F5B & Hotliner meeting 2009

GJ,

Ik zie het zo, wat je kapot maakt dat het in de vuilnis kan zijn de echte kosten. En dat viel voor mij in 2008 dus wel mee.

Omdat ik meteen naar het WK wilde heb ik het natuurlijk ook een beetje overdreven. Van die eerste twee Surprise S11+ kisten die ik heb gekocht vliegt er dus nog steeds een en dat was dus het plan voor 1 jaar F5B vliegen.

Ik wil het nu niet meer hebben over wat het allemaal kost. Dat is echt iets Nederlands wat ik er een beetje uit wil slaan. Heb me al genoeg geergerd aan Ruud Zandvliet en andere figuren waarbij alles altijd goedkoop moet of niet. Maar een keer een ander helpen voor niks (materiaal kosten) is uit den boze.

Check www.neumotors.com voor een prijsje voor een BC6, echt de ultieme lader die je overal kan gebuiken, op het veld maar ook thuis of in het hotel. En slechts 160 USD.

Wat betreft motoren, ik ben persoonlijk er van overtuigt dan een Neu motor beter is en zeker meer flexibel wat je allemaal kan bestellen. De service is ook top en je kunt gewoon je kappote spullen opsturen naar de states en ze repareren het goedkoop of voor 50% van de nieuw prijs heb je een vervanger. Zelfde bij Castle Creations.

Mijn CC 125 deet het op 5S ook nog prima met 400A peak. Het is wel belangrijk dat je met een warme en goede accu vliegt om de volts een beetje gelijk te houden. Als de accu te veel inzakt dan krijgt de regelaar te veel op zijn flikker. Een CC 180 heb je trouwens ook voor rond de 250 euro. Ook beschikbaar bij eflight.ch ofzo geloof ik.

Als jij iets beters weet dan spreek of doe het gewoon. Dit zijn slechts mijn ervaringen!

Een Avionik met 5 servo's heb je voor iets van 800 euro zonder de post en dan heb je dus een top 3 kist. Leer een beetje vliegen met een Surprise S11 ofzo en koop dan gewoon meteen een Avionik en je bent klaar voor de strijd.

Jos

Ach, als ik iets stukvlieg gaat het meteen de vuilnis in, doe weinig moeite om te repareren.
Op zich maakt het mij ook niet heel veel uit wat het kost maar er zijn mensen die ook nog een gezin, hypotheekje en zo hebben.
Dus als je dan zegt dat het totaal 1000 euro kost en dan ineens het dubbele blijkt te kosten, dan heb je 1 jaar een deelnemersveld en volgend jaar niet meer.

En ik heb erg goede ervaringen met Plet, ook als ie stuk gaat (een Plet gaat niet stuk) dan betaal je maar 65 % van de nieuwwaarde en krijg je een nieuwe.
Zelf ben ik importeur van Markus regelaars, zelfde verhaal, ook die gaan trouwens niet stuk (85 A regelaar die 175A continu doet, 200A regelaar die 395A doet).

Accu moet je voorverwarmen tot minimaal 40 graden, op de Speedcup hadden ze een pannetje op een fornuis staan en het Powercrocoteam warmde de accu op tot 80 graden (heeft ook een Markus regelaar, en het speedrecord).

Ik kreeg de prijzen van Avionik en daar vroeg ie 900 euro voor de kist en 250 euro verzendkosten.
Dat was 1,5 jaar geleden.

Maar ik snap je opmerking over Ruud Zandvliet ook niet, Ruud is de beroerdste niet en zal altijd helpen.
Dat hij zijn tijd en materiaal vergoed wil hebben is logisch, ik hoorde van hem dat jij niet tevreden was over een romp of over een kist, meer weet ik er niet van.

Maar mochten er mensen willen beginnen met hotliners dan wil ik best helpen , leuk kistje is de Hawk van Staufenbiel, 229 euro, vol gfk en dat vliegt erg leuk en snel.

Dat zou een leuke kennismaking zijn in de F5B (light).

GJ

Gert Jan,

Gebruik wat jij wilt. Als je maar komt vliegen!!! Hahaha

Wat betreft Ruud, beste kerel maar mij heeft hij niet echt geholpen F5B te gaan vliegen.

Die Skippy die hij voor mij toen heeft gebouwd haalde niet eens 150Kmh voor dat ie begon te flutteren. De scharnieren waren niet goed gelamineerd waardoor de hele aileron en flaps bij de scharnier omhoog en omlaag bewogen. Kan je niks aan doen. Dat was trouwens al de 2de vleugel, de eerste had een niet goed gelamineerde ligger, dat kon ik door het aileron servo gat al zien. Heb het toen maar opgegeven.

Toen ik Surprise ging vliegen en op zoek was naar goedkope deals voor een Hacker motor, kon ik bij hem de normale prijs betalen. Het zelfde een tijdje later voor een regelaar. Heb dus maar gewoon bij Hollein een B50 en een Kontronik FAI18 besteld die het nu allebij nog steeds doen. Die FAI18 regelaar doet trouwens ook leuk 6S en 260A zonder een enkel probleem.

