaakt?

De Strecker van Derk heeft inderdaad heel veel vermogen. Maar doordat er een relatief kleine propellor wordt rondgedraaid verlies je ook weer efficientie. Tevens bleek bij Derk zijn laatste ronde in Romilly dat bij een te ruim programma er behoorlijk wat energy verbruikt wordt. Derk redde daardoor maar net zijn laatste figuur.

Ik weet dat Derk zijn Prestige momenteel geupdate wordt naar een andere strecker met 270 rpm/volt, dat resulteert in een grotere prop met een lager toerental. Eens kijken hoe dat er dan uitziet en klinkt.

Groet
Winfried

Ik zou als ik heb was eerder z'n throttle gewoon 20% terugzetten ofzo, dat ding ging echt als een beest tekeer, zeker in vergelijking tot die plettenberg.. in de setups waarin ik het heb zien vliegen, scheelde het zeker een factor twee qua vliegsnelheid. Dat terwijl de plettenberg al voldoende was, in een opgaande lijn het toestel doodsnappen en dan weer oppakken, doet die al prima zonder volgas.

JVDO zei:
kan de stecker die hij nu heeft geen grotere prop aan?

320Kv (Strecker 435.30) * 35V (schatting hoeveel spanning onder belasting zakt) * 85% (schatting 15% toerenverlies borstelloos onder belasting)
= 9500 toeren
Bij 16,5 * 12 zijn hier al 3,5 KW voor nodig, terwijl motor opgegeven is als 1800W duur (2,5KW piek)

Hans,

Goeie inschatting..... volgens opgave van Dick 83Ampere bij 38 volt = 3154 watt bij volgas.....

(= +/- 4.2Pk)

Groet
Winfried

wvr zei:
Hans,
Goeie inschatting..... volgens opgave van Dick 83Ampere bij 38 volt = 3154 watt bij volgas.....
(= +/- 4.2Pk)
Groet
Winfried
Dan zal mijn aangenomen slip van de motor eerder bij de 20% liggen dan bij de 15%

wvr zei:
Maar doordat er een relatief kleine propellor wordt rondgedraaid verlies je ook weer efficientie.
De vertraagde Hacker heeft zo'n beetje 180Kv. Het ronddraaien van grote 22 inch props in de horizontalen waarin die enorme thrust niet nodig is, leidt voor mijn gevoel ook tot veel verlies. Alsof je een (ronde) bezemstel op dat moment rond moet draaien.
Ben benieuwd op welke KV waarde men uiteindelijk uit komt.

Even opnieuw omhoog duwen,

dit weekend gaan bijna alle toppiloten aanwezig zijn in Romilly.

de links in de eerste post zijn actueel.

Job Verkerke zal dit jaar als enige nederlandse deelnemer mee vliegen.

We zijn 2 jaar geleden met een grote groep vliegers geweest, leuke wedstrijd op een mooie locatie. Ook leuk om veel bekende vliegers te zien!

Job Succes

Hanjo staat toch ook ingeschreven ?

Van Job weet ik dat hij zijn rangschikking gaat bekijken op zaterdag en afhankelijk van dat zondag in Roosendaal meevliegt.

Romilly zou ik graag meevliegen met F3M maar die valt altijd zo slecht in de planning midden juli, tussen 2 Belgische wedstrijden.

Misschien volgend jaar.

Haijo ook? Ik sprak Job maandag en die melde dat ie alleen ging, maar als Haijo mee gaat is dat des te leuker. Haijo en Job gaan immers ook naar het WK, goeie training ;-)

Suc6

Haijo ook? Ik sprak Job maandag en die melde dat ie alleen ging, maar als Haijo mee gaat is dat des te leuker. Haijo en Job gaan immers ook naar het WK, goeie training ;-)

Suc6

Haijo was van plan te gaan, maar heeft deze trip helaas moeten annuleren.

Ik ga inderdaad op het eind van de dag op zaterdag naar huis. Om op zondag in Roosendaal mee te kunnen doen.

Job, ben jij straks alleen op pad of is er toch een vorm van nederlands team met coach etc.?
En zoals jij in Oss tegen mij zei, ga gewoon lekker vliegen en er van genieten.

Als je de namen ziet van ingeschreven piloten zou je zeggen dat het een Europees Kampioenschap is zonder de onbekende en F programma's.

Ik zou zeggen succes Job maar vooral succes aan de vele belgen die met ambities naar daar trekken. Vooral Bert heeft er zin in als ik zo hoor.

Job, zorg dat je vooraan zit, dan blijf je ginder en hebben wij eentje minder te jureren.

grapje.

Back