F5B seizoen 2017

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door sundaypilot, 21 jan 2017.

  1. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    Het gaat weer gebeuren, een nieuwe Nederlandse F5B tour, hopelijk met extra nieuwe deelnemers dit jaar :). Zet alvast in de agenda:

    Club, Veld Datum
    1 The Hawks, Vught 29-apr
    2 Valkenswaard, MVC 10-jun
    3 Valkenswaard, MVC 24-jun
    4 MVCM Maasdriel 26-aug
    5 RFM Friendship 9-sep

    Meer details vind je op www.f5b.nl
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2017
    MicropropSport, Jan Weststrate en jve vinden dit leuk.
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Toppertje Ronald!

    Heb je nog spannende plannen voor dit jaar?
     
  3. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    Spannende dingen? Meer oefenen? Ben ik altijd van plan, maar komt er niet altijd van.Is wel nodig om beter te worden.

    Ik heb de nw GM prop 18*23 uitgeprobeerd (1 vluchtje). Ging prima.

    Twijfel over 1 sp2 double-carbon light, kevlar, maar is denk ik nog maar even niet nodig.

    Maar ik blijf zeker bij de Speedfire 2.
     
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Die SF2 past goed bij je vliegstijl, vloeiend en hoge snelheid. Als je het eerste rak van de 6én onder controle krijgt zul je nog wel een sprong maken denk ik.

    Ik heb wat verse lipo´tjes binnen, voor de rest nog weinig gedaan. Wordt zo zoetjes aan wel tijd natuurlijk...
    In ieder geval nog wat reparaties te doen, de uitgefikte b15 en de gecrashte b15 zijn beiden nog te fixen. Misschien een nieuw rompje, dat wel.

    Ben er vandaag achter gekomen wat de oorzaak was van de brand in de B15 (bij de laatste Eurotour). Ik had draadjes omgesoldeerd aan de shunt, doe ik standaard om de aansluitngen wat netter te hebben. Maar dei tape die ik er dan omheen doe was doorgeschuurd. Op zich geen probleem, een Avionik heeft binnenin een kevlar laagje. Ware het niet dat ik een vleugelbout-insert gerepareerd had, en met een koolstofmatje afgewerkt had. Daar maakte de shunt dus elektrisch kontakt met de romp.

    Maar waar de min vandaan kwam is me lang een raadsel geweest. Wel was me opgevallen dat bij de brand de romp ook voorin bij de motorboutjes verkoolde. Afgelopen week eens gemeten aan de motor. Wat bleek, de behuizing van de motor maakte contakt met de wikkelingen. Eerst dacht ik dat de schroefjes die het achterste lagerschild vasthouden te lang waren en een wikkeling raakten, maar dat bleek niet het geval. Later de gearbox eraf geschroefd en weg was de sluiting. De boutjes die de gearbox op de motor vastzetten waren dus te lang en eentje had kontakt gemaakt met de wikkeling... Mysterie opgelost :)

    Gerben
     
  5. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    Carrière in de technische recherche? Knap uitgevonden van dat boutje. Maar ik snap dat je zulke dingen wilt weten zodat het niet weer kan gebeuren.

    > Als je het eerste rak van de 6én onder controle krijgt.....
    ik wordt elk jaar een beetje beter, kijken of ik dat kan vasthouden. Regelmatig 46 rakken is het doel voor dit jaar, 44 als minimum
     
  6. v-willy

    v-willy

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    119
    24 juni is samen met de eurotour in Silkeborg. Is dat geen probleem?
     
  7. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    Het alternatief was 2 wedstrijden in juni met maar 1 week er tussen, tja ook niet fijn als er wat schade is bijvoorbeeld. ik heb de data voorgelegd aan de vliegers en ook in de vergadering gebracht en we waren met z'n 'allen' akkoord
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2017
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Is het bijvoorbeeld nog mogelijk om een oefen en promotie zaterdag in te plannen? Zo dat nieuwkomers kunnen komen snuffelen? Toestellen kunnen besnuffelen, eigen modellen verbeteren, etc?
    Kampen of Dalfsen?
    Gr bas
     
    Jan Weststrate vindt dit leuk.
  9. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    jazeker, plannen worden gesmeed. Zal blij een club zijn waar we normaal niet komen is de verwachting, om ook uit andere delen van het land wat bekijks te trekken
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oh, dat zou mooi zijn! De Enigma eens invliegen! Want die ligt als muurbloempje er bij, dat is niet de bedoeling! Bij wedstrijden is er nooit tijd. Wil toch effe een crack erbij ter ondersteuning. Ga ik bijkans onderin een paar wedstrijdjes mee pikken voor de minste resultaten en de diepvrieskip-prijs :)
     