Als ik een dealer account heb bij een bedrijf dan betaald het toekoemstig nederlands team niks meer dan kost prijs. Wat maakt het mij nou uit dat ik daar niks aan verdien?!

Het geen wat jij vergeet is dat als er een echt team is dat er dan best wat te doen is wat betreft sponsoring van apperatuur. Zo zouden we van Quartel best het een en ander aan bouw materiaal kunnen krijgen als sponsor van het nationaal team, de Lipo's voor 50% of gratis van een fabrikant, regelaars en motoren voor weinig.

Dan samen een kistje soppen en je bent waar ik wilde zijn. Waar ik het in het begin al over had.

Hoe denk je dat die Duitsers dat doen?!

Maar laten we nu maar gewoon gaan vliegen, dan zien we wel wat de toekomst brengt!

Helemaal top om weer eens iets leuks te doen!

Ik vlieg zelf bij een club waar geluid een probleem is (max 80 dBA) dus wat dat betreft kan ik niets organiseren.

De beste stap is volgens mij om een dag te plannen met een hoog fun gehalte en met een semi competatief element. Bij voldoende belangstelling kunnen we misschien wel een paar klassen indelen aan de hand van het geschatte aantal kW per kist (wordt er meteen wat minder overdreven :) ).

De dag:
1) Waar kunnen we vliegen (wie biedt zijn veldje aan voor een dag)? Een beetje centraal in Nederland heeft natuurlijk zo zijn voordeel.

2) Wat zijn de deelnamekosten. Een tientje p.p. voor de origaniserende club?

3) Datum + uitvalsdatum. Ik denk dat een zondag wel ok is. Iemand die 1) regelt mag een datum roepen.

4) Programma:
4a) 10-11:30 Eerst even vliegen, dan hebben we daarna weer wat rust in het lijf...
4b) 11:30 tot 12:00 Uitleg F5B, aansluitend een demo (wie?)
4c) 12:00 tot 14:00 oefenen voor F5B, samen met iemand die weet hoe het moet. Ik denk zelf aan zo'n 2 oefenvluchten p.p. (afh. van aantal deelnemers)
4d) 14:00 tot 18:00 wedstrijd in de verschillende klassen.
4e) ...
4f) ...Elkaar gek maken om misschien een F5B team te vormen.

Vrijwilligers voor de waarneming en evt. zenderbewaking vinden we wel ter plaatse.

Laten we eens beginnen bij puntje 1) wie/waar?

Laatst bewerkt:
Wat is centraal lijkt me dan de vraag?! Utrecht?!

Voor mij is het nogal moeilijk om wat te organiseren gezien ik niet eens in Nederland woon. Het enige wat ik kan aanbieden is dat ik zo rond 29 Mei wel in Nederland ben voor een bruiloft en het plan was om met de auto (en vliegtuigen) te komen uit Engeland. Welke datum dan een goed plan is moeten we maar even zien.

Mijn oude club in Deventer heeft elk jaar wel een ander veld maar ik weet zeker dat er wel wat te regelen valt wat betreft een dagje het veld gebruiken voor een F5B tutorial. Er zijn daar genoeg mensen die dat wel wat lijkt en ook genoeg mensen binnen de club die mij een warm hard toe dragen.

Verder is er dus die wedstreid in Berg op den Heist in Belgie eind Juli waar ik ook zeker ben.

Ik zou zeggen, regel wat Johan, Gert-Jan en wie dan ook.

Jos

Ik kom zeker kijken, vliegen met het verouderde spul van mij haalt niet veel uit.
Ik heb een Evolution Competition http://www.ripmax.com/ProductFrames/A-ARTF6312.html met een Mega 22/20/1 met 5.2;1 vertraging en een Hacker F5F regelaar (5 lipo 125 A)
Ik gebruik nog steeds de 10S NiMh 3300 Sanyo pakketen, die al behoorlijk mishandeld zijn met 125A en tot zo'n 100 graden opgestookt.
Dan kan ik meteen kijken of ik hem kan updaten met lipo en een brutere motor.

Met een oude kist kan je ook leuk vliegen, geen probleem.

Even ter info, Freudenthaler had een aanbieding, Surprise F5B, vliegklaar met Plettenberg en schulze regelaar, prop, accu.
1649 euro...

Ik ben bij ons op de club aan het vragen of er een meeting kan komen.
Dat is bij Alkmaar.

We hebben 800Ah aan accu's staan om te laden, dat is dus in orde.
Vanaf de weg is het ongeveer 600 meter lopen naar ons veld.
We hebben op 250 meter wat hoogspanningkabels lopen, en een verboden gebied achter ons.

Hier zie je hoe het veld ligt.

Accomodatie Stompetoren

Doe eens wat voorstellen wat betreft data.

