F3F Typhoon Race Longpan Taiwan

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Rick NL, 24 okt 2017.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Vandaag zijn Stefan Bernardy en ik aangekomen in het zuidelijkste puntje van Taiwan om komend weekend de F3F Typhoon race te vliegen.
    Deze staat bekend om zijn stevige wind goede helling en erg snelle tijden. Waarschijnlijk het Non-Plus-Ultra voor F3F.
    Tegen 2 uur kwamen we aan op de helling zonder eerst naar het hotel te gaan, om meteen maar eens te kijken en te proberen hoe het er gaat.
    Er waren een stel Taiwanners (Taiwanezen?) aan het vliegen en verder ook Philippe en Sebastian Lanes plus Andreas Fricke.
    Door de flinke wind duurde het even voor we alles bij elkaar hadden om te gaan vliegen. Om te beginnen zochten we naar wat moed. Aan het idee om op een nieuwe niet al te makkelijke helling te beginnen met een wind van 25 à 30 m/s moesten we even wennen. Ook het in elkaar zetten van het model is geen sinecure. Eerst goed gekeken hoe iedereen vliegt, overleggen wat de moeilijkste punten zijn en twee keer meegelopen met vliegers om te zien hoe de landing gaat.
    Dan toch maar vliegen, Ik ging eerst met de Freestyler 3. Volle Wolfraam ballast van 2.4 kg wat met het eigen gewicht van 2.1 kg op 4.5 kg vlieggewicht uitkomt. Meer mag niet van de FAI op een wedstrijd.
    Het wggooien van het model is niet eenvoudig, maar Stefan lanceerde mijn model netjes. Eigenlijk is van lanceren geen sprake, het is alleen maar loslaten, als je hem maar recht kan houden.
    Het vliegen ging prima, eerst erg ruim om geen enkel risico te nemen, daarna wat dichter op de helling, de bochten worden hier erg ruim gevlogen, door de verschillen van de wind en helling, links met een duidelijk andere techniek dan rechts.
    Op je voeten blijven staan is ook niet zo erg makkelijk. Omdat de reis vermoeidheid nog voelbaar was heb ik er na ongeveer 40 heel snelle laps ging ik maar landen. Een eindje lopen om uit de rotor te komen, even de weg over is daar een mooi grasveldje. Hulp is zeker voor hen die er niet al 100x hebben gevlogen echt wel nodig.
    Een paar vluchten daarna, hij had zijn model een paar vliegtuigen na mij in de wachtrij gelegd, was het de beurt aan Stefan. Hij vloog zijn Shinto, ook met alle mogelijke ballast. Ik probeerde hem te gooien, maar kon het toestel niet voldoende zeker vasthouden in de wind en een autochtoonse vlieger heeft hem gegooid.
    Stefan begon ook rustig aan. Hier een foto van zijn begin.
    Stefan-Longpan.jpg
    En een korte video

    Later kwam hij steeds beter in het ritme en hij was ook blij dat hij zijn model weer netjes (zij het wat ver) aan de grond kreeg.
    Morgen meer vliegen om de helling nog wat beter te trotseren.
    Voorlopig krijgen we hier waar we voor gekomen zijn. Meer verslag volgt.
     
    eric_laermans, PapaHotel, Berrie en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Alweer een heerlijk verslag van de eerste dag Rick, leuk om mee te kunnen lezen hoe jullie avontuur verloopt.
    Verheug me nu al op de volgende verslagen :)
     
    Berrie vindt dit leuk.
  3. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Gaaf mannen!! Heel veel succes en plezier gewenst!!
     
