F3K wedstrijdregels

Tijdens de wedstrijd afgelopen zondag had ik de proef last flight counts (5 min) volgevlogen. Het lukte me tijdens de landing net niet om mijn kist te vangen. Vervolgens moest ik uitwijken voor een andere piloot & schrijver waardoor ik een buitenlanding heb gemaakt :twisted: (er staat immers een straf van 100 punten op iemand raken). Toegegeven: slordig geland van mijzelf. Maar stel nu dat ik de piloot/schrijver aangevlogen zou hebben met 100 strafpunten. Dan had dit mij 700 punten meer opgeleverd. Dit kan volgens mij niet de bedoeling zijn van deze regel?

Aan de andere kant kan iemand aanvliegen ook een ongelukje zijn. Een piloot en schrijver kunnen bv na het voltooien van de proef het veld verlaten en jou landing doorkruisen.

Ik zie niet echt een oplossing voor dit probleem maar wil graag jullie mening.

Jaap,

Landen zonder iemand te raken is een van de disciplines die een wedstrijdpiloot moet beheersen.
Als je zelf geen tijd hebt om om je heen te kijken waar een vrije plek is kun je je aanvlieg route laten bepalen door je coach. Soms kan het helpen om aan mensen op het veld te vragen om niet verder te lopen of even opzij te gaan.
De 100 punten worden van de eindscore afgetrokken. Dit is een zware straf, ga bij deze wedstrijd maar eens na hoeveel plaatsen het b.v. Peter, Alex of Loet had gekost als ze iemand hadden aangevlogen.

Bas

Landen zonder iemand te raken is een van de disciplines die een wedstrijdpiloot moet beheersen.
Bas
Helemaal mee eens, ik zou misschien juist voor meer strafpunten pleiten.

Als je zelf geen tijd hebt om om je heen te kijken waar een vrije plek is kun je je aanvlieg route laten bepalen door je coach. Soms kan het helpen om aan mensen op het veld te vragen om niet verder te lopen of even opzij te gaan.
Bas
Dank je voor de tip, ga ik zeker iets mee doen :D

De 100 punten worden van de eindscore afgetrokken. Dit is een zware straf, ga bij deze wedstrijd maar eens na hoeveel plaatsen het b.v. Peter, Alex of Loet had gekost als ze iemand hadden aangevlogen.
Bas
Zolang ik niet tot de toppers behoor vind ik het raar dat ik door iemand te raken 700 punten kan verdienen.

Jaap

Zolang ik niet tot de toppers behoor vind ik het raar dat ik door iemand te raken 700 punten kan verdienen.

Jaap,

mijn inziens verdien je geen 700 punten maar verlies je er 100.
De volgende wedstrijd niemand aanvliegen EN in het veld landen (met de tips die ik je gegeven hebt moet dat lukken).

Bas.

Jaap,
mijn inziens verdien je geen 700 punten maar verlies je er 100.
Volgens mij begrijpen wij elkaar niet.

Scenario 1: ik voltooi de proef door iemand als landingsplatform te gebruiken: 1000 punten - 100 stafpunten = 900

Scenario 2: Natuurlijk doe je, je uiterste best om niemand te raken met een buitenlanding als gevolg: herkansing, 1 minuut resterend = 200 punten

Zo erg zal het meestal niet zijn omdat deze score geschrapt zal worden (hopelijk ;))

Volgens mij begrijpen wij elkaar niet.

Scenario 1: ik voltooi de proef door iemand als landingsplatform te gebruiken: 1000 punten - 100 stafpunten = 900

Scenario 2: Natuurlijk doe je, je uiterste best om niemand te raken met een buitenlanding als gevolg: herkansing, 1 minuut resterend = 200 punten

Zo erg zal het meestal niet zijn omdat deze score geschrapt zal worden (hopelijk ;))

Jaap,

ik begrijp je prima.

Scenario 3: ik voltooi de proef zonder iemand te raken en in het veld te landen: 1000 punten - 0 strafpunten = 1000 punten.

