F5B oefenen

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door MarcS73, 2 nov 2015.

  1. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Uden
    Hallo,

    Omdat ik overweeg om volgend jaar een wedstrijd mee te doen, doe ik net alsof iedere vlucht een wedstrijd vlucht is. Begin ik met racken en eindig ik met duur/doellanden. Paar dingen die ik me afvraag:
    - Nu oefen ik altijd, dat ik rechts van de racken sta. Is dit ook altijd het geval?
    - Hoe kan ik de 150m goed inschatten (nu doe ik wat ik denk dat goed is)?
    - Sta je als piloot in het verlengde van het rack, zodat je precies voor je neus kunt draaien of sta je ettelijke meters rechts van rack?

    Wat ik moeilijk vind tov mijn F5J vliegtuigen is het doellanden. Ik merk dat dit met name komt omdat ik in de final leg de snelheid er niet goed uitkrijg, want met hoogte afbouwen bouwt ie ook meteen weer snelheid op. Ik durf hem ook niet te langzaam te maken, bang dat ie overtrokken raakt en afkiept over vleugel. En vervolgens schiet ik over mn doel heen.... Wat zijn tips hierin?

    Zijn er filmpjes op youtube die aanbevelingswaardig zijn om te bekijken?

    groet Marc
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Paar dingen die ik me afvraag:
    - Nu oefen ik altijd, dat ik rechts van de racken sta. Is dit ook altijd het geval?
    Nee, er wordt links en rechtsom gevlogen, ligt aan het veld.

    - Hoe kan ik de 150m goed inschatten (nu doe ik wat ik denk dat goed is)?
    Heel lastig, normaal heb je een helper die het beter in kan schatten.
    Er zijn electronische oplossingen maar dan moet je zeker weten dat je vaker wedstrijden gaat vliegen.


    - Sta je als piloot in het verlengde van het rack, zodat je precies voor je neus kunt draaien of sta je ettelijke meters rechts van rack?
    Normaal sta je recht achter het rak, dus je draait zodra het model er voorbij is.


    Wat ik moeilijk vind tov mijn F5J vliegtuigen is het doellanden. Ik merk dat dit met name komt omdat ik in de final leg de snelheid er niet goed uitkrijg, want met hoogte afbouwen bouwt ie ook meteen weer snelheid op. Ik durf hem ook niet te langzaam te maken, bang dat ie overtrokken raakt en afkiept over vleugel. En vervolgens schiet ik over mn doel heen.... Wat zijn tips hierin?

    Ik weet niet welk model je hebt.
    Met butterfly kan je je model behoorlijk langzaam vliegen, landingsnelheid zal zo'n 40 km/u zijn.
    Met butterfly bouwt hij ook niet zoveel snelheid op als je aanvliegt maar het is zaak om hem zo vlak mogelijk aan te vliegen.
    Het is een kwestie van je model leren kennen en oefenen waarbij elke wedstrijd een perfecte oefening is.
    Neem eens contact op met Ronald (Sundaypilot) of Pieter (Medusa).
    Die kunnen je heel goed de trucjes aanleren.

    Op youtube staat van alles

    Hier een filmpje van de Eurotour die we in 2013 georganiseerd hebben (waarbij ik Gerben nog mijn oranje Surprise zag gooien)


    Hier wat starts en landingen in Vught (daar zie je ook goed de opstelling van de rakken


    En op
    www.F5B.nl staan ook nog filmpjes en info.

    Grts Gert-Jan
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Marc,

    Al lekker aan het vliegen zo te lezen :)
    Hoe gaat het, heb je al wat gevoel bij de stijgvluchten en een constante manier om het rak in te vliegen?
    Als piloot sta je ´achter´het rak, of zoals jij het zegt in het vlak van het rak. De kant waar je zelf staat kun je dus behoorlijk goed inschatten en zo kort mogelijk keren, inderdaad ´voor je neus´. Of je B-rak dan links of rechts staat, maakt nietzoveel uit, op de meeste velden heb je zowieso niet alteveel opties.

    Die 150mtr afstand naar het andere rak is natuurlijk lastiger. Tijdens een wedstrijd helpt je coach je erbij, een ervaren coach kan je heel wat teveel gevlogen metertjes besparen. Tijdens een training zou het lekker zijn als een clubgenoot of vliegmaatje op 150mtr afstand af en toe kan staan met bijvoorbeeld een walkie-talkie/portofoon, om je een idee te geven hoe lang de rakken zijn. Zo krijg je een idee van de afstand. De meeste porto´s hebben een ´roger-beep´ wat je als signaal kan gebruiken voor als je bij het b-rak bent.