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    We hebben twee dagen met training achter de rug én natuurlijk de eerste wedstrijd dag.
    Woensdag begonnen met een vluchtje met de Pace. Helaas een vluchtje. Thuis de accu opgeladen, de avond tevoren gecontroleerd, gaf voor het starten ruim voldoende spanning, maar blijkbaar was er toch iets fout gegaan. Resultaat: diep beneden lag hij ergens kreupel tussen het kreupelhout. Met 2 locals naar beneden, en gevonden, zonder neus, accu en hoogteroer servo, beide vleugels tamelijk licht beschadigd, stabilo puntgaaf.
    Stefan vloog zijn Pike en Shinto naar tevredenheid. Op de middag was het timing systeem actief en bemand. Ik vloog met de FS3 en de crash in mijn kop zeer slecht, met tijden van 47, 44 en 47 seconden in heel goede condities. Stefan deed het een stuk beter met de Shinto vloog hij 35, 34 en 31.9 seconden, die laatste was een flinke verbetering van zijn PB.
    Gisteren (donderdag) een officiele training met condities die duidelijk minder waren dan op woensdag. Er waren zeer veel vliegers, de wachtrij was dan ook zeer lang, met zeker 50 modellen op een rijtje. Hier zie je er een aantal:
    Wachtrij.jpg

    Stefan vloog tijden van rond de 35, 38 seconden en daarmee goed en stabiel. Ik vloog weer rond de 44, 47seconden, gezien de mindere condities ivm woensdag was ik tevreden met de verbetering.

    Dan vandaag de echte wedstrijd. Met 74 deelnemers had ik niet verwacht dat we 4 ronden konden vliegen, met een paar reflights dus ongeveer 300 vluchten deze dag.
    De condities waren vergelijkbaar met donderdag zo rond de 10 à 12 m/s op de helling. Wanneer je dan het hele veld van vliegers beschouwd zie je dat hier de (vele) jongens van de (paar) mannen worden gescheiden.
    Omdat de helling moeilijk is kunnen alleen de echt getalenteerde, geoefende en met deze helling goed bekende vliegers er super mee overweg. Anderen, de gewoon heel goede lokale vliegers én de echt getalenteerde vliegers met weinig ervaring op deze helling komen aardig weg maar blijven duidelijk achter. Terwijl veel stervelingen zonder echte fouten te maken vandaag tussen de 42 en 52 seconden vliegen wint de befaamde mr.O vandaag 3 van de 4 ronden met tijden van 29, 32 en 31 seconden. Ook Sebastien Lanes die vaker hier was vloog heel erg goed.
    Daarmee is de prestatie van Stefan des te opmerkelijker want hij scoorde vandaag 40, 38, 47 en 42 seconden. In zijn 3e vlucht had hij jammergenoeg 1½ misser anders was deze ook rond de 40 uitgekomen.
    Bij mij ging het weer duidelijk beter en ik was blij met tijden van 44, 43, 47 en 44 seconden. En alles zonder schades.

    Er zijn nog geen uitslagen bekend, dus alles wat ik hier schrijf is met het geheugen van een 69 jarige.:rolleyes:

    Voor morgen zijn de wind verwachtingen niet erg hoopgevend en dat is zacht uitgedrukt. Voor zondag zijn ze echter weer echt heel goed. We zijn benieuwd.
    Ik zal proberen wat foto's te maken waarop het verloop de helling een beetje duidelijk te zien is.
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Vroeg me al af hoe het jullie verging Rick, maar kan me voorstellen dat je even geen zin had om te posten na dat onfortuinlijke ongelukje.
    Jullie doen lekker mee zie ik al, super natuurlijk voor piloten uit een plat landje. Duimen voor voldoende wind morgen!
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ariel vindt dit leuk.
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    :rulez:HOLLAND:rulez:

    Zet 'm op!
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Fototje via Facebook gevonden. Bekend shirtje Rick :)


    22780323_357992967973831_7647491947746219698_n.jpg
     
    ron van sommeren, Lyckele, Berrie en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Wat een heerlijke rij namen in die uitslag. Daar kan je een flinke kaart met lekkere maaltijden mee vullen :D
     
    ron van sommeren en jve vinden dit leuk.
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Ja die namen, daarvan kan je niet altijd brood bakken.
    Vanavond hebben Stefan en ik met 4 Fransen, een Duitser, een Taiwanees en 3 Singaporezen inderdaad lekkere maaltijd gegeten.
    Er waren onder andere twee soorten oesters, met ieder hun eigen naam. Als die werd uitgesproken konden wij Europeanen het verschil niet horen, zij wel.
    Zoals verwacht vandaag niet gevlogen, wat greust en vanmiddag naar het Taiwan national marine biology museum & aquarium geweest. Zeer indrukwekkend hoe daar het zeeleven wordt 'levend' gemaakt. Ik heb het nog nergens zo goed gedaan gezien.

