F3P: Dalfsen , 15 april, Inschrijving open

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door wvr, 6 mrt 2006.

  1. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    hier in emmeloord heb je een mooie plek maar ik denk dat het voor mij wat moeilijk op deze leeftijd
    als iemand anders het wil organiseren kan ik wel de hal regelen

    BEDANKT ALLEMAAL

    en dat wat guus zij vind ik wel goed maar dan het b programma
     
  2. Koen

    Koen Guest

    Mijn inbreng:

    3 over seizoen verspreide wedstrijden lijkt mij prima, 4 wellicht te grote belasting jury en organisatie.
    Laatste wedtrijd idd 4 weken voor eerste buitenwedstrijd.
    Wedstrijddag is idd ook perfecte training en mogelijkheid van elkaar te leren.
    Je wordt nog gejureerd ook dus weet waar je nog aan moet werken.
    Stap van NL "C" naar Duitse "A" wel erg (te) groot.

    Volgend jaar NL Kampioenschap weer 2 klassen (+ evt AM):

    1) Weer het Duitse / Europese "A" programma.
    2) Het NL "B": een mix van uitsluitend figuren die in het Begische "Sport" en het Duitse "B" programma gevlogen worden.

    Figuren Duitse "B":

    Start
    Horizontale platte 8
    Looping
    Vierpuntsrol
    Dubbele Immelmann
    Stall turn vanuit rugvlucht
    Top hat met 1/4 rol
    Rollende cirkel met 1 rol
    Landing

    Figuren Belgisch "Sport" (ook "B" Carvin dacht ik):

    Start
    Horizontale platte 8
    Looping
    Slow rol
    Triangular loop
    Knife edge pass
    Square loop
    Vierpuntsrol
    Landing

    Dus bijvoorbeeld (! :wink: ) dit programma:

    Start
    Horizontale platte 8
    Looping
    Vierpuntsrol
    Dubbele Immelmann
    Square loop of top hat met 1/4 rol
    trangular loop
    Knife edge pass
    Landing

    Of gewoon het Duitse B of een andere mix...

    Ben benieuwd hoe jullie hier over denken / reactie :D

    Vrolijk Pasen, mvg,

    K(ampi)oen :wink:
     
  3. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Het was inderdaad erg leerzaam om eens deel te nemen aan wat wedstrijden.
    Wat ik vooral leuk vind aan de wedstrijddagen is dat het erg spannend is maar dan wel met een gemoedelijke sfeer.

    Zoals Koen al aangaf zou ik het ook leuker/beter vinden om het C-programma iets te wijzigen met wat andere figuren.
    Verder denk ik dat 3 wedstrijden toch wel het meest ideale is. Bij 2 of minder wedstrijden wordt het teveel een moment opname.

    Groeten,
    Jeroen
     
  4. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    jeroen
    niet het c programma weigegen maar een b programa er bij maken
     
  5. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Ik denk dat er binnen Nederland nog te weinig wedstrijdpiloten zijn om 3 verschillende programma's te gaan vliegen.

    Maar dat is alleen maar mijn mening :wink: , ik ben benieuwd wat het volgende seizoen ons zal gaan brengen.
     
  6. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ja ik zou het C programma erin houden (eventuweel aanpassen)
     
  7. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Wellicht is een mix van B en C inderdaad een beter plan.....
     
  8. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere

    Guus steekt zijn vinger op..
     
  9. Koen

    Koen Guest

    Mee eens.
     
  10. Guus

    Guus

    Lid geworden:
    19 sep 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Emmeloord
    Er zouden misschien makelijke figuren moeten zijn maar wel goed gevlogen moet worden

    Start
    Horizontale platte 8
    Looping
    Slow rol
    Knife edge
    Stall turn
    Landing

    De meest die vliegen maar een paar keer indoor
    bij hun eigen club
    En om wat ervaring op te doen moet het makkelijk maar wel goed gebeuren (dat moet natuurlijk altijd)
    Niet iedereen gaat naar indoor metenings en als je maar 3 A 4 keer kan binnen vliegen is dat wel te weinig .
    En in Nederland waait het altijd dus buiten trainen kun je wel vergeten.
    En ik denk dat de meeste ook wel op kijken tegen de kosten
    het moet allemaal maar borsteloos en met lipo`s en zo licht mogelijk
    En als je voorkeur uitgaat naar outdoor is dat voor een paar keer indoor vliegen wel duur en kun je er geen ervaring mee opdoen


    Ik heb geen idee hoeveel indoor vliegers er zijn en hoeveel club`s er indoor vliegen
     
  11. Koen

    Koen Guest

    Prima, hoe meer reacties hoe beter, dus kom op! :wink:
     
  12. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    het kan mischien ook leuk zijn om een instap klasse te doen
    wat je met een gemidelde shock kan vliegen
    dan een klasse voor de mensen die bevoorbeeld nu ook mee doen
    en de a klasse
    op de club bij ons zit er ook een die het wel wil doen maar die vind het te duur om een bv een shockwave goed vliegend te krijgen
    dus een echte instapklase
    een gevordere klasse
    en am
    dan kom je dus op 3 klasses
    maar de ene klase is dus een klasse waar een gemidelde shock mee kan vliegen
    dan kan je het mss zo doen
    het beginers programma

    start
    rol
    dubbele looping
    stalturn
    vlakke acht
    halve omgekeerde cubaanse acht
    landing

    en dan gevorderde

    start
    rol
    wing over
    cubaanse acht
    slowrol
    roling cirkel
    1 tork rol
    landing

    en het gewoone AM programma
     
  13. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    NK-uitslag

    Bij deze de NK-uitslag na de laatste wedstrijd in Dalfsen.

    Vanwege de bepalingen mbt KNVvL lidmaatschap en Sportlicentie kan het zijn dat er straks in de officielle stukken andere namen genoemd worden.

    GrWinfried

    [​IMG]
     
  14. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Wat betreft het programma en het wel of niet gebruiken van 'standaard shockies'

    Het is mijn mening dat de meeste buiten-modellen (shockies met grotere motoren en accu's, boven de 200gram) zowiezo te zwaar zijn om lekker mee binnen te vliegen. Je vliegsnelheid is dan hoog, de zaal klein, en de benodigde reactie tijd om wat voor figuren dan ook te vliegen, is te hoog.

    Het is vooral op de trainingssessie in Kapelle gebleken dat het eigenlijk niet te doen is om met een model wat voor buiten bedoeld is, binnen te vliegen

    Om mee te doen met b.v. het huidige C programma, heb je niet perse dure spullen nodig. Overleg maar eens met b.v. Rick, Jeroen, Robbin, Koen etc.

    Bovendien heb je voor het precissie programma niet enorm veel vermogen nodig. Dus je kan met kleine (en goedkope) lipo's werken. je programma duurt immers maar 2,5 minuuut. En ook de motoren kosten niet meer als een goede buiten motor.

    Als je van plan bent om volgend seizoen mee te vliegen, bespreek dan eens met de huidige ploeg wedstrijd vliegers wat je nodig hebt.

    Wat trainings mogelijkheden betreft: Dat kan inderdaad een probleem zijn, maar als je zo nu en dan met een paar mensen 2 uurtjes een zaal huurt, dan kan je heel wat trainings vluchtjes maken. En veel van elkaar leren.

    Als je meer info wilt, of eens wilt overleggen, stuur mij of een van de andere F3P vliegers een PB . 8)

    GrWinfried
     
  15. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ik heb niemand op de wedstrijden zien vliegen met een goedkope setup

    en als je de hal huurt met 2 of 3 man moet je ook al weer meer accus hebben en dat is niet goedkoop
     
  16. Koen

    Koen Guest

    ...Martin Muller is Europees kampioen geworden met een 11 grams motortje van 50 euro hoor :wink:
    ...En ja, je zal 3 accuutjes moeten kopen :wink:
     
  17. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Mijn idee is dat je beter 1 keer geld kan uitgeven aan iets goeds, dan 2 keer aan iets wat niet geschikt is.....

    daarom verwijs ik naar de mensen die dit seizoen deel genomen hebben aan de wedstrijden. Daar zitten absoluut 'setups' tussen die niet meer kosten als veel van de wat minder geschikte modellen.

    Wat accu's betreft,

    450 2S kost 19,00 euro, vlieg je 10 minuten mee.... 3 packs is ruim voldoende voor trainingen en wedstrijden, 2 kan ook nog.

    GrWinfried
     
  18. Robbin

    Robbin

    Lid geworden:
    19 sep 2003
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Wierden
    ''Goedkoop is duurkoop''

    Ik blijf Strecker aanbevelen, zo'n super motortje
    Met een Quatra 4 kanaals ontvanger (TSR) heb je 1 van de beste ontvangers, Penta is wel erg licht, maar is gebleken in Duitsland dat het erg veel storing geeft als je met meerdere kisten in de zaal vliegt.
    Servo's kan ik aanbevelen de Dymond 5.4 of Dymond 4.7 (analoog beide)
    En jah regelaar: CC10

    In combinatie met de Strecker motor is het eigenlijk wel een vereiste om met een Carbon Wes te vliegen van 20/10 cm op 3 cellen (gewone GWS zijn te zwaar)

    Dit is wel de dure setup, ik weet zo niet wat de beste 'goedkopere' setup is.
    Maar zoals koen al zegt, het ligt niet alleen aan je spullen, je kunt geen 1ste worden ook al heb je een Strecker enz. enz. zonder veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel geoefend te hebben. :idea:

    Groetjes Robbin Grob :wink:
     
  19. Harmpy35

    Harmpy35

    Lid geworden:
    26 aug 2002
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Enschede
    Wat betreft het programma:

    Ik vind het programma zo eigenlijk erg goed in elkaar zitten.
    Raymon, je kunt natuurlijk wel een makkelijke instap klasse maken. Aan de ene kant is dat erg leuk voor mensen om wat wedstrijd ervaring op te doen (wat je in mijn ogen wel nodig hebt om deel te nemen aan meerdere wedstrijden). En ook is het leuk dat mensen zich dan minder bezwaard voelen om mee te doen.
    Toch zit er een keerzijde aan dit verhaal, zoals aan bijna elk verhaal. In Duitsland zijn ze ook op deze manier begonnen, maar toen de animo zo groot werd hebben ze het instap programma maar geschrapt. Ook is mijn instelling de volgende: Op een gegeef moment kun je het C programma vliegen, ook worden wedstrijden dan interessant.
    Voor het deelnemen aan wedstrijden mogen er in mijn ogen best een paar toegangsdrempels zitten. Je moet gaan trainen, en voor de moeilijkheid wat je dan hebt loont het zich vervolgens weer de moeite om een spannende wedstrijd met de nodige zenuwen te kunnen organiseren.
    Maak je dit laagdrempelig... Wat gebeurt er dan met het wedstrijd verband? Ik denk niet dat je de wedstrijden te makkelijk moet maken.
    Maar een lage instap... Das natuurlijk altijd erg leuk. Ook om misschien iets meer deelnemers te kunnen krijgen.


    Wat betreft de uitrusting:

    Ik denk wel dat ik mag meepraten over de verschillen in uitrusting aangezien ik die zelf altijd heb gemaakt, en nu sinds één wedstrijd en één indoormeeting eindelijk een Strecker heb.
    Ik heb altijd zelf mijn motoren gemaakt, altijd zelf een propeller meenemer gemaakt, altijd ben ik op een hobby matige en uitprobeer matige manier bezig geweest met het modelvliegen. Maar nu ik wedstrijden vlieg, en nu mijn spul dan ook eindelijk goed voor elkaar heb pluk ik er ook rijkelijk de vruchten van. Het vermogen, de precisie, het geluid, alles is beter. Een goede motor, een paar goede verse accu's, een goed model en de juiste uitrusting maken het wel makkelijker, en zeker aangenamer. Mede dankzei een goede uitrusting kan ik in het vervolg met zekerheid zeggen dat ik beter deel kan nemen aan wedstrijden. Puur omdat het zooitje gewoon goed voor elkaar is!!! Geen gepruts meer. Accu aansluiten, en met 2 op 1 trust verhouding wegvliegen met je precieze kistje voelt toch wel super hoor.

    Ik heb de eerste F3P wedstrijd in Markelo met een originele F3A shockflyer gevlogen. Deze uitgerust met een onuitgebalanceerde prop met zelfgemaakte motor. Als ik die configuratie naast die van mijn nieuwe kist bekijk is het gevoel en de affiniteit die je hebt met je kist echt met 300% vooruit gegaan.

    De tussenweg, dus niet die dure Strecker, maar bijvoorbeeld een Python of C&K design motor en waypoints (die ik ook nog steeds gebruik) kan trouwens ook erg goed voldoen.

    Maar deze ervaren motor prutser kan nu wel zeggen:
    Nothing Beats a Strecker :wink:
     
  20. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Wederom wijze woorden van de diverse vliegers.... Ik vindt het zo jammer dat dit hele forum is doorspekt van mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, toch ook geld uitgeven aan een stukje 'eigenwijsheid' en na vele pogingen en omwegen uiteindelijk toch inzien dat er wel erg veel waarheid in de eerder gegeven antwoorden en oplossingen zat.

    Wij (de ervaren vliegers) kunnen mensen niet dwingen om een bepaalde keuze te maken, maar we kunnen wel (zoals Harmpy35 doet) onze ervaringen delen..... ter vermaak.... maar vooral ter lering.....

    :wink:

    GrWinfried
     

Deel Deze Pagina