F5B koopjes

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door holco, 10 mei 2011.

  1. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
  2. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi compact gesoldeerd...
     
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Raar setje, 6S motor aan een regelaar voor max 5S.
     
  5. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Prima setje voor een beginner. Eerst op 4S en dan 5S met lekker grote props. De motor is niet eurotour level competatief maar prima voor in NL. Je kunt er altijd nog een Hacker B50 4XL aan hangen op 5S.

    :)
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Mwoah, als ik me niet vergis vliegt Christian Ullbrich met de Kira F5B 6S en die doet toch heel leuk mee in de Eurotour. Lijkt me dus toch wel competatief. Maar dan wel op 6S, is per slot van rekening een 6S motor.


    En een B50 XL? Bij mijn weten wordt bijna altijd de L serie gebruikt voor het F5B vliegen. De Xl serie is zwaarder dan welke huidige F5B motor die ik nu ken, 395gr volgens de specs. 50gr extra voorin de neus, lijkt je dat niet wat zwaar? Zwaardere motor heeft vast iets meer rendement, maar of het die 50gr extra waard is? En de 4Xl zal een speciale versie zijn, zal apart gemaakt moeten worden.


    Groet,
    Gerben
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2011
  7. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Gerben, lijkt mij dat je nog niet zo ver bent als ik met de ontwikkelingen. Ik weet wat je zegt maar ben het er niet helemaal mee eens.

    Ten eerste het gewicht. Zo een probleem is dat niet. Bedenk wat een Pletty 42 weegt?! Alan Flockhard vloog 48 in de eurotour met een Neu 1515 !!!! Dat is pas een zware motor.

    De B50L serie is prima tot iets van 5KW. Daarboven neemt het rendement gewoon duidelijk af. De Kira is kwa gewicht en afmetingen gelijk aan de B50L echer het lijkt alsof er toch een paar procentjes missen. Dat zijn dan mijn persoonlijke metingen en het kan zijn dat een andere motor beter is.

    Ik vlieg nu met een speciale Hacker motor. Het gaat dan om een 67mm lange B50 serie met een KV van 4000 op 5S en 3400 op 6S. De motor weegt 345 gram en is daarmee gelijk aan een Neu 1512 motor. Je kunt die dingen gewoon bij Hacker kopen. Ik betaalde 300 euro per stuk toen ik er 5 bestelde. Met de 3400 motor vloog Roy afgelopen weekend 48 rakken en had toen nog 380W.min over voor de duur taak.

    Ik zit nu te denken om een XL motor te proberen. Weer wat meer gewicht maar gezien het succes van Alan met de 1515 lijkt mij het een poging waard. De 4XL is gewoon te bestellen bij Hacker of via een dealer zoals Lipoly.de en de levertijd zou dan slechts een week zijn volgens Hacker.
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Een Plet 42 weegt 342gram.
    Kira F5B 5S weegt 337gram.
    Gemeten op mijn weegschaal, lijkt te kloppen met metingen van diverse andere gelukkige Plet eigenaren.
    Hacker B50L zit rond de 315gr.

    Een zware motor zal best wat meer rendement hebben, aan de andere kant moet de rotor ook iedere stijgvlucht tot 60krpm versneld worden en weer afgeremd. Dat zal vast energie kosten, in hoeverre dat relevant is, geen idee. Kan me ook voorstellen dat de regelaar het hierdoor nog zwaarder krijgt, meer massa af te remmen, meer lengte in de wikkelingen.
    Jouw metingen met de Kira waren als ik me niet vergis met een Kira 600-38 motor (geen FAI) met Neu gearbox, waarvan je niet zeker wist of dit helemaal lekker uitgelijnd stond, dat kan de metingen vervalst hebben. Daarbij wel de aanmerkingen dat mijn Kira F5B 5S een graad of 10 warmer lijkt te lopen dan de Pletti 42, dan zou je denken dat het rendement iets lager ligt gezien de vergelijkbare massa.

    Ik begrijp dat je inmiddels weer een vliegend model hebt? Top! Wel jammer dat je dan niet meevloog in Middle Wallop?

    Gerben
     
  9. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Gerben, dank dat je er een mooie discussie van maakt.

    Idd heb ik een Kira 600-38 met Neu vertraging en zoals jij aangaf heb ik mijn vraagtekens bij de vertraging. Aan de andere kant zijn we er in de tussentijd al achter dat Dick Whitehead ook hogere temperaturen meet.

    Ik heb er een probleem mee dat mensen van een Hacker B50L het zelfde rendement verwachten als van een Neu 1512 terwijl de B50L duidelijk kleiner is. Meer te vergelijken met een 1509. Dat is dus appels met peren. Vandaar ook mijn speciale 67mm Hacker motor. Ik wilde de 1512/1.5D met een meer gelijke Hacker motor vergelijken. Binnenkort publiceer ik de data. Daarvoor moet er eerst weer wat worden gevlogen.

    Een Neu 1512 zit op de 345 gram. De 1515 zal op 405 gram zitten. Dan is een B50 XL met 395 toch vrijwel gelijk aan een 1515 en als Alan met de 1515 succes heeft is de XL misschien een poging waard. En zoals gezegd kunt je ook het gewicht ergens anders besparen. Een RW4 vleugel is bijvoorbeeld al 30-40 gram zwaarder dan een Avionik en ook de Avionik kan best lichter worden gebouwd. Ook een 450 gram Lipo vliegen invergelijking met een 520 gram Lipo is mogelijk als het vermogen niet te hoog is. Wie weet wat de toekomst brengt.

    Yes, ik heb nu een nagel nieuwe B09.5 en hoop die de 23ste in te zetten op de competitie hier in Engeland. Kijken of ik de 50 rakken kan halen. Je leeft maar een keer. ;)
     
  10. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    5s is niet zo vreemd, omdat de kira's meer toeren draaien, dan andere motoren met de zelfde kv. Dit kan in combinatie met een grote prop een zuinige setup geven.

    Gerben, Is dit wel in een zelfde model gemeten?
    Mijn 8l carbon hacker liep tegen de 80° met een 18x21 (blote sensor op de kas) volgens mij komt dit grotendeels door het hogere gewicht en weerstand van de vlieger.
     
  11. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Sorry Val maar je maakt er nu echt een potje van.

    Kontronik specificeerd het KV anders dan andere fabrikanten, daarmee verandert er echter niks aan welke prop bij welk toerental past voor welk vermogen. Een grote prop geeft meer vermogen tenzij je dan een lager toerental draait. Een lager toerental krijg je door een cel minder te nemen of een lager KV motor. Maar op die manier verwissel je dan een hoger rendement aan de prop voor een lager rendement van de motor. Wat een betere totaal efficiency heeft is dan nog maar de vraag.

    Of je model nou meer of minder gewicht heeft, een Enigma of een Avoinik, het heeft weinig effect op hoe warm de motor wordt. Het is niet zoals met de handrem aan wegreiden ofzo. Aan de andere kant, vlieg je steeds maar 100kmh aan het begin van de klim vergeleken met 150kmh dan trekt de prop wel meer vermogen en zal de motor dus warmer worden. Dat verschil zit vaker in de piloot dan in het model !!!

    Als je de calculaties moet geloven (Electric Motor Calculator) zitten we met onze setup ver voorbij het maximum rendement van onze motoren. Kijk dan vooral naar >>> Current @ M.E.: <<<

    Het zou beter zijn een B50 5L met 6S te draaien (86.000 RPM) en dan met een veel hogere vertraging zodat de prop niet kleiner hoefd. Maar ja, zo een vertraging geeft het niet. We moeten het er dus maar mee doen, voorlopig.
     
  12. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Daar ben ik nu eens helemaal mee akkoord zie... Van mij mag alleman een Avionik kopen (zou het zelf ook doen als ik er een goedkoop op de kop kan tikken), maar of je daar veel mee gebaat bent als je niet REGELMATIG 40 rakken kan vliegen met een Enigma of vergelijkbaar model is zeer de vraag. Stef de Hauwere vloog een paar jaar terug eens met 10 Nimh en zijn eigen "Zoef" model een wedstrijd mee, hij haalde ook daarmee 40 rakken. Met zijn Avionik en veel meer power vliegt hij nu zo'n 43, met soms een uitschieter naar boven.

    KV, de fabrikanten hebben inderdaad verschillende methodes. Motoren van hetzelfde gewicht en met dezelfde KV zouden min of meer gelijkwaardig moeten zijn als ook het rendement vergelijkbaar is.Bij brushless hangt KV trouwens niet alleen van de motor af, ook de regelaar speelt mee, verschillen kunnen 10% of meer bedragen!Proberen gaat dus boven studeren (tenzij je spiekt natuurlijk, wat voor een beginner in dit geval nog niet eens zo'n slecht idee is...)

    Wat de "zware" motoren betreft, wsch helemaal geen slecht idee. Meer massa = minder problemen met warmte, en met de huidige lichte cellen met veel "C" kan je beter de massa van de batterij naar de motor verschuiven ( na de limiter ipv ervoor...) 450g cellen ipv 600g, motor mag dan 150g zwaarder zijn, heb je al wat...
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2011
  13. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Joske weer niet beginnen lullen hé. Ik ken nog mensen die een 6s motor gebruikten op 5s in combi met een grote prop en hoge pitch. voor een beginner kan dit een mooie setup zijn. met zuinig bedoel ik minder vermogen ok.
    efficiency dat is de praktijk en die word afgestemd door te veel factoren om in één zin te gieten of af te kraken.

    Wat je zegt over beginsnelheid daar ga ik in mee. maar dat het gewicht of de weerstand niet bepalend is voor de energie die de motor zal moeten leveren...
    Weet je bewijs maar eens dat je jouw gemiddelde van 45 rakken zoals je beweert met een Enigma kan vliegen. dan koop ik me 3 enigma's en een avionic gewoon omdat die nog sneller is.

    Val
     
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Uiteindelijk stook je in F5B 1750Wmin door een motor. In welk toestel de motor zit maakt dan niet zoveel uit voor de temperatuur, verschillen in koeling daargelaten. Het uiteindelijke resultaat in rakken, dat zel wel schelen van model tot model, maar dat is niet van belang voor de motortemp.
    Zelfs het vermogen maakt volgens mijn metingen weinig uit, zolang dat binnen enigszins redelijke grenzen blijft. 5 of 6kw geeft bij mij ongeveer dezelfde motortemp.
    Over het algemeen wordt het rendement van een motor bij hogere spanningen beter, een motor extreem veel toeren laten draaien geeft dus op zich een behoorlijk motorrendement, maar doordat je vastzit aan een max van 6.7 vertraging, zou je op hele kleine props uitkomen, die het totale rendement weer laten dalen.

    ....blijft een leuk spelletje dat F5B.

    Gerben
     
  15. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Val, ik heb Roy gevraagd of ik zijn Enigma mag lenen nu hij zijn 2de Avionik in elkaar gaat zetten. Ik zat al te denken die Enigma voor die Italiaan wat langer te houden voor verzenden en er Middle Wallop mee te vliegen maar dat heb ik uiteindelijk niet gedaan, vooral wegens het risico dat er wat mis gaat. Een ongeluk zit in een klein hoekje en het hoefd niet perse mijn fout te zijn maar wel mij geld gaan kosten. En daar komt het nu op neer, ik heb geen geld over om een Enigma te kopen en aan jou te bewijzen dat ik daar 45 rakken mee kan vliegen. We zullen zien.

    Gerben, het is zeker een leuk spel. Vooral het uitvogelen van wat nu echte de belangrijke dingen zijn en hoe de beste balans is om daar dan jou voordeel uit te halen blijft super leuk.
     
  16. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ach, echt belangrijk is m'n lieve en geduldige vriendin.
     
  17. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Tja, mijn geduld raakt een beetje op met het wachten op mijn lieve vriendin.

    :(
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jos, het is een kwestie van tijd tot Turkije bij de EU zit, dan is het geen probleem meer.

    GJ
     
  19. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Ik mag hopen van niet! Als jij eens wist wat zich daar allemaal afspeeld in dat land. :snipersmile:

    We wachten nu al een maand op een nieuw visum. Fingers crossed.

    Jos
     
  20. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Echt een koopje!!

    <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015

Deel Deze Pagina