    Voor morgen zijn de voorspellingen weer goed. Niet zo als woensdag, maar met 10 tot 13 m/s op het vlakke land dus waarschijnlijk 15 tot 20 m/s op de helling zal het weer interessant worden.
     
    Berrie, verfbrander, jve en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Even voor het banket een korte update, later meer.

    Wat een dag, wat een dag, de laatste ronde moet een paar keer worden onderbroken omdat de wind meer dan 25 m/s was.
    Ik kan daar niet mee omgaan, Stefan wel.
    Hij heeft twee vluchten van rond de 32 seconden gevlogen en een nieuw super snel nederlands record van 29.30 seconden. Een fantastische prestatie.
    Bij mij ging het niet goed, de eerste vlucht een cut op basis A maar bij het terugvliegen kwan er geen signaal. Reflight met een kleine verbetering omdat ik een signaal bij B te laat hoorde en weer terug draaide. Bij de landing wat licht schade maar niet vliegbaar. De volgende vlucht ging ik op topsnelheid de rotsen in en die zijn poreus maar heel hard. Total loss. De laatste ronde kon ik dus ook niet meer vliegen, twee nullen, waarvan één schrapper.
    De totaaluitslag zie je hier.
    http://www.f3f.url.tw/tr2017/tr2017_all.pdf
    Stefan heel erg mooi 24e geworden in dit sterke veld, ik 67e :(
    Mr.O, Kuo Ping Lin is echt een klasse apart, ongelofelijk hoe die vliegt, altijd op de mm de ideale lijn en bloed, bloed hard. En dat iedere keer, alleen in ronde 1 deed hij even niet mee.
    Nummer 2, Kenneth Chan uit Hong Kong had 88.3% een ongekende afstand met nr.1

    De team resultaten zijn te vinden op: http://www.f3f.url.tw/tr2017/tr2017_all_team.pdf

    Later meer met wat foto's en algemene beschouwingen.

    Al met al een top ervaring, wel ruige toppen.
     
    Lyckele, Berrie, Justus en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Het afsluit diner gehad. Er waren veel prijzen die verloot werden, dus die gaan niet naar de winnaar die toch al veel gesponsord krijgt, maar iedereen maakt een kans. Van petjes tot servo sets en een Schwing van James Hammond. Stefan en ik hebben een mooi shirt van Savöx bemachtigd.

    Zoals gemeld was het vandaag onstuimig. Deze foto laat een golf zien die 150 meter ver weg teren de kust slaat en zeker 20 meter hoog opspat.
    Golf.jpg
    Wat later op de dag ging het echt naar en over de 25 m/s.
    Meten23ms.jpg

    Basis B was rechts en daar zijn poreuze rotsen met veel gaten erin waar de wind doorheen giert. Om echt snel te gaan moet je daar dicht bij vliegen. En de meeste energie krijg je door onder de rand te beginnen aan de bocht en er boven uit te komen. Maar even een stuurfoutje, te veel overmoed of wat anders en je zit er tegen aan. Dat overkwam meerdere piloten, waaronder ondergetekende. Het is echt een scherprechter deze helling. Het tostel op de foto vliegt hier op de 'juiste' hoogte maar te ver van de rand om optimaal te zijn én hij klimt niet genoeg in de bocht om de meeste energie uit de grenslaag te halen.
    BasisB2.jpg

    Dat niet alleen de grond problemen op kan leveren bewees een van de deelnemers door in een heel 'up' manouvre zijn neus te breken. Hij kwam als een lamme Concorde naar beneden fladderen. Die overdadige manouvres zagen we trouwens veel. Heel grote uitslagen zijn bij veel van de Aziatische vliegers normaal. Op rol is dat niet altijd vervelend, maar er waren veel vluchten met snaprols door overtrek, die soms wonderbaarlijk goed overleefd werden. De uitbundigheid van hun roeruitslagen zie je ook terug in hun levenshouding, altijd vrolijk.

    Mr.O is echt een fenomeen, hij is een van die uiterst getalenteerde vliegers, die in dit geval ook nog eens veel ervaring heeft op deze helling. Hij vliegt altijd de goede lijn. Vandaag begonnen we met 20 m/s toenemend tot 25 m/s. Dus is zijn eerste ronde vandaag 27.01, vervolgens 25.21 en dan 25.89 sec. in de laatste ronde. Het is adembenemend om hem te zien vliegen. Het gaat ook zo snel dat ik er geen foto's van heb.


    Stefan vloog met zijn Shinto ook de sterren van de hemel, zowel vrijdag was hij goed, maar vandaag helemaal super. In ronde waar Mr.O zijn 25.21 vloog zette Stefan met 29.30 seconden een nieuw Nederlands record neer én een tweede tijd na Mr.O. Een super prestatie!

    Er waren heel veel verschillende toestellen te zien. De Pitbull is ongekend populair in Azië. Ook de Drops zie je er veel. Verder ook een aantal wat goedkopere modellen uit de regio. In de top van deze wedstrijd er vooral Shinto's en Freestyler5's. Mr.o vliegt alles, zoals op de video te zien gebruikte hij de Needle 100 voor zijn laatste vlucht, maar de ronden daarvoor vloog hij met Pitbull en Freestyler.

    Alles bij elkaar een ervaring voor het leven die ik ondanks de mindere aspekten niet had willen missen. Ik weet wel dat als ik nog een keer naar een Typhoon Race op deze helling ga eerst een jaar op trainingskamp moet.
     
    PapaHotel, ron van sommeren, Berrie en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Mooi verslag Rick, super om te lezen en op afstand een beetje mee te maken!
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2017
  14. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    spedter, prop-er, Lyckele en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Stefan gefeliciteerd! Superknap!

    Rick, bedankt voor je verslag.
     
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Moses Kriebel wat een snelheid!:eek::eek:

    Maar 25m/s is ook gewoon windkracht 10 en dat is echt heel erg veel wind!

    Dat jullie het überhaupt durven om tegen die snelheden nog iets te vliegen :worship::worship:
     
  17. arvaa

    arvaa

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Deventer
    Ha Rick, mooi verslag. Jammer van je kist. Welke was het?
     
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Net even de video´s bekeken, ongelooflijk, zo dicht aan de helling met die wind en voooral turbulentie. Erg knap dat Stefan daar onder de 30 heeft kunnen vliegen! En begrijpelijk dat er wel eens wat sneuvelt Rick. Spijtig maar je hebt alles gegeven moet je maar denken.. Scheelt wel weer bagage op de terugweg :O

    Bedankt voor de verslagen zodat we thuis ook mee kunnen genieten. Ik weet uit ervaring hoe lastig het kan zijn daar tijd voor vrij te maken, wordt des te meer gewaardeerd.
     
    Ariel, Berrie en jve vinden dit leuk.
  19. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Graag gedaan, want het was een topervaring. Leuk dat het verslaan gewaardeerd wordt.
    Arjen het waren de vleugels die ik van Peter had overgenomen met een oude romp. Stabilo's de lichtste delen zijn nog puntgaaf. Ook alle aparatuur op de ontvangeraccu na is nog heel.
    Ja 25 m/s is heel veel. Gelukkig kan je daar op de helling in een klein 'dalletje'staan waardoor je als vlieger wat beschut staat.
    Overigens is het ook wel makkelijk. Je hoeft niet na te denken over hoeveel ballast er in moet. Volle bak. Met minder maak je geen schijn van kans überhaupt te vliegen.
     
    Lyckele, eric_laermans, jve en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Op vliegveld op weg naar huis.
    20171030_203757.jpg
    Goed verpakt in ieder een sportube. Stefan Nr 3 en ik een Nr 2. Gaat normaal mee als gewone oversize ruim baggage.
     

Deel Deze Pagina