F550 NAZA start niet goed

Discussie in 'Multicopters' gestart door JePeVePe, 26 jul 2012.

  1. JePeVePe

    JePeVePe

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    172
    Ik heb net alles doorgelopen, via Naza Assistant... maar F550+Naza start niet goed op. Laatste software gedownload, alles laatste firmware (moet wel voor GPS)...
    Hij piept 2x, LEDjes volgen self-check.. knippert dan 4x groen, en schiet daarna over op continu orange korte flashes. Volgens handleiding houdt dat in TX signal lost. kan dus motoren niet starten.

    Das gek, want ik kan Naza via USB ed instellen, gaat allemaal goed. M'n GR-24 geeft keurig groen lichtje, MX-20 ziet receiver ook keurig (kan wijzigingen enzo goed doorgeven, maaruh.... verder niks

    Wat ben ik vergeten, wat kan hier aan de hand zijn, iets simpels, whatever. Pleaaase doe me een lol, en geef GEEN reactie 'mot je handleiding lezen'... ik heb EN draadje over F550 letterlijk gevolgd, en in de handleiding gekeken, en nog Youtube filmpje....

    mijn setup:
    F550 - Naza - GPS standaard setup
    LiPo Zippy 5600 4s 30c
    Graupner MX20, mode II, selfcentered gastrottle 'uit' (gas dus via ratel)
    Ontvanger GR-24
     
  2. Thom

    Thom

    Lid geworden:
    28 jul 2009
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Zutphen
    Gaat over verbinding zender en ontvanger. Bind je ontvanger opnieuw en klaar
     
  3. JePeVePe

    JePeVePe

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    172
    verbinding is goed... zender ziet ontvanger.
    In NAZA assistant kan ik alle controls bedienen, knopjes doen het, gas/rudder enzo doen het... er is dus verbinding (anders kan ik met zender natuurlijk niks laten veranderen op scherm). zonder binding orange lampje op gr-24 en op sender Otje bij ontvangst... is hier niet geval

    Wat wel raar is, lijkt wel alsof ie niks wegschrijft... ik start op, alles goed ed., maar m'n instellingen zijn 'weg'. Ik klik op READ, (die zou het uit moeten lezen), gebeurt niks.... ik zie staan MC OUTPUT OFF, maar lees net dat dat zo hoort... Groen lampje in assistant is aan, blauw knippert vrolijk, groen lampje GR-24 is aan , MX-20 'ziet' 'm gewoon, ik heb net stick weer terug gezet op selfcentered... helpt niks.

    gekke is, in die assistant, staat ie op Hexa -V... niet op Hexa -X zoals in draadje.... maar geeft wel plaatje van 'normale' hexa.... moe'k daar I in vullen dan? Waar is de 'x'??
    [​IMG]


    [​IMG]
     
  4. JePeVePe

    JePeVePe

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    172
    even extra vraagje... zou je bij 'write' niet een 'upload' dingetje verwachten, een balkje ofzo? Nu zie je amper of ie wel of niet wat gedaan heeft.... Krijgt ook geen melding van 'gelukt' of zo.. raar
     
  5. Thom

    Thom

    Lid geworden:
    28 jul 2009
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Zutphen
    heb je je schakelaar gekalibreert op manual en atti? anders gaat die ook knipperen in failsafe
     
  6. JePeVePe

    JePeVePe

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    172
    bedoel je met 'schakelaar calibreren' 'doet de schakelaar voor manual/atti het'? Antwoord is ja.
    maar... zag ik ook al in draadje .... ik lees nu 'move the slider of channel U to A, M to turn the corresponding area blue slider beweegt wel, ook naar juist optie, maar hij 'selecteert' 'm niet (highlight blauw)... doet ie niet.

    ach so.... heb 'm door... je moet dus nog finetunen met Control Adjust op m'n zender .... zucht.... Grappige handleidingen.... men gaat er wel vanuit dat je niet kan solderen, geen boutjes kan vastdraaien, etc, maaruh "En programmeer de eindpunten zo dat bij de ene schakelstand het balkje op de M komt." ... moet blijkbaar gesneden koek zijn... raar. (en op die Graupner is het nog niet zo eenvoudig, of gaat wat maf, la'k het zo zeggen).

    nahja.... gelukt... hij knippert nu groen - rood -rood... s even zien wat dat in houd ;) ah, is GPS... schijnt zo te horen... (hoop ik)...

    yes yes yes, de motoren draaien!! pffffffffff.... krijg het er warm van ... (zou ook met weer te maken kunnen hebben :cool:)

    Thom, thnx man! Op juiste spoor geholpen! :banana:
     
  7. Thom

    Thom

    Lid geworden:
    28 jul 2009
    Berichten:
    825
    Locatie:
    Zutphen
    vergeet je kompas niet te kalibreren en gps met punt kant naar voren bevestigen!
     
  8. JePeVePe

    JePeVePe

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    172
    jajajaja hehe... man, ben al blij dat er leven in dit ding zit.... eerst hapje doen, dan volgende stappen!

