F5B, 7 mei, Modelvliegclub Aalburg

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door sundaypilot, 26 apr 2016.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Was een lekker dagje vandaag. Toen Rick vroeg om wat hulp bij het invliegen van zijn B10, hebben we spontaan besloten er een trainingsdagje van te maken.
    Met het lekkere weertje van vandaag hebben Rick, Pieter en ondergetekende een paar prima trainingsvluchten kunnen maken, Rick en Pieter bedankt voor een heerlijk dagje!

    De B10 van Rick gaat erg goed, zeker met de prop van Pieter. 40 rakken moeten kunnen, als alles meewerkt.
    Ik moet nog een beetje oppassen emt de verbruikte energie, twee keer boven de 1700Wmin verbruikt na de eerste stijgvlucht.. Wel 10 minuten volgevlogen, met dank aan de thermiek, maar zoveel geluk heb je niet altijd. Moet nog wel even een nieuwe aandrijving solderen, helaas de rotor geploft van een van m´n motoren. Ben benieuwd of de Castle regelaar het nog doet, na 460A en 10,5 kw verwerkt te hebben.

    Groetjes,
    Gerben
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Na wat puzzelen zodat we elkaar kunnen helpen en geholpen worden, is de startvolgorde als volgt geworden:
    1. Gerben
    2. Luc
    3. Hugues
    4. Ilya
    5. Rick
    6. Jan
    7. Ronald
    8. Willy
    9. Stefaan
    10. Pieter

    Mocht er nog last minute aanmeldingen zijn, dan kunnen die natuurlijk nog meegenomen worden. Hoe meer zielen hoe meer vreugd :)

    Groetjes,
    Gerben

    PS Iemand nog een Graupner 428 liggen die ik kan overnemen?
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Ja ik heb nog één 428 die weg kan. Gebruikt maar goed.

    Rick
     
  4. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    Helaas heb ik slecht nieuws maar ook goed nieuws... Gisteren lekker getraind, maar door een vlaag van turbulentie toch weer een rompkraakje. Dat krijg ik niet klaar voor zaterdag, dus ik meld me af voor de wedstrijd.

    Ik ben eigenlijk ook even klaar met vliegen, het wil niet zo de laatste tijd en mijn vertrouwen is tot het nulpunt gedaald.

    En dan het goede nieuws: ik ben zaterdag beschikbaar als rakkenman!

    Groetjes,
    Jan
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Balen Jan, kan me de frustratie best voorstellen nu het wat tegenzit de laatste tijd.
    Maar leuk dat je toch komt, toppertje!

    Groetjes,
    Gerben
     
    Jan Weststrate vindt dit leuk.
  6. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    Ja Jan, balen. Kennen we allemaal. Gelukkig is het een fase. Ook ik had last van het turbulente weer en strak blauwe lucht. Het is weer zomers weer en dat is even aanpassen. Fijn dat je er zaterdag bij bent!

    Ronald
     
    Jan Weststrate vindt dit leuk.
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Daarnet weer gevlogen met de 17.7 x 20.5 prop.
    Weer een afslag, nu in de 3e stijgvlucht.
    Toch voorlopig maar weer met de Fr. 17x18-Red. Dat ging goed.

    Rick
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Als George die nieuwe firmware beschikbaar heeft voor de 200A regelaar, binnenkort maar even flashen Rick.
    Want je B10 loopt erg goed met die prop... (hoewel Pieter misschien weer blij is dat je hem niet gebruikt ;) )

    Lekker ontspannen trouwens valt me op, nu ik een keertje niet alle gosboxen, rakkenlipo, printer, laptop en porto´s hoef te laden, en alle spulletjes klaar hoef te zetten :)

    Gerben
     
  9. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    gasboxen zou nog genoeg inzitten. Geloof ik Gerben op zijn blauwe ogen. Proto's zijn geladen houtje touwtje. Rakkenlipo bleef maar laden, mijn 20A 12Volt voeding maakt overuren. Mijn eigen accu's moet ik nu nog laden. Printer en laptop zouden vol zijn. Toch maar even de laptop checken.

    Check laptopje: 88% remaining. Lijkt me ok. Ben er klaar voor:cool:

    Ronald

    PS mijn motor bleef zachtjes aan en dan weer uit gaan tijdens de zweef taak zojuist om 19:00u (Neu met Marcus). Ik dacht eigenlijk dat de prop los zou zitten. Waarschijnlijk is de Marcus dan toch overleden. Vlieg morgen met de 6 cellen Lehner met cc180. De nw Lehner met 10cellen is nog niet klaar. Doe ik op mijn gemak.
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Haha, het is een 3S 40Ah pack, dus dat kan wel eventjes duren inderdaad :)

    Vreemd dat de motor aan en uitgaat. Check ook even je Unilog. Ik had een Unilog 2 die op een gegeven moment gas ging geven, een heel klein beetje vermogen, te weinig om te vliegen, maar genoeg om de prop om zeep te helpen in de landing.. Sm had hem snel gerepareerd, was een stukje electronica in de UL2 defect.

    Of gaf je gas maar ging de motor niet voluit lopen?
    Ik denk dat je Leomotion bedoelt trouwens? Er zijn er maar weinigen die met Lehner gevlogen hebben, ik heb het destijds 1 WK geprobeerd.

    Tot morgen,
    Gerben
     
  11. v-willy

    v-willy

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    119
    Heb je niet in zweefstand je afstelling in de zender te scherp staan op de rem.
    Ik heb dat eens gehad doordat ik het beginpunt te kort bij de rem wilde hebben. In startstand werd hij scherp maar blijkbaar in zweefstand bleef hij zachtjes lopen.
    Paniek omdat ik dacht dat de regelaar het had opgegeven en niet meer remde, dus snel geland en regelaar opgebrand doordat de motor nog draaide en uiteraard niet voor mijn voeten geland.
    In de startstand had het mogelijk wel gelukt, dan toch voor de regelaar.

    Blijkt dat landen in speedstand ook niet goed afloopt. Eergisteren een moest ik plots mijn toestel in zweven sterk trimmen. Even geremd en het was duidelijk dat een flapservo de geest had gegeven. dus landen in speedstand. Ondanks dat ik doordat in logger stond nog 4 keer kon herkansen kreeg ik hem niet traag genoeg. Dus het toestel over kop en gelukkig alleen schade aan de romp.

    Dus Jan herstellen en weer verder gaan is de boodschap.

    Willy
     
    Jan Weststrate vindt dit leuk.
  12. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Het was weer een heel mooie dag in Aalburg.
    Hier een plaatje van een landing aan de voeten door Willy.
    DSC02213a.jpg

    Rick
     
  13. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Mooie actie foto Rick. En gefeliciteerd met je mooie resultaat, de B10 en nieuwe prop zijn een mooie stap vooruit en het vliegen ging ook lekker.

    Genoten van een heerlijke dag in Wijk en Aalburg. Om te beginnen natuurlijk de gastvrijheid van de MVA, was weer top mannen! Gezellig even bijgepraat met clubleden en piloten, natuurlijk genoten van de ballen en de sate en die gekoelde frisdrank is toch wel erg lekker op zo´n zonnige dag. Ook de hulp op de rakken wordt natuurlijk enorm gewaardeerd. Complimenten en bedankt!

    Jan en Anja natuurlijk weer bedankt voor de bezielende wedstrijdleiding. Jan (en Carolien natuurlijk), leuk dat jullie er waren en ook bedankt voor de hulp op de rakken (ging het alweer een beetje kriebelen Jan?).

    Het was weer een interessante wedstrijd met allerlei ontwikkelingen. Met het zonnetje zou je haast denken dat er de hele dag wel thermiek zou zijn, die was er soms ook wel. Maar vaak ook niet, Pieter, Gerben en Luc zijn allemaal wel een keertje te vroeg geland. Er was regelmatig heel wat ´motor´ nodig om 10 minuten boven te blijven. Ook het aantal rakken varieerde sterk, deels door het weer, deels door foutjes van de piloot. Ronald daarintegen wist consequent een mooie 44 rakken te noteren. Grote verrassing was Ilya, die zijn eerste vluchten van het jaar maakte, maar een paar uurtjes geslapen had en toch een ronde wist te winnen (en een keer 47 rakken te vliegen). Iedereen vraagt zich af wat hij met wat training zou kunnen..
    Landingen bleken ook lastig, de kleine cirkel bleek wel heel klein in Wijk. Ik denk deels vanwege de variabele crosswind. Maar het maakte de wedstrijd er niet minder spannend om. Dan nog een gesneuvelde motor, een regelaar, te zwakke magneten en wat losse stekkertjes en het werd een spannende dag.

    Aan het einde van de dag heel wat rode gezichten en kuiten gezien, het zonnetje had zijn werk gedaan. Natuurlijk zijn we met een groepje nog wezen chinezen. De beste (en voordeligste..) chinees van het seizoen zit in Wijk en Aalburg, inmiddels vaste prik voor de trouwe F5B gangers :)

    En zo was er weer een leuke dag voorbij, nu voorbereiden voor de Eurotour in Gommersheim...
     
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    PS als er nog meer foto´s zijn... altijd leuk
    (en als je ze ook naar mij kunt sturen zet ik ze op de Facebook pagina).
     

Deel Deze Pagina