F3K wedstrijd Almere 14 juni 2014

Ging de laatste taak gistermiddag helemaal de mist in (ik kwam niet verder dan 1 minuut...komt wel) zwiep ik net mn eerste zwiepje net geen 4 minuten in bijna nix aan thermiek Kan deze nog meegeteld worden?? :D)

Laatst bewerkt door een moderator:
Jammer, kon er niet bij zijn. Dacht zelfs even vandaag dat mijn laatste uur geslagen had. Sloeg overboord bij het zeilen en tweede bemanningslid kon mij niet meer oppikken. Dan duren 10 minuten dobberen op het ijsselmeer wel erg lang.
In assen ben ik er weer bij

Sow, das wel heftig ja ...ook zoiets meegemaakt, 20 minuten in de noordzee met een gebroken mast en een kapotte plank...wordt ik nog wel eens wakker van.

Grappig, onder de dlg-ers kennelijk veel zeilers!

Ik ook met bekende elende, 15 minuten met geblokeerde roeren op een catamaran op de tweede zandbank in de branding gevochten, uit eindelijk verloren! 2 zwaarden weg, de helft van het roerbeslag, fok en groot zeil kapot! Alle zeil latten door, en uiteraard het ego wat aan puin is als je onder toe ziet oog van 400 strandgangers aanspoelt!!!
Mijn,aatje werd op dat moment door de reddingsbrigade uit zee gevist, die kon niet zwemmen omdat hij een roer vast had!

Blij dat het goed is afgelopen theo!!!!!!

Ja en ik gewoon terecht verloren van Bart, dat had ik ook niet verwacht ;-)

Hij heeft gewoon bijna elke ronde net iets beter...... Naar!

verslagje

Dit was de eerste F3K wedstrijd georganiseerd door de ModelVliegClub Almere (MVA). Na een ritje van 20 minuten was de club bereikt. Mooi clubhuis en een groot grasveld dat omgeven is door windmolens.
Afwezig waren Peter en Theo, de laatstgenoemde kon niet omdat hij moest zwemmen in het IJsselmeer. Bastiaan was er wel maar deed niet mee omdat voorgaande wedstrijden al zijn modellen tijdens de start geëxplodeerd waren.

Na de inschrijving waarbij de gratis koffie niet ontbrak en een korte briefing waarbij de no-fly zone werd omgezet naar een no-land zone kon de wedstrijd beginnen.

Af en toe was er wat lichte regen. De wind was stevig alleen na de regenbuien was de wind tijdelijk minder. Sommige bellen stegen goed door maar andere bellen waren na een paar rondje verdwenen. De pittige daalwinden in combinatie met de stevige wind zorgde voor de nodige buitenlandingen.

De wedstrijd verliep in hoog tempo waardoor het ondanks een pauze van een half uur mogelijk was om 10 taken te vliegen.
In de tweede ronde (5*2 minuten) ging het mis bij Alex. Bij de vierde vlucht reageerde zijn model niet meer en verdween in de verte (achteraf bleek dit veroorzaakt te zijn door een slecht contact in de stroomvoorziening van zijn model). Het toestel werd niet gevonden tijdens een korte zoektocht tussen de rondes.

Meest interessante ronde vond ik de 5 minuten taak (deze werd gevlogen met 10 minuten werktijd).
In beide groepen waren de condities de eerste 5 minuten van de werktijd slecht maar de laatste 5 minuten was de lucht goed genoeg om de taak vol te kunnen vliegen. Wel was het zaak om op het juiste moment de aansluiting te vinden. In de eerste groep coachte ik Jeroen en die zat op het goede moment in de bel. Helaas voor hem zat iemand anders op exact dezelfde plek met een stevige midair tot gevolg. Jeroen moest van toestel wisselen, kon de aansluiting niet meer bereiken en verloor hierdoor veel kostbare punten.
Zelf had ik in de tweede groep meer geluk, na 5 minuten werktijd had ik een nulletje gevonden aan de linker kant van het veld dat hard naar achteren ging. Jeroen wees me erop dat er op rechts een paar toestellen hard omhoog gingen. Dankzij de aanwijzingen van Jeroen wist ik deze bel na een gewaagde oversteek nog net te bereiken en kon de tijd bijna volvliegen.

Iedereen had goede en minder goede vluchten. Wel viel het me op dat Alex gecoached door de vriendin van Robert de ene 1000 na de andere 1000 vloog. Volgens eigen zeggen mocht ze Robert niet coachen omdat Robert daar te weinig vertrouwen in had. We horen van Robert wel hoe die zicht hier heeft proberen uit te redden :-).

Bij de Pokertaak vloog Matthias erg goed waardoor een nog grotere voorsprong van Alex voorkomen werd.

F3K werd overtuigend gewonnen door Alex en de Mini’s werd gewonnen door Vincent.

Na de prijsuitreiking werd na een korte zoektocht de Tweagle van Alex in een boom aangetroffen. Gelukkig kan Jorn (derde plaats F3K) niet alleen goed vliegen maar ook goed boomklimmen en was het toestel snel zonder enige schade uit de boom.

Al met al een erg leuke wedstrijd waarin veel gebeurde. Hopelijk zijn we volgend jaar weer welkom bij de MVA!

Bas

Back