GJ

F5B Regels

Voor degenen die niet weten wat F5B is staan hieronder de regels.
Ik zal het binnenkort even vertalen.

De bedoeling van de demodag / wedstrijd is NIET om te kijken wie de beste is of de duurste kist heeft!
Het is de bedoeling om mensen die een hotliner hebben en geinteresseerd zijn in wedstrijdvliegen kennis te laten maken met een F5B wedstrijdachtig event en wat kennis en ervaring op te doen om misschien later een echte wedstrijd te organiseren.

Als je een hotliner hebt die redelijk snel is en ook nog kan zweven kan je meedoen (Simprop Selection, FVK Kamelot, Valenta Weasel achtige modellen).

We moeten alleen even kijken wanneer we een dag plannen, bij ons op de club zou een mogelijkheid zijn om dit te organiseren.

Hier staan de regels en de taken:

F5B regels

Gert-Jan

Ik heb het de komende 2maanden even druk met werk en andere dingen dus kan ik je niet helpen mocht dat nodig zijn. Maar ik denk dat we een dag moeten zoeken waarbij de kans op mooi weer en een goede opkomst groot is. Eind mei (niet de 24e) zou dan volgens mij inderdaad ook goed kunnen.

Heb zelf (bijna klaar) een Freudenthaler Ion Pro. niet te vergelijken met het spul dat hier vliegt, maar onder welke categorie zou deze vallen (vlieg op 4S, 710W) is dat F5B/10?

Ik heb het de komende 2maanden even druk met werk en andere dingen dus kan ik je niet helpen mocht dat nodig zijn. Maar ik denk dat we een dag moeten zoeken waarbij de kans op mooi weer en een goede opkomst groot is. Eind mei (niet de 24e) zou dan volgens mij inderdaad ook goed kunnen.

Laten we eens stemmen:
Zaterdag 23 mei (indien voorkeur zaterdag) of
Zondag 31 mei (indien voorkeur zondag)

Mijn voorkeur gaat naar een zondag.

@Kingpin:
We zouden toch gewoon een klasse tot 1kW kunnen maken!

Op het moment is het even niet belangrijk welke klasse we gaan vliegen.
Als je echt F5B gaat vliegen heb je ook limiters nodig, dat is even niet aan de orde op dit moment.
Ik denk dat we gewoon maximaal 2 meter span, gewicht tussen de 1400 en 1800 gram, vermogen vanaf ongeveer 650 watt.

Dan heb je wat vlotte kisten aan de start, er zullen ook wel wat mensen komen met kanonnen maar het gaat er nu even om om een vriendschappelijke kennismaking met F5b en ook inventariseren wat nu een redelijk deelnemersveld kan gaan worden bij landelijke wedstrijden.
Als er veel mensen komen met RFM Ions en dat soort kisten zouden we daar een soort limited klasse van kunnen maken, een opstap naar F5B.

Ik zal even onze clubkalender bekijken en overleggen met het bestuur.

En ik denk dat ik maar weer wat kisten moet gaan bouwen.....

GJ

Vanaf 30 mei zitten we met de club in de Eifel, hellingzweven.

Zoals ik het nu bekijk is er vanaf half mei plaats op de agenda.
Juni zit helemaal vol en Juli zou ook nog kunnen, behalve de 12e.

Dus doe maar wat suggesties....
Voorkeur gaat wat ons betreft naar juli, dan hebben we alle tijd om iets te regelen en het goed op te zetten.
--------------------------------------------------------------------------------------
de beschikbare data, zet je naam achter de datum die jouw voorkeur heeft.

zondag 24 mei

zondag 19 juli

zondag 26 juli

--------------------------------------------------------------------------------------

Gert-Jan

De vertaalde reglementen:

Reglementen en wedstrijdverloop

LET OP:

Dit is een RICHTLIJN voor de te plannen meeting / wedstrijd, we zullen de regels op deze meeting niet strikt naleven om het voor meer mensen aantrekkelijk te maken.

Gert-Jan

Is er al club bekend waar deze f5b meeting gehouden wordt. Of moet er eerst een datum geprikt worden?
Ik heb namelijk ook wel intresse om langs te komen met mijn surprise 11.
De datum is voor mij niet zo'n probleem, ik heb het niet zo druk.

090208498f4a4905d28.jpg

Hoi Bas,

De club gaat worden Aeroclub Kennemerland in Stompetoren (bij Alkmaar).
Of er moet een andere club bereid zijn maar wij hebben alle faciliteiten om het te kunnen regelen en ik heb al toestemming om het te organiseren.

Gert-Jan

Hoi Bas,

De club gaat worden Aeroclub Kennemerland in Stompetoren (bij Alkmaar).
Of er moet een andere club bereid zijn maar wij hebben alle faciliteiten om het te kunnen regelen en ik heb al toestemming om het te organiseren.

Gert-Jan

Toppie!

zondag 24 mei heeft mijn voorkeur.

Back