F3F Internationaal 2021

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Rick NL, 20 jul 2021.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Afgelopen weekend hebben Frits Donker Duyvis, Stefan Brnardy en ik eindelijk weer een internationale wedstrijd kunnen vliegen, na ongeveer 22 maanden stilstand. En we hebben het geweten!

    Het ging om de Lemoncello Cup die sinds jaren normaal op de grens van (Zuid)Frankrijk en Italië op de pas van Tende wordt gevlogen.
    Omdat alle wegen rond Tendapas en aan de Franse én de Italiaanse kant afgelopen najaar door noodweer zijn weggeslagen en er ondanks hard werken nog steeds niet te komen is, werd weer uitgeweken naar het plateau van Caussols op 1270 meter hoogte en iets ten noorden van Grasse (F). Het dal ligt 200 meter lager.

    Vroeger vanaf 2009 t/m 2013 werd de lemoncello cup ook in Caussols gevlogen, maar de omstandigheden kunnen daar erg wisselend zijn, vooral met weinig echte wind en wel zon. Daarom is vanaf 2014 steeds gevlogen op de Tendapas, maar dit jaar dus niet.

    Vrijdag was er in de latere ochtend te vliegen, maar we hebben de tweede ronde moeten afbreken vanwege de (voorspelde) regen. Zaterdag en zondag was het mooier weer, maar wel met weinig wind in de middag en geen wind tot een uur of 12. Dus zijn alle vluchten gemaakt onder moeilijke condities, soms goed door themiek, vaak (heel) slecht, en soms redelijk.
    Echt weer waar de allerbesten, ondanks de 'loterij' toch altijd weer boven komen drijven. En met da allerbesten bedoel ik dan ook de ervaren mensen die locaal (in ruime zin) veel ervaring hebben kunnen blijven onderhouden.

    Stefan heeft zich goed staande kunnen houden in de groep en is 16e geworden. Frits en vooral ik hadden het moeilijker om met de ons gegunde condities een redelijk resultaat te bereiken.
    Na een van mijn wedstrijd vluchten met net legale, maar marginale, condities 'lekker lang' duurde zakte ik onderuit. Er was even helemaal niets. Gelukkig was ik vorig jaar op vakantie ook hier om 3 dagen vrij te vliegen en kende ik de sweet-spots redelijk, en samen met locale hulp ben ik van vrijwel het diepe van het dal toch weer opgeklommen.

    Hier een sfeer foto met diverse modellen op de voorgrond, Freestyler 5 en 6Quantum2, Aliaj uit 2099, en een Cosmos in de lucht. Op de achtergond de Middellandse Zee, met bij goed weer zie je Corsica zelf, nu zagen we slechts de wolken erboven.
    Caussols-2021.jpg

    Wat betreft de modellen die gevlogen werden zagen we redelijk wat Shinto's en Freestylers, maar het wordt duidelijk dat er veel meer echt goede modellen zijn die uitstekend met de top kunnen concurreren. De Cosmos van Jean-Luc Foucher was een opmerkelijk goede nieuwkomer gevlogen door Pierre Rondel gedurende de eerste 6 ronden. Enorm goed bij lichte tot gemiddelde condities.
    Cosmos.png
    De latere ronden vloog Pierre met de Quantum2, waar enkele (aerodynamisch) zwakke punten zijn verbeterd.
    Resultaat:
    1. Sebastian Lanes, Shinto, FS5
    2. Pierre Rondel, Cosmos, Quantum2
    3. Matthieu Mervelet, Shinto, Pitbull2
    16. Stefan Bernardy, Shinto
    23. Frits Donker Duyvis, Quantum,
    26. Rick Ruijsink, FS5

    Uitgebreide uitslagen op http://www.f3xvault.com/?action=event&function=event_view&event_id=2117
     
    Bavo, crins, M.l.v.Doesburg en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Na de Lemoncello Cup hebben we nog enkele wedstrijden gevlogen, 6 weken geleden de Sloping Denmark, met Peter Aanen 14e, Arjen van Vark 17e, Frits Donker Duyvis 21e, Erik Heijne 34e en Rick Ruijsink hekkesluiter met 40e.
    2 weken geleden vlogen we de Pyrénees Cup met Frits 8e, Arjen 33e, Erik 34e en ik 42e van de 46 vliegers.
    Nu net hebben we de German Open gevlogen op Rügen. Daar heeft Philipp Stary huisgehouden met zeer snelle vluchten in moeilijke omstandigheden. Waar je met 95% normaal op de 10e of 12e plaats staat was het nu de eer aan Thorsten Volkers om met 95% 2e te worden.
    In het geweld werd Peter 8e en Arjen 12e, Erik 282 en ik 43e van de 57 piloten.
    Rugen 2021.jpg

    Het waren na de Corona weer gezellige strijdvaardige wedstrijden waarin goed gepresteerd is.
    Er waren verscheidene nieuwe modellen te zien in deze wedstrijden, waarbij de Pitbull 3 met de enorm korte neus opviel, het potentieel lijkt goed, maar de afstelling en afstemming van de vliegstijl lijkt wel lastig onder de knie te krijgen.
    Verder enkele andere toestellen die in protoype te zien waren.
    Maar al met al blijkt steeds dat de piloot een veel grotere invloed heeft op het resultaat dan het toestel.

    Alle uitslagen zijn te vinden op F3xvault.
    http://www.f3xvault.com/?action=event&function=event_view&event_id=2025
     
    Dirk77, Ariel, Justus en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat gun ik uiteraard iedere wedstrijdklasse.
     
    Rick NL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina