In de voorbereiding voor de aanmaak van een F3J zelfbouw model, zoek ik een geschikt composiet materiaal voor de vleugels. Een aantal afwegingen:
Bedoeling is een 1.5 meter middenstuk die lichter moet zijn als gangbaar. Ik gebruik altijd XPS schuim en wil dit onder vacuum gaan bedekken met CAL66 carbon-kevlar weefsel. Het kan ook C65* of C80* worden. Het CAL66 spreekt me wel aan vanwege een grotere demping door het kevlar aandeel. Volgens mij is dit materiaal ook toegepast in de Topaz voor de D-box. Het materiaal is qua prijs ook gepositioneerd tussen kevlar A61 en carbon.
Heeft er iemand ervaring met het CAL66 materiaal van EMC-VEGA? Ik vermoed dat er in het midden aan de bovenzijde, waar de drukkracht het grootst is, doublers toegepast moeten worden. Is CAL 66 direct als oppervlakte laag direct te gebruiken tegen de met verf bedekte mylars? Het lijkt me nogal ruw materiaal. in ieder geval zal de verf dekkend moeten zijn om de vleugels tegen UV-licht te beschermen (kevlar degeneratie). Wellicht 20gr glas als deklaag. Mooi maar meer (onnodig?) gewicht.
De elasto flaps moeten gerealiseerd worden met een abreissgewebe of kevlar 35grams.
Er moet een zeer torsiestijf middenstuk gemaakt worden in combinatie met extreem lichte carbon D-box tips.
Is XPS schuim drukvast genoeg in vergelijking met Hi-load 60/roofmate voor toepassing in het centrum van het middenstuk? Densiteit verschil tussen standaard roofmate en XPS schuim van de Praxis? Meester bouwer Phil Barnes gebruikt naast spider foam in het centrum van de vleugel een blauwachtig schuim.
De hoofdligger wordt apart gemaakt in een mal net als de koolstof verbindingsstukken.
Bedoeling is een 1.5 meter middenstuk die lichter moet zijn als gangbaar. Ik gebruik altijd XPS schuim en wil dit onder vacuum gaan bedekken met CAL66 carbon-kevlar weefsel. Het kan ook C65* of C80* worden. Het CAL66 spreekt me wel aan vanwege een grotere demping door het kevlar aandeel. Volgens mij is dit materiaal ook toegepast in de Topaz voor de D-box. Het materiaal is qua prijs ook gepositioneerd tussen kevlar A61 en carbon.
Heeft er iemand ervaring met het CAL66 materiaal van EMC-VEGA? Ik vermoed dat er in het midden aan de bovenzijde, waar de drukkracht het grootst is, doublers toegepast moeten worden. Is CAL 66 direct als oppervlakte laag direct te gebruiken tegen de met verf bedekte mylars? Het lijkt me nogal ruw materiaal. in ieder geval zal de verf dekkend moeten zijn om de vleugels tegen UV-licht te beschermen (kevlar degeneratie). Wellicht 20gr glas als deklaag. Mooi maar meer (onnodig?) gewicht.
De elasto flaps moeten gerealiseerd worden met een abreissgewebe of kevlar 35grams.
Er moet een zeer torsiestijf middenstuk gemaakt worden in combinatie met extreem lichte carbon D-box tips.
Is XPS schuim drukvast genoeg in vergelijking met Hi-load 60/roofmate voor toepassing in het centrum van het middenstuk? Densiteit verschil tussen standaard roofmate en XPS schuim van de Praxis? Meester bouwer Phil Barnes gebruikt naast spider foam in het centrum van de vleugel een blauwachtig schuim.
De hoofdligger wordt apart gemaakt in een mal net als de koolstof verbindingsstukken.