    O ja, toch m'n eigen draadje nu:
    - waar is de Hexa-rotor X gebleven? Typo dat er nu 'V' staat?
    - hoe hebben jullie de voltages op staan de First en Second level ?? Wat in de 'No load' - Loss = loaded sectie? Ik gebruik 30C 4S lipo .. lees iets over niet lager dan 80%, is dat dan diegene voor de 'orange' of de 'rode' waarschuwing.
    - Als GPS 'aan' is, hoe hebben jullie X1 en X2 staan? Het stukje over dat was me wat onduidelijk. Ik wil 1 van beide voor m'n 'toekomstige' gimbal tilt gaan gebruiken.... dan kan ik dat 'gain' verhaal zeker skippen? X1 staat bij mij op draaiknop ctrl 6 en X2 op Ctrl7
    - gebruiken jullie 'borgplaatjes' (metalen ringetjes) om de props beter vast te zetten?

    Nog even rariteit..... ik heb nu 10x5 props van Graupner, omdat ik zwaardere load krijg/heb.... en verdomd die passen direct goed. Zonder speling. Die 8x5 (die er nu opeens wel erg speelgoed achtig uitzien hehe), moe'k uitboren, en hoe voorzichtig ik dat ook doe, er zit speling in... nu kun je props uitbalanceren, maar dat heeft dan niet zoveel zin als er al halve mm speling tussen prop gat en motor as zit.... Vin'k nog steeds raar. Die 10x5 zitten direct goed.. blijkbaar is 8mm niet overal 8mm... :/

    Ik hou jullie op de hoogte over de nog te komen Askman gimbal... geloof dat niet erg veel lui die hier hebben :)
     
  9. StormyRocket

    StormyRocket

    Lid geworden:
    24 jul 2012
    Berichten:
    92
    Ik heb wil dus ook de 8x5 toepassen maar weet niet goed hoe. Ik heb ze al met een speciale propruimer naar 8mm gebracht. Echt naatloos zit het idd niet. En je MOET wel ringen gebruiken want je propmoer klemt de prop niet omdat de prop te "laag" is. Een keer stevige kartonnen ringetjes gemaakt en toegepast maar toen slipte de props in de lucht en storte me F550 neer.

    Ik ben benieuwd wie mij kan uitleggen wat ik moet toepassen zodat ik met een gerust hart weer met de graupners 8x5 kan vliegen. Nergens is dat duidelijk op internet te vinden terwijl het wel lijkt alsof iedereen ermee vliegt.
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2012
  10. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Uitboren is een no go, altijd propruimer gebruiken! (zie ook mijn verslag)

    Voor vast zetten:
    Onderleg ring gebruiken...
    Of het stukje verzink in de prop bout groter maken.


    Btw, als je goed gekeken had naar mijn verslagen zie je dat alle keurig genoteerd is.
    Dit wbt de endpoints, en ook de fotos daarbij zijn heel duidelijk ;) Daarnaast staat dit ook in de youtube filmpjes en de originele beschrijving... Maar is lastig soms.. ben het wel met je eens...
     
  11. StormyRocket

    StormyRocket

    Lid geworden:
    24 jul 2012
    Berichten:
    92
    Thnx voor je reply. Ik heb al je (zeer waardevolle) verslagen gelezen, maar moet nog eens kijken naar die foto's want heb daarop die onderleg-ringen niet gezien. Misschien heb ik een foto gemist.

    Is er nog een voorkeur voor materiaal (papier, kunstof, metaal) en voor de plaatsing van de ring? Want je kunt de ring onder de prop leggen (tussen motor en prop), maar ook op de prop tussen de prop en de propmoer?
     
  12. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Thnx!

    Klopt... Dat stukje van de onderlegring, en eventueel dieper verzinken staat er nog niet in...
    Dat komt er nog wel bij....

    Mij is altijd geleerd om de prop zo dicht mogelijk op de motor te hebben.. Dus de onderleg ring op de prop, en niet eronder. Maar eronder kan ook wel... Materiaal is meestal alu, maar staal of zulks werkt ook wel... Maar is wat zwaarder. En dat wil je ook niet. Plastic, zou ook moeten willen, mits stevig genoeg...
     
  13. JePeVePe

    JePeVePe

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    172
    mijn ervaring ook... zelfs met prop ruimboor inderdaad... je houdt speling... (ps ruimboor is verre van 'nauwkeurig' apparaat, is gemaakt om met de hand te doen, maaruh... veel te veel kans op 'scheef' of 'wiebelige' uitboren..

    die 10x5 zitten als een huis... snap de logica van Graupner niet zo op dat punt, want de 8x5 zijn 'half' al op 8mm uitgeboord, maar... zelfs dat 'gat' is al ietsje breder dan de 10x5 props van Graupner...
     
  14. JePeVePe

    JePeVePe

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    172
    hij vliegt! en nog stabiel ook.. sterker nog, die gain instellingsmethode om 'm 'eerst te laten wiebelen'... dat lukt amper, daarnaast, als je attitude gain erg hoog zet, wordt voor mij te nerveus (zonder dat ie oscilleert nog)...
    wel een prettige mode zeg die ATTI.... manual valt ook nog wel mee trouwens, maar hier achter in de achtertuin is het erg prettig om zo stabiel te kunnen vliegen! Ha'k niet gedacht! Nog geen gimbal, maar ga d'r toch even GoProotje onder hangen hehe...
     

Deel Deze Pagina