Bas

Laatst bewerkt:
Jaap,

Wat Bas bedoeld is dat de penalty van 100 punten van je eindtotaal afgetrokken wordt en niet van je taakscore zelf. Dus eerst wordt het totaal berekend van alle gevlogen taken. Daar wordt vervolgens een x aantal taken afgetrokken. Dat zijn de taken met de slechtste score's. In geval van de wedstrijd in Tynaarlo 3 stuks omdat er 14 taken gevlogen zijn. Van die "geschoonde" score wordt uiteindelijk nog eens de 100 penalty punten afgehaald. Op die manier kan nooit iemand zijn penalty ontwijken doordat het mogelijk meegenomen wordt in een schrap.

met als resultaat dat je "bij wijze van spreken" beter iemand aanvliegt, dan een buitenlanding maakt (al is dit beide niet bewust)

want iemand aanvliegen kost minder punten dan een buitenlanding.
dit is wat jaap bedoelt volgens mij.

hij had uitgerekend dat hij ondanks het aanvliegen van een persoon veel meer punten had gehaald dan nu.

met als resultaat dat je "bij wijze van spreken" beter iemand aanvliegt, dan een buitenlanding maakt (al is dit beide niet bewust)

want iemand aanvliegen kost minder punten dan een buitenlanding.
dit is wat jaap bedoelt volgens mij.

hij had uitgerekend dat hij ondanks het aanvliegen van een persoon veel meer punten had gehaald dan nu.

Verwacht van andere wedstrijd piloten geen advies om voortaan dan maar iemand aan te vliegen, hetgeen nog steeds 100 punten kost. Het advies is om niemand aan te vliegen en in het veld te landen. Duidelijker dan dit kan ik niet zijn.

Bas

heb het even uitgerekend voor mijn score in tynaarlo, daar heb ik (jammer genoeg) bas aangevlogen in het veld, op de eindscore een penalty van 100 punten. het voordeel van een eurotour is dat deze penalty wordt verdeelt over veel taken waarbij het met een nk wordt verdeelt over 6 a 7 taken. komt de klap wat harder aan. alleen bij 11 tellende taken had het voor mij al een score invloed van 0.84% wat ik bovenaan toch redelijk fors vind. bij 7 tellende taken zou je met 100 penalty punten al 1.43% missen.

Ik denk dat Jaap de juiste beslissing heeft genomen.
Als aanvliegen van personen te voorkomen is moet je dat doen.
Nu hoor ik denken "ach zo'n DLG wat weegt dat nu", klopt het ding weegt niet veel maar raak je iemand op de verkeerde plek kan zo'n licht ding echt auw doen.
Daarbij is het niet echt sportief om 100 strafpunten voor lief te nemen met de kans dat een andere piloot zijn model door de schrik niet onder controle kan houden (bij zijn landing bijvoorbeeld).
Dus kan je uitwijken, ALTIJD DOEN. Eigen schuld dikke bult (eigenlijk niet dus)

Frans

Verwacht van andere wedstrijd piloten geen advies om voortaan dan maar iemand aan te vliegen, hetgeen nog steeds 100 punten kost. Het advies is om niemand aan te vliegen en in het veld te landen. Duidelijker dan dit kan ik niet zijn.

Bas

bas, begrijp me niet verkeerd :) ik zeg alleen dat ik als ik het goed begrijp "hij" zo geteld heeft.

ik land ook liever buiten dan dat ik iemand aanvlieg!

ik heb trouwens ooit op de helling een scoutventje aangevlogen (geheel zonder schuld, want ik werd weggesmeten door een windvlaag)
was daar dagen niet goed van...

ik keur het aanvliegen dus niet goed.
maar ik snap zijn standpunt van puntentelling :)
logisch , want aanvliegen word maar bestraft met 100ptn...
zoiets zou 0 moeten worden vind ik persoonlijk. dan zou er ook nog net wat veiliger geland worden.

Jaap, misschien een beetje offtopic, en ik ik weet niet of het in jouw geval had geholpen, maar stel dat je je model nog (staande in het landingsgebied) weet aan te raken voordat je een buitenlanding maakt, dan geldt dit als een geldige landing.

