Rick NL
PH-SAM
Er is even weinig geschreven hier over de F3F wedstrijden dit jaar maar hierbij een verslag van de stand van zaken.
In Oktober zal er in Rügen, Noord-Duitsland het eerste Wereldkampioenschap F3F worden gevlogen.
Omdat er vier kandidaten waren is er op 31 juni. een wedstrijd gevlogen op de Maasvlakte, bij zeer weinig wind tussen de 3 en 5 m/s.
1e Robert Hermans 98.5 %
2e Erik Heijne 97.7 %
3e Frits Donker Duyvis 96.3 %
4e Rick Ruijsink 91.1 %
De eerste drie gaan als vliegers naar de WK, met Wout Heijne als helper en ik als Team Manager.
Ondertussen hebben Frits Donker Duyvis, Stefan Bernardy en ik twee Eurotour wedstrijden gevlogen in Fankrijk. De eerste op het plateau van Caussols (1250 m) bij Grasse, de tweede op de Prorel (2300/2400 m) bij Briancon.
De eerste 2 dagen in Caussols waren de windcondities matig maar de derde dag perfect. Toen heb ik 40.8 sec gevlogen en Stefan zelfs iets boven de 39 sec. Mijn 40.8 sec was op dat moment het wedstrijd record, maar om de verhoudingen even duidelijk te maken vloog daarna de uiteindelijke winnaar en (voorlopig) leider in de Eurotour Lukas Gaubatz (Aut) even 30 en een beetje, het nieuwe helling record.
Uitslag voor de Nederlanders in Caussols met 34 deelnemers:
Stefan 27e met 74,9%
Rick 28e met 74,4%
Frits 30e met 71,0%
In Briancon werd vrijdag gevlogen op de zuidhelling (2300 m) met niet al te veel wind maar door de ligging een goede en regelmatige lift.
De zaterdag was de wind gedraaid naar noord en werd op de noordhelling (2400m) gevlogen.
De wind was zeer zwak en de lift moest komen van de zon instraling. Die kwam zaterdag rond 12 uur op gang maar zondag pas tegen 2 uur. Door die afhankelijkheid van de zoninstraling waren de condities heel erg wisselend, wel veel wind maar soms heel veel en soms heel weinig lift. Hierdoor vlogen velen beneden hun kunnen, maar nog altijd winnen de besten, hoewel vooral op de noord helling diegenen die met deze helling bekend zijn sterk in het voordeel waren.
De keuze van het juiste vlieg traject en de beste hoeveelheid ballast was voor de lokaal bekenden gemakkelijker. Veel van degenen die de helling niet goed kenden vlogen op grond van de wind met (te) veel ballast. De locals vlogen vaak met minder.
Links ben ik met de Pace, de enige 2.5 m tussen de 3 m modellen.
42 van Links Frits met zin Empi, en ergens in het midden Stefan met zijn Pike Precision (oranje met de witte ellipsen).
Uitslag voor de Nederlanders in Briancon met 28 deelnemers:
Frits 18e met 86,2%
Stefan 22e met 84,7%
Rick 25e met 78,0%
De 42 personen met minimaal 60 toestellen, ballast, eten en apparatuur worden met 5 stevige 4x4's naar boven gereden.
Altijd indrukwekkend, hier drie van de vijf 4x4's vol beladen op weg naar boven.
We hebben hier gemerkt dat de weersomstandigheden op ieder helling anders uitpakken, zowel qua ballasten voor een bepaalde windsnelheid als wel voor het juiste vliegtraject en bochttechniek.
In Rügen is de te verwachten liftband erg smal waardoor ook een speciale techniek gebruikt moet worden om de eerste 30 sec snelheid te maken.
Rick
In Oktober zal er in Rügen, Noord-Duitsland het eerste Wereldkampioenschap F3F worden gevlogen.
Omdat er vier kandidaten waren is er op 31 juni. een wedstrijd gevlogen op de Maasvlakte, bij zeer weinig wind tussen de 3 en 5 m/s.
1e Robert Hermans 98.5 %
2e Erik Heijne 97.7 %
3e Frits Donker Duyvis 96.3 %
4e Rick Ruijsink 91.1 %
De eerste drie gaan als vliegers naar de WK, met Wout Heijne als helper en ik als Team Manager.
Ondertussen hebben Frits Donker Duyvis, Stefan Bernardy en ik twee Eurotour wedstrijden gevlogen in Fankrijk. De eerste op het plateau van Caussols (1250 m) bij Grasse, de tweede op de Prorel (2300/2400 m) bij Briancon.
De eerste 2 dagen in Caussols waren de windcondities matig maar de derde dag perfect. Toen heb ik 40.8 sec gevlogen en Stefan zelfs iets boven de 39 sec. Mijn 40.8 sec was op dat moment het wedstrijd record, maar om de verhoudingen even duidelijk te maken vloog daarna de uiteindelijke winnaar en (voorlopig) leider in de Eurotour Lukas Gaubatz (Aut) even 30 en een beetje, het nieuwe helling record.
Uitslag voor de Nederlanders in Caussols met 34 deelnemers:
Stefan 27e met 74,9%
Rick 28e met 74,4%
Frits 30e met 71,0%
In Briancon werd vrijdag gevlogen op de zuidhelling (2300 m) met niet al te veel wind maar door de ligging een goede en regelmatige lift.
De zaterdag was de wind gedraaid naar noord en werd op de noordhelling (2400m) gevlogen.
De wind was zeer zwak en de lift moest komen van de zon instraling. Die kwam zaterdag rond 12 uur op gang maar zondag pas tegen 2 uur. Door die afhankelijkheid van de zoninstraling waren de condities heel erg wisselend, wel veel wind maar soms heel veel en soms heel weinig lift. Hierdoor vlogen velen beneden hun kunnen, maar nog altijd winnen de besten, hoewel vooral op de noord helling diegenen die met deze helling bekend zijn sterk in het voordeel waren.
De keuze van het juiste vlieg traject en de beste hoeveelheid ballast was voor de lokaal bekenden gemakkelijker. Veel van degenen die de helling niet goed kenden vlogen op grond van de wind met (te) veel ballast. De locals vlogen vaak met minder.
Links ben ik met de Pace, de enige 2.5 m tussen de 3 m modellen.
42 van Links Frits met zin Empi, en ergens in het midden Stefan met zijn Pike Precision (oranje met de witte ellipsen).
Uitslag voor de Nederlanders in Briancon met 28 deelnemers:
Frits 18e met 86,2%
Stefan 22e met 84,7%
Rick 25e met 78,0%
De 42 personen met minimaal 60 toestellen, ballast, eten en apparatuur worden met 5 stevige 4x4's naar boven gereden.
Altijd indrukwekkend, hier drie van de vijf 4x4's vol beladen op weg naar boven.
We hebben hier gemerkt dat de weersomstandigheden op ieder helling anders uitpakken, zowel qua ballasten voor een bepaalde windsnelheid als wel voor het juiste vliegtraject en bochttechniek.
In Rügen is de te verwachten liftband erg smal waardoor ook een speciale techniek gebruikt moet worden om de eerste 30 sec snelheid te maken.
Rick
Laatst bewerkt door een moderator: