Bouwverslag F450 MultiWii PRO Quadcopter + Uitleg MultiWii PRO

Hallo,

Dit wordt mijn eerste bouwverslag van mijn eerste quadcopter. Ik kwam eigenlijk op het idee om een quadcopter te bouwen door alle prachtige video's gemaakt vanuit quadcopters die op youtube te vinden zijn. Ik wilde ook zulke filmpjes kunnen maken! Eerst was ik aan het kijken voor een RTF quadcopter, zoals de DJI Phantom.

Uiteindelijk kwam ik op dit forum terecht en zag ik dat het niet heel erg moeilijk is om zelf een quadcopter te bouwen, en het is nog goedkoper ook. Dus ik ben eens informatie gaan zoeken over verschillende onderdelen en setups. Uiteindelijk kwam ik op deze setup uit:

Frame:
HJ450 4-Axis Frame Airframe FlameWheel Strong Smooth KK MK MWC Quadcopter E0Xc | eBay

Flight Controller:
MultiWii PRO Flight Controller w/MTK GPS Module (EU warehouse)

Motors:
4x SunnySky X2212 KV980 Brushless Motor For RC Airplane Quadcopter - ?12.33

ESC:
2x Q Brain 4 x 25A Brushless Quadcopter ESC 2-4S 3A SBEC (EU Warehouse)

Battery:
Turnigy nano-tech 2650mah 3S 25~50C Lipo Pack (EU warehouse)

Charger:
iMAX C-403 Super Simple Balance Charger (Genuine) ( EU Warehouse )

XT60 Connectors:
5X XT60 Male Female Bullet Connectors Plugs For RC Battery - US$4.80

3.5mm Connectors:
40x 3.5mm Gold-plated Bullet Banana Plug Connector RC Battery | eBay

Servo Cables:
Servo Extension Lead Wire Cable - White + Black (17cm / 10 PCS) - Free Shipping - DealExtreme

Heat Shrinks:
100x 4.0mm Diameter Black Heat Shrinkable Tube Shrink Tubing 50mm length 2:1 | eBay

7mm-20mm Heat Shrinkable Tube Shrink Tubing 2 meters,Various Sizes | eBay

Balance Chacker:
1-8S Lipo/Li-ion/Fe Battery Voltage 2IN1 Tester Low Voltage Buzzer Alarm 2014 | eBay

12AWG Wire:
12AWG Silicon Wire. Super flexible high temperature 1m Red & 1m Black. UK seller | eBay

Propellers:
2x A#S0 8pcs 10x4.5" 1045 CW CCW Propeller Sets for RC Quad Copter Multi Copter | eBay (de zwarte)

Prop Balancer:
F04671 450 Size Blade Prop Propeller Balancer Tool 3MM shaft 325MM 315MM 290MM | eBay

In totaal rond de 220 euro! Hier zit de transmitter/receiver nog niet bij. Die ga ik later bestellen. Waarschijnlijk wordt het de Turnigy 9X.

Het bouwverslag:

4 Mei 2014
De meeste onderdelen die ik heb besteld komen uit China, behalve mijn bestelling van Hobbyking. Die werd 4 dagen later al geleverd. Het onderstaande zat in de doos:

-MultiWii PRO met GPS Module
-Turnigy Nano-Tech 2650mAh batterij
-iMax C-403 oplader
-4mm, 6mm en 10mm heatshrink
-Q Brain 4x25A ESC

Hier een paar foto's:

Helaas werdt de GPS Module defect geleverd. Ik heb ondertussen contact gehad met hobbyking en ze gaan kijken of ze een nieuwe module kunnen sturen dus dat komt allemaal wel goed. Nu maar wachten op de rest van de onderdelen. Aangezien de rest allemaal uit China komt verwacht ik dat allemaal pas over ongeveer 2 weken. De MultiWii heb ik al wel dus ik kan wel alvast een tutorial maken over hoe je de MultiWii in moet stellen!

6 Mei 2014

Vandaag nog 2 pakketjes geleverd. 1 uit Engeland en in nu al uit China! Binnen een week! Dat waren de XT60 connectors van Banggood.com. Het pakketje uit engeland bevatte 1m rode 12AWG kabel en 1m zwarte 12AWG kabel.

Net even de XT60 connector aan de accu gesoldeerd. Het heeft me 2 bullet connectors en een verbrande vinger opgeleverd :p Helaas is de XT60 connector een klein beetje gesmolten aan het hoekje, dat kwam doordat ik een gas soldeerbout heb en die wordt heel snel veel te heet! Dat moet ik echt beter in de gaten gaan houden.

12 Mei 2014

Gisteren nog 3 pakketje binnen gekregen! Ik dacht eerst dat het eindelijk het frame was, maar et waren de propellers. 16 stuks in totaal! Ze zijn, voor zover ik heb kunnen testen zonder goede prop balancer, al behoorlijk goed gebalanceerd en het is voor de prijs nog best stevig! Volgens mij kostte het in totaal 4 euro voor alle 16 propellers, dus ik heb niks te klagen. Perfect om mee te beginnen lijkt me. Het andere pakketje bevatte 20 paar 3.5mm bullet connectors. Daar valt weinig over te zeggen. In het derde pakket zat nog 5m heatshrink. Dat kostte ook maar 2 euro op eBay. Nu wacht ik nog op de motors en het frame, dan kan ik pas echt gaan bouwen! Ook moeten er nog wat extra onderdelen aankomen binnenkort. O.a. een prop balancer, LiPo alarm en een rol dubbelzijdig foam tape. Hier nog een paar foto's:

19 Mei 2014

Alle onderdelen voor de quadcopter zelf zijn ondertussen binnen, dus ben ik eindelijk echt begonnen met bouwen.

Eerst heb ik de XT60 connector voor de accu op het frame gesoldeerd. De stukjes snoer heb ik kort gehouden, anders hangt er een heel stuk kabel uit de quadcopter.

Daarna heb ik de ESC op het PCB in het frame gesoldeert.

Zoals je kan zien is het solderen niet helemaal goed gegaan. Ook had ik de snoertjes van de ESC net iets te kort geknipt.

Dus heb ik de ESC opengemaakt en de oude snoertjes vervangen met nieuwe. Het ging alleen niet zo makkelijk als gedacht. Ik weet niet wat voor soldeertin ze gebruikt hebben om die kabels erop te solderen, maar ik heb het er met een aansteker af moeten smelten. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en het ziet er nog best netjes uit. Het zit in ieder geval goed vast. (links zit trouwens een beetje hele lijm over het soldeertin, de bovenste draadjes in de kabel zaten nog een beetje los en ik had geen zin om nog moeilijker te gaan doen met een aansteker.)

Ik heb ook meteen 2 stukjes van de zijkanten van de ESC eraf gesneden, anders paste het net niet boven de MultiWii in het frame. Nu past het precies en het zit meteen goed stevig vast.

ESC weer op het frame gesoldeert. Alles werkte gelukkig nog, dus solderen met een aansteker werkt prima! Nouja, het gaat in ieder geval een stuk sneller.

Nu moet ik nog even wachten op de zender/ontvanger, die ik ondertussen ook al gevonden heb. Ik had thread gemaakt in het "gevraagd" onderdeel op dit forum, een paar uur later kreeg ik al een reactie van iemand die zijn Turnigy 9X verkocht. Het was geen normale 9X, maar één met een aangepast moederbord, de ERSKY9X. Die ondersteund onder andere telemetry, voice alerts en het heeft een onboard USB poort om firmware te flashen! Ook zat er een FrSky DJT module en een FrSky D8R-II PLUS ontvanger bij. Allebij met telemetry dus dat is erg handig! Ik heb volgende week pas genoeg geld dus tot dan is de zender "gereserveerd". Volgende week heb ik dus als het goed is een zender en kan ik eindelijk beginnen met vliegen!

HobbyKing MultiWii PRO Tutorial:

Ik ga proberen alles zo duidelijk mogenlijk uit te leggen met plaatjes. Als je iets niet snapt of als er iets verkeerd staat uitgelegd, laat het me dan even weten, dan pas ik het aan!

Om te beginnen moet je een aantal programma's en bestanden op je computer hebben. Ik heb alles in een RAR bestand gestopt, dat bestand is hier te downloaden: http://1drv.ms/1jvoihm

-Stap 1: Pak het RAR bestand uit en open de map "MultiWii Software"

-Stap 2: In die map vind je dit bestand:
8yCLm.png

Open dat bestand en installeer de Arduino software.

-Stap 3: Open daarna de map "Drivers" en kies één van deze bestanden:
8yCQO.png

De bovenste als je een 64 bit computer hebt en de onderste als je een 32 bit computer hebt. Installeer dan de drivers.

-Stap 4: Ga daarna naar de map "Sketches" en kopieer beide mappen naar "Mijn Documenten/Arduino"
8yCYM.png

-Stap 5: Sluit nu de MultiWii PRO aan op je computer met de USB kabel. Als je de drivers goed hebt geïnstalleerd herkent de computer nu je MultiWii. Open de Arduino software met het pictogram op het bureaublad:
8yD3W.jpg

-Stap 6: Klik op Bestand>Sketchbook>MultiWii
8yD7G.png

-Stap 7: Klik op het tabblad "config.h"
8yDfV.png

-Stap 8: Nu komt het kiezen van de juiste instellingen. Bij deze stap moet je niet doen wat ik ook doen maar kiezen wat bij jouw het geval is!!! Je moet nu kiezen wat voor soort Multi Rotor je hebt. De meeste mensen hebben denk ik een quadcopter met de X of + configuratie maar er zijn ook mensen die iets anders hebben! Zelf heb ik een X configuratie dus ik kies de "QUADX"
8yDpa.png

Om een keuze te maken in de Arduino software haal je gewoon de // weg voor het #. Wil je het weer ongedaan maken, dan zet je er weer // voor, dan wordt die regel gewoon weer genegeerd.

-Stap 9: Scroll een stukje naar beneden tot je dit ziet:
8yDs7.png

Voor de MultiWii PRO van HobbyKing moet je de FFIMUv2 kiezen! In de sketch die ik in het RAR bestand heb gestopt is dit al gekozen dus je hoeft waarschijnlijk niks te veranderen.

-Stap 10: Nu kan je een heel groot stuk naar beneden scrollen. Uiteindelijk kom je bij het GPS gedeelte uit. Hier hoef je niks te veranderen! Verander alleen iets als je niet de GPS module die bij de MultiWii wordt geleverd gebruikt.

-Stap 11: Klik op "Extra>Board>Arduino MEGA 2560"
8yDQw.png

-Stap 12: Je kan nu de software uploaden naar je MultiWii PRO. Klik op de knop met de pijl om te uploaden:
8yDHd.png

-Stap 13: Sluit de Arduino software. Open nu de map "Mw-WinGUI-2.1" en klik op dit bestand:
8yDKu.png

-Stap 14: Kies de COM poort van de MultiWii, als je die niet weet, probeer dan gewoon elke COM poort tot het werkt.
8yDT4.jpg

-Stap 15: Klik op "Connect" en dan op het tabblad "Realtime Data". Als je alles goed hebt gedaan zie je nu dingen op je computer bewegen als je de MultiWii beweegt. Waarschijnlijk moet alles nog gecalibreert worden. Klik daarvoor op "Calibrate ACC" en Calibrate Mag".

Gefeliciteerd, Nu heb je als je alles goed hebt gedaan een volledig werkende MultiWii PRO! Heb je nog vragen/opmerkingen? Laat het me dan vooral weten!

Laatst bewerkt:
Even een soort upje :). Ik heb een heel stuk verder gewerkt aan het bouwverslag zelf en een paar aanpassingen gemaakt in de MultiWii tutorial. Ik gebruikte daar namelijk nog de oude MultiWii 2.2. Nu is het geupdate naar de nieuwste 2.3 firmware!

Ik heb zojuist de eerste vlucht gemaakt :D

In het begin ging het wel even moeizaam en eigenlijk was er op het veld waar ik vloog iets te weinig ruimte en teveel bomen, maar het is allemaal gelukt! Na een paar minuten vliegen kreeg ik het een beetje onder de knie en kon ik iets sneller gaan vliegen.

Uiteindelijk 2 keer neergestort. De eerste keer kon ik het knopje voor de Baro mode niet vinden dus lette ik even niet op de quad en die werdt zo een bosje ingeslingerd door de wind. De andere keer was toen ik de GPS hold aanzette, ik was me er niet van bewust dat hij dan natuurlijk nog wel gewoon op stick inputs reageert dus ik vloog hem zo een boom in waarna hij van een hoogte van ongeveer 10 meter in een bosje viel.

Geen schade, zelfs niks aan de props te zien waarmee hij hard tegen een tak aankwam. En dat voor props van 60 cent per stuk :)

Daarna ben ik naar een iets groter veld gegaan, daar ging het vliegen al een stuk makkelijker. Er stond wel veel wind maar daar had ik nou niet echt last van in de GPS hold mode. Mijn vader heeft nog een stukje gefilmd op het kleinere veld. Hier het filmpje:

http://youtu.be/xhPzTnrw_6U

Multiwii Pro met Gps

Hallo

Kan iemand me helpen met het programmeren van de Multiwii Pro met Gps
Het is ook niet duidelijk of de batterij tijdens het programmeren aangesloten
moet zijn

Vr.gr: L.Eigenraam

hoi MulticopterX,

zou je me kunnen helpen met de gps? Ik heb een Multiwii pro met dezelfde gps module maar ik krijg deze niet aan de praat.

Bert-Jan

Ha MulticopterX, wat een mooie en goed gedocumenteerde build! Het lezen van jouw bouwverslag heeft voor mij uiteindelijk de doorslag gegeven om (na maanden twijfelen) zelf ook te beginnen aan het bouwen van een Quadcopter. Vooral de onderdelen-lijst helpt mij nu enorm, de kleinere parts (zoals de XT-60 connector en de Lipo Voltage Alarm) zijn zaken die ik anders absoluut was vergeten te bestellen. Bedankt! :)

Back