't is maar dat je het weet ;)

5.7.6. Definitie van een landing

5.7.6.1 Landing
Het model wordt verondersteld geland te zijn (en daarmee zijn vlucht beëindigt te hebben) indien:

(a) Het model ergens tot stilstand komt

(b) De deelnemer het model voor de eerste keer met de hand of ieder ander deel van zijn lichaam raakt (of indien de deelnemer gehandicapped is geldt hetzelfde voor zijn starthelper).

5.7.6.2 Geldige landing
Een landing wordt verondersteld geldig te zijn indien:

(a) Er tenminste een deel van het stilliggende model het start- en landingsgebied of het start-en landingsgebied overlapt indien bekeken van direct van boven (deze voorziening met inbegrip van ieder zich op de grond bevindend voorwerp binnen het start- en landingsgebied met inbegrip van van grensmarkering van het landingsgebied.

Jaap, misschien een beetje offtopic, en ik ik weet niet of het in jouw geval had geholpen, maar stel dat je je model nog (staande in het landingsgebied) weet aan te raken voordat je een buitenlanding maakt, dan geldt dit als een geldige landin

Helaas, niet dus.

Jaap, misschien een beetje offtopic, en ik ik weet niet of het in jouw geval had geholpen, maar stel dat je je model nog (staande in het landingsgebied) weet aan te raken voordat je een buitenlanding maakt, dan geldt dit als een geldige landing.

't is maar dat je het weet ;)

Deze stelling is niet juist!! Helle en ik hebben de laatste versie van het reglement erbij genomen omdat we hier ook even over zaten te dubben. Helle had het (zoals altijd) juist.
Raak je het model aan stopt je vliegtijd. Landt je vervolgens buiten dan blijft de regel van kracht dat de gehele vlucht ongeldig is.
Eigenlijk logisch. Als de werktijd voorbij is heb je een landingsvenster van 30 sec. Land je in die 30 sec buiten is die laatste vlucht ook ongeldig ondanks dat de vliegtijd al gestopt was

Laatst bewerkt:
Ik zie dat Frans de nieuwe versie van de reglementen heeft gebruikt. Daar is het inderdaad duidelijk geformuleerd.
In de vorige versie (waar ik van uit ging) had ik een andere definitie gelezen. Dat was ook onduidelijk beschreven.

Maar waarom heeft er dan niemand op mijn (oude) posting gereageerd...:(

Het lijkt me altijd verstandig om de laatste versie van een reglement VOOR het seizoen door te lezen. De nieuwste zijn 'effective' vanaf 1 januari 2010.

Maar aan de andere kant verbaast het me niet dat men de reglementen niet leest. Het is al moeilijk genoeg om de lucht goed te lezen:twisted:

Is het een idee om piloten die klaar zijn gewoon in het veld te laten staan maar dan bij hun gelande model? Dit verzin ik niet zo maar. Het is de natuur van veel piloten om al analyserend via de kortste route naar de pits te wandelen. En daarbij wordt vooral geen rekening gehouden met de nog vliegende of landende piloten. Ik geef eerlijk toe dat ik na een 5 minuten vlucht ook slechter land dan bij een 5*2. Alle concentratie zit blijkbaar in de lange vlucht.

Ik zeg: meer respect voor beginnende wedstrijdvliegers en oude piloten

Loet

Lastig, lastig, ik zou zeggen, volgende keer gewoon je proef afmaken en binnen landen jaap, ook al raak je dan iemand, begrijp ik uit alle reacties. Ik vindt dat je het goed gedaan hebt door te ontwijken en vind dat in deze situatie, de jury had moeten optreden en je vlucht hadden moeten goedkeuren, waarvoor is er dan een jury, alleen om af te keuren?? dan doe ik niet meer mee! Ok, regels zijn regels, punten zijn punten, dus aanvliegen danmaar , is minder verlies dan buitenlanden...... Heb ik het nou goed begrepen???
De groeten, een boze collega dlg-er

Back