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Voor jou hebben we toch altijd tijd Bas :)

    Helpt natuurlijk wel als je er klaar voor bent, hoewel gezellig op het terras bijpraten ook niet te versmaden is.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Goed seizoen achter de rug gehad, niets gekraakt. De Hawk heeft een aantal malen lekker gevlogen, ook nog op Dalfsen met Mark achter de knuppels.
    Mark moest ook maar weer eens in de running. :)
    Gaan we zeker doen Gerben!
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mark doet mee als het duitse of vietnamese team ;-)
    Geef mij een nieuwe lever en ik vlieg binnen een jaar ook weer mee, een kist is zo gekocht en trainen deed ik toch al nooit.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bijval! Tijd voor crowdfunding en een stuk in de Telegraaf!
    Te zot voor woorden GJ!
     
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Waar we nog wel rekening mee moeten houden komend seizoen is de omschakeling naar Loggers (ipv limiters), conform 2017 FAI reglement.
    Zweven wordt in 2017 belangrijker, met 3punten/seconde motor aftrek.

    Ronald: moeten we daar nog een mailtje voor doen rondgaan?
    Ik zal informeren of er nieuwe software beschikbaar is voor het rakkensystreem.
     
  16. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    ik dacht dat ze in Duitsland met gekalibreerde shunts wilden gaan vliegen, leek mij een goed plan!
     
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Laatste nieuws wat ik op RC-Network las, was dat de Duitsers met de Unisens E willen gaan werken. Uitgedeeld door de organisator, ipv dat de deelnemer zijn eigen logger gebruikt. Of die dan specifiek gecalibreerd wordt of niet, daar is niet over gesproken.

    Aandachtspuntje is dat de Unisens E tot 280A beschikbaar is, dus de typische 5-6kw aandrijvingen kun je dan alleen nog met 8-10s vliegen.
     
  18. v-willy

    v-willy

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    119
    Hallo,
    De aangepaste software is beschikbaar.
    En dit is het antwoord van Guntmar naar aanleiding van de eurotour in Thumaide.

    Yes, the limiter is past, now we have a logger.

    As I know the EDIC commission is working on a standard for approved logger devices, but all is going slow.

    Actually the competitor has to show you the used W/min after his flight. In my opinion this can also be done by the telemetry of his transmitter. I know just for Graupner that there is no possibility to set a factor on it. As far as I know Yeti can do that….

    Controls, just the same as we have them for the limiter… I just hope that the EDIC will come soon with the document for the approved devices.


    Best regards

    Guntmar
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Goh.. hoe is de vorige keer F5B ter ziele gegaan?
    Te duur, te moeilijk, niet bereikbaar voor de "recreatieve" deelnemer.
    Ik denk dat het allemaal weer te moeilijk en te duur gemaakt wordt met al dat loggergedoe.
    De limiter zorgde er juist voor dat het leuk en spannend werd, met een logger kan iedereen gewoon zijn tijd uitvliegen.
    Een beetje knoeien met de soft en hardware in je systeem en kan ook nog zorgen dat je te veel gebruikte W/min niet geregistreerd worden.

    GJ
     
  20. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    Willy, dank voor de informatie. Voor het wedstrijd-element is het wel goed om iedereen gelijke kansen te geven. Dus een 'gekalibreerd' meet systeem is mijn inziens inderdaad een goed idee. Ben benieuwd naar de EDIC uitkomst (al snap ik niet precies wat dat inhoud).

    @ Gert-Jan, inderdaad '' op de limiter vliegen'' had inderdaad iets spannends. Ga ik ook een beetje missen.

    Goed om te vermelden dat de beginnende F5B vlieger niets met loggers of limiters hoeft! Het is leuk om een logger te hebben als je begint. Maar t/m 33 rakken is een limiter of logger niet nodig. Zelf denk ik dat een iets hogere grens dan 33 ook te overwegen is. Zolang het maar veilig blijft.

    Eigenlijk ben ik ook nog steeds opzoek naar een leuke niet al te dure instapper die wel het echte F5B gevoel geeft. Dat we dat nog niet gevonden hebben betekent niet dat het niet mogelijk is. Zoiets:
    https://hobbyking.com/en_us/excalib...-inc-carbon-prop-sticker-but-not-applied.html
    en dan versterken?
    De F5d limited kistjes waren een ware uitdaging om precies te vliegen en je deed echt mee met de wedstrijd. Het moet toch kunnen?
     

Deel Deze Pagina