F5B bij Cumulus Kampen, 11 October

De standaardregels bij F5B zijn (even uit het hoofd) dat er pas na 4 ronden een schrap is.
Voor het eerste seizoen hebben we besloten om dat bij 3 te doen omdat de wedstrijden nog niet vlot liepen.
Ik denk dat niemand er meer aan gedacht heeft, tot vorig jaar en nu dus ook weer dit jaar.

Het is waarschijnlijk een kwestie van tijd voordat er bij F5J ook openlijke discussies komen over het reglement, op de achtergrond is er al meerdere malen mailverkeer geweest over de klasse.
Maar zolang er nog genoeg mensen instromen met simpele modellen gaat het goed.
Als er allemaal dure glasbakken gaan vliegen dan wordt de sfeer anders.

GJ

In formule 1 doen ze maar 1 ronde per dag, en hebben ze ook ooit een limiet gezet op het aantal maximum scores dat je kon laten meetellen, slecht vergelijkingsmateriaal. Trouwens, ook daar is de wereldkampioen soms al een paar wedstrijden voor het einde bekend.

in F5B is het voor wereldkampioenschappen en "belangrijke" wedstrijden inderdaad zo dat er pas bij 4 ronden een schrap is. Voor nationale eendagswedstrijden in België gebruiken we een schrap bij >2 rondes.De schrap is precies bedoeld om de factor geluk wat te milderen. Of het een goede oplossing is laat ik in het midden. Mijn eigen ervaring is dat wat je ook doet aan het reglement, uiteindelijk wint toch de beste piloot. Als je een wedstrijd meevliegt betekent dat volgens mij dat je akkoord gaat met de bestaande regels. Achteraf gaan emmeren dat je die niet goed/eerlijk etc. vindt is niet produktief.

Ik weet niet wat er fout gegaan is, maar missen is menselijk, dus ja, soms staat er foute info waar die eigenlijk niet hoort te staan...

toemaatje :

Lijst van puntensystemen in de Formule 1
Dit is een lijst van puntensystemen op basis waarvan sinds 1950 in de Formule 1 de punten zijn verdeeld.

In sommige seizoenen telden alleen de beste resultaten van een coureur mee voor het totaal aantal punten. Het meest recent was dit in 1988, waar de McLaren-coureurs Ayrton Senna en Alain Prost dominant waren. Prost finishte veertien races als eerste of tweede en viel in de andere twee races uit, terwijl Senna acht races wonnen tegenover zeven van Prost en had slechts drie tweede plaatsen nodig om het kampioenschap te winnen. Prost haalde dat seizoen een recordaantal van 105 punten en Senna 94, maar in de elf beste resultaten van Senna behaalde hij 90 punten en Prost behaalde 87 punten. Vanaf 1991 worden alle resultaten meegeteld, dit was ook al het geval tussen 1981 en 1984.

Ok , formule 1 is een slechte vergelijking. Het voorbeeld wat je aanhaalt is ook niet relevant.

Wat ik probeer aan te geven is dat de veiligheid door zowel schraprondes en schrapwedstrijden toe te passen wel erg groot wordt.
De factor geluk wat te milderen kun je ook lezen als de factor pech te verkleinen. Waarom zou een eendagsvlieg geen geluk mogen hebben en de topper eens een keer de pech?

Door het meedoen aan de wedstrijden conformeren wij ons aan de geldende reglementen. Achteraf emmeren is ook niet aan de orde. Maar dat is ook niet de discussie. Ik gun het de topper van harte dat hij Nederlands Kampioen is geworden. Ik speel het ook niet op de persoon.

En natuurlijk is missen menselijk. Maar de uitslagen hadden er ook niet per direct op de site hoeven te staan. Dat had gerust een dag later gemogen. Dan had je alle tijd gehad om de spelregels erop na te slaan en de uitslag niet hoeven te wijzigen. Het is ook niet de uitslag van een wedstrijd, het is de uitslag van het NK.

Hoi Jan Jaap,

Je hebt helemaal gelijk. Ik was wat te enthousiast met het doorgeven van de scores aan Mark. Aan de ene kant proberen we de uitslagen zo snel mogelijk op de website te zetten, en met de hulp van Mark gaat dat super, hij kreeg ze online terwijl we aan het eten waren bij de Chinees, onze super webmaster :).
Maar je hebt helemaal gelijk dat we eerst nog even na hadden moeten kijken hoe het ook alweer zat met de schrapronde. We hadden er op het veld nog over.Vorig jaar is het ook nog een keertje voorgekomen dat we 3 ronden met 1 schrap vlogen (Landgraaf), dus ik had het kunnen weten. Ik heb er niet goed bij nagedacht, mijn excuus.

Laten we het meenemen als puntje voor de vliegersvergadering. In de Eurotour (en FAI reglementen) gelden er bij 3 ronden geen schrap, dus er zou wel een logika inzitten om dat in Nederland te volgen.

Mag ik trouwens de foto's van je clubgenoten op de Cumulus website op f5b.nl en facebook gebruiken?

Groetjes,
Gerben

Je hebt helemaal gelijk. Ik was wat te enthousiast met het doorgeven van de scores aan Mark. Aan de ene kant proberen we de uitslagen zo snel mogelijk op de website te zetten, en met de hulp van Mark gaat dat super, hij kreeg ze online terwijl we aan het eten waren bij de Chinees, onze super webmaster :).
Ja dat klopt, de snelheid was top
pc.gif
:D, de uitvoering wat minder:confused::confused:

Maar je hebt helemaal gelijk dat we eerst nog even na hadden moeten kijken hoe het ook alweer zat met de schrapronde. We hadden er op het veld nog over.Vorig jaar is het ook nog een keertje voorgekomen dat we 3 ronden met 1 schrap vlogen (Landgraaf), dus ik had het kunnen weten. Ik heb er niet goed bij nagedacht, mijn excuus.
Excuses aanvaard:thumbsup:
Laten we het meenemen als puntje voor de vliegersvergadering. In de Eurotour (en FAI reglementen) gelden er bij 3 ronden geen schrap, dus er zou wel een logika inzitten om dat in Nederland te volgen.
Lijkt me een goed plan
Mag ik trouwens de foto's van je clubgenoten op de Cumulus website op f5b.nl en facebook gebruiken?
Uiteraard.
yes.gif
Kun je de foto's gebruiken of wil je de originelen gemaild hebben?
Dan moet ik even rondmailen om ze te krijgen

De foto's van de website zijn voldoende, ik heb ze er nu vanaf geplukt :)

Bedank je de fotograven een keertje voor me? (En de demo-piloten, de GeeBee en zeker ook Superman waren erg gaaf).

Gerben

Back