    Bij gebrek aan iemand op b kun je ook voor techniek kiezen. Ik gebruik vaak een laptop met webcam en fxxtrack software. Een zendertje geeft het signaal door naar het a-rak en zo krijg ik een piepje als ik er ben. De truuk is natuurlijk perfect op tijd te keren, zonder teveel snelheid te verliezen.

    Op zich kun je een F5B model behoorlijk langzaam maken. Probeer het eens op een veilige hoogte...zal je nog verbazen denk ik. De meeste beginners vliegen veel te snel in de thermiekstand, maar met wat hulp gaat dat vaak al snel beter (en langzamer).
    Landen doe je normaliter in de thermiekstand, de achterlijst een mm of 4 omlaag. Zeker als je in de thermiekstand de rolroeren een 1/2mm tje of meer hoger hebt staan dan de flaps, overtrekt een V-Max Evo III nauwelijks. Als het heel langzaam moet kun je nog iets butterfly trekken, dan kun je zelfs vol up geven zonder dat er een tip wegvalt.

    Als je zin hebt kunnen we wel een keertje een trainingsdagje doen in Uden. Maken we er een lekker vliegdagje van. Leren we jouw wat f5b, leer jij ons wat f3j :)
    En als er meer mensen zin hebben eens langs te komen, zijn die hopelijk ook welkom?

    Groetjes,
    Gerben
     
  4. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Uden
    Hoi Gert-Jan en Gerben,

    Dank voor uitleg en filmpjes. Start en landing compilatie is goed om te zien. Starten zag ik al wat verbeterpunten voor mezelf en landen deed ik in de "normaal" stand, ga ik volgende keer in thermiek stand doen en oefenen op grotere hoogte.

    Racken vliegen zelf gaat steeds beter. Af en toe vind ik het zelfs al ergens op lijken...:). Ik doe steeds 4 laps per stijgvlucht. En gebruik laatste 1/2 sec motorloop om met snelheid rack in te gaan.

    Oefendagje kan nooit kwaad. Zelf vind ik het veld in Uden niet optimaal. Ik zou komende zondag al ergens heen kunnen komen, vanaf 10u tot 15u (ligt er beetje aan waar).

    groet Marc
     
  5. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Uden
    (oh ja, ik vlieg met de "Kampen" Enigma F5B op 4S)
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ok, dat is een goede kist.
    Je zit wat locatie betreft net tussen Ronald en Pieter in (45 minuten rijden).
    Ik vlieg zelf niet meer en het is voor velen ook winterstop.
    Misschien dat je Gerben, Ronald en Pieter even een PBtje moet sturen, dan kunnen jullie wat makkelijker onderling afspreken.

    GJ
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Komend weekeind kan ik helaas niet, eventueel het weekeind erop wel :)

    Enigma, V-Max Evo III, Zahir is trouwens allemaal hetzelfde model, dat ter info.
     
  8. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Uden
    Weekend erop kan ik weer niet. Heb Sundaypilot en Medusa PB gestuurd. Komt vast goed voor begin nieuwe seizoen.
     
  9. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Wij trokken in de laatste 20-30 meter vol flaps, dus bijna haaks. Zaak is wel dat je de kist wel op snelheid moet houden. Dat betekent dus dat je veel down moet geven. Ik schat in dat de kist wel onder 30 graden tov horizontaal naar beneden gaat. De snelheid is dan nog steeds voldoende om te kunnen sturen.
     
  10. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Uden
    Heren, dank voor de tips mbt landen. Dit ging gisteren al VEEL beter. Vooral in thermiekstand je landingscircuit vliegen (ipv neutraal, wat ik gewend ben vanuit F5J) gaf al een veel rustiger vliegbeeld. Ook nog meer down bij gemixed. En verder idd durven je landingscircuit op wat lagere hoogte in te zetten, zodat hoogte afbouw niet meteen resulteert in forse snelheids opbouw is ook prettig. Beetje bij beetje komen we er wel...:).
     
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    :)

    Als je weet hoe het moet, is het niet zo moeilijk..nou ja soms toch wel..

    Heb je al een date met medusa of sundaypilot?
     
  12. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Uden
    Van Medusa reactie gekregen, van Sundaypilot nog niet. Zodra date er is, laat ik het weten.
     
  13. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    ik ben een beetje afwezig, de vliegtuigen liggen stil, moet nog veel aan gebeuren. Eerste zorg was plekken om te vliegen volgend jaar. 15. nov. zijn de eurotour data bekend, kan ik daarna data prikken en weer achter een paar goede plekken aan.
     

Deel Deze Pagina