F5B Thumaide (BE) 5 mei

Bedankt Wim, altijd interessant om nog eens te bestuderen.

Weer wat geleerd, met 15seconden motor kun je 47 rakken vliegen :):)

Gerben

Was een interessante dag. Altijd gezellig in het Belgische, Thimaide is zeker geen uitzondering. Vliegen was interessant, met af en toe sterke thermiek, maar ook sterke daalgebieden. Op de diverse niveaus was het weg spannend, en tussendoor dan nog twee Hollanders die wat bij kwamen leren. Pieter ging steeds strakker vliegen, en hoewel het rakkenaantal dat wellicht niet laat zien, voind ik dat hij iedere weer beter ging.
Ik was wat nieuwe aandrijvingen testen, met korte looptijden, tussen de 22.5 en 25seconden. Ging verbazendgoed trouwens, met als hoogtpunt 47 rakken, inclusief een cut en een motor-in...
Helaas wil Willy geen afstand doen van de prop die ik van hem geleend had tijdens de wedstrijd, da's jammer want die paste er er goed bij :(

Weer heerlijk genoten, Belgie bedankt :)

Gerben

Dat strakker vliegen klopt inderdaad. Ik heb van Gerben na afloop van de wedstrijd een programmaatje gekregen waarmee je een vlucht analyseren. (Het is waarschijnlijk niet degene die je op dat ogenblik in je scherm had staan Gerben maar dat weet ik dus niet zeker.)

Dat programma werkt dus alleen in combinatie met de Unilog en niet met de Unilog 2. Na enig Google-werk vond ik de maker en die heb ik zondagavond laat een mailtje gestuurd. Vandaag een paar mails terug waarvan 1 met de splinternieuwe versie die ook de Unilog 2 ondersteunt.

Daar heb ik de vluchten mee bekeken en dan blijkt inderdaad zoals Gerben aangeeft dat het strakker gaat naarmate de wedstrijd vordert. Het blijkt niet uit het aantal rakken maar wel uit de hoogteverdeling. Kwestie van blijven oefenen en dit soort tools zijn best een goed hulpmiddel om eens op een andere manier kritisch naar je eigen vlieggedrag te kijken.

En voor diegenen met een Unilog 2 die het willen gebruiken:

http://user.iiasa.ac.at/~kolp/UniLog/UlcSetup-0.3.48.exe
http://user.iiasa.ac.at/~kolp/UniLog/ULC-0.3.48.zip

Mooi he, die mannen die gewoon even de tijd nemen om het programmaatje aan te passen.
Toen ik contact met de oostenrijkers had was het nog niet af, ze hebben het toen in 1 dag afgemaakt.
En nu dus geschikt gemaakt voor de UL2.
Super!

Nu nog een goed programma om de UL2 uit te lezen want Logview is waardeloos.

GJ

Leuk leuk leuk, wou dat er hier wat meer competities waren. Misschien moest ik daar eens wat aan doen. Cambridge is met 2.5 uur in de auto het dichtste bij, komend weekend naar Wetlands (3.5 uur). In Frankrijk is het nogal stil wat betreft promotie van competities.

Wat betreft analyse, zie ook het andere draadje gestart door Pieter. Je kunt zeer veel leren maar ook heel veel tijd verdoen. Oefenen op een parkoer is het meest waardevol.

De beste tips die ik kan geven;

1) Zorg dat je klaar bent voor de bocht. Als je bij de beste wilt horen dan moet je dik onder de seconde buiten het parkoer zijn. Dat kan alleen als je klaar bent met rollen en al een beetje begint te trekken voor de buzzer gaat. Kijk naar Luc, die is slechts 0.6 seconde buiten het parkoer. Vergeleken met 1.1 seconde is dat dus 0.5 x 48 rakken = 24 seconde = 5-6 rakken meer.

2) Hoogte is ook belangrijk maar, vooral genoeg over houden voor de laatste bocht zodat je onbevreesd klaar kan rollen wegens bovenstaande reden.

3) Niet duiken bij het invliegen. Het model gaat niet harder, je houd echter minder hoogte over om later de snelheid vast te houden.

Back