F5B Training, Stompetoren, zaterdag a.s.

Kontronik en zijn beveligingen...
Vreemd. Ben benieuwd of ze een oplossing kunnen/willen bieden..
Zit me ook af te vragen wat het verschil en electronische aansturing van de rem tussen CC en Schulze Kontronik is, aangezien CC geen negatieve stroompiek veroorzaakt, maar de andere wel.

Groet,
Gerben

Nou gevlogen heb ik niet, wel ff iemand op de camping geholpen met een easy star.
Baal de wel van dat ik niet naar Stompetoren kon komen ( lekker rustig en oefenen )
Maar ja

PS ging de instel vluchten met de Surprise goed met de nieuwe 16 romp?

Gr Frank

Frank,
GJ heeft gevlogen met de S14 romp. De S16 romp bleek meer aanpassingen nodig te hebben dan gedacht. Ook daar was aan gefinetuned, gaat de goede kant op, maar moet nog iets verder afgesteld worden.

Groet,
Gerben

Op de wedstrijd van heist-o/d-berg vloog er een duitser, met een 120HV op 6S
Een grote verspilling aan seriële mogelijkheid, maar het werkte.

Val

Dat was als ik me niet vergis Christian Ulbrich.
Zo te horen had hij erg veel verstand van deze regelaars.

Groet,
Gerben

Zo... weer lekker gevlogen! Met de F5B-lite!
Ging bijzonder goed. Schel licht. Moet toch eens een betere zonnebril hebben.
De RayBan's voldoen niet echt.
Iep had een Modelglasses. Beter contrast. Ga ook maar eens zoiets aanschaffen. Tips voor andere merken?

Nog niet zelf geland. Wel laag over. Loops, rollen en duiken.
Landen hoop ik van de week eens gaan in te zetten, als ik een gaatje kan vinden, ook maar eens oefenen. De angst is weg, lol voor in de plaats.
Vandaag gedemonstreerd dat je met een F5B ook een toutch down kan maken, veld tippen vervolgens met grote vaart verder kachelen. Bijzonder.
Met de lichte setup heb ik veel stijgvluchten op zak.

Mijn eHawk heeft inmiddeld de 3e D47 servo gesloopt bij de landing. Daar ben ik flink mee aan de slag geweest.
Mogelijk takje aan de hevel van de v-tail. Helemaal dol... tandwielen eruit, potmeter aan flarden. Niet al te beste kwaliteit kom ik nu achter. 2 gingen er al aan vooraf, in rook op tijdens de bouw (Ailerons). Ook reductiekasten kapot.
Op hoogte zet ik er dan ook maar D60 in. (kist weegt maar 560 gram!).
Landen en nog eens landen. Prima trainer voor de Wilco.

@GJ Hummm.... zijn die D47 in te ruilen bij Stauf? Echt mishandeld heb ik ze ook niet! Wat heet! Heb em even open getrokken. 4 tanden van de hoofd pignon kuis weg geslagen. Daar meosten ze carbon, of MG wielen in hebben!
Geen acetaal/nylon spul.

Laatst bewerkt:
Goed zo Bas,

Dat je eindelijk een goed gevoel hebt, vliegen is beter dan alleen maar knutselen aan de Wilco.

Gr Frank

Ja Frank,
Het zal rap beter gaan. Snel naar jouw set-upje werken. Dat liep zo mooi!
Die motor + reductie klonken als een Makita boormachine.

Dan die kleur. Oranje/wit is mooi in de hand... echter dat geel laat zich veel beter zien in de sterk wisselende lichtcontrasten van de afgelopen dagen.

De witte vleugel verdween gewoon. Het oranje wordt zwart op die afstand hoog in de wolken.

Heb vanavond even nog een D47 uit elkaar getrokken. Van 2 weer een werkende gemaakt. Met een loepje erbij was dat zo gefikst.
Servo zit slim in elkaar! Echt jammer dat er geen carbon tandjes in zitten.
En het werkt weer perfect.

Christian Ulbrich vliegt op 5S. niet op 6S.

Ja en met Kontronik motoren. Volgend Marcial van Kontronik heb ik wel de laatste software er op zitten, zelfde als Christian. Hij heeft het over hoge inductie van mijn Neu motoren en dat de regelaar daar wel eens door af kan slaan. Mmmm, ik vindt het allemaal nogal vaag.

Jos

Hallo Bas,

Deze kleine servo's worden soms als d47 alternatief ingezet in pylon racertjes. Zelf geen ervaring mee. Wie wel?
HobbyKing Online R/C Hobby Store : VG 8.0g / 1.5kg / .14sec Ultra-Thin Servo

Zal niet allemaal roze geur en maneschijn zijn maar voor een kistje van 460gram lijken ze mij oke.

Mocht je meer ruimte hebben: D60 zijn al sterker, zijn niet erg snel vind ik. Graupner DS2081 ben ik zelf al jaren enthousiast over maar zijn dikker (11mm dik, 14.5 euro in Duitsland). De DS428 MG maken op mij een goede eerste indruk nu ik ze ingebouwd heb in de RW2b en Flash vleugel op ailerons (nauwelijks speling en snel, maar wel al weer 27.5 euro).

Ronald

De D47 voldoen prima voor waar ze voor gemaakt zijn, indoorkistjes.
Er zijn ook mensen in de F5B die ze in hun hoogteroer hebben zitten, 2 stuks.
Als je carbonite of metal gears neemt zit er ook altijd 1 tandwiel in wat stuk moet kunnen.

Echt goeie servo's zijn de DES428, 9,5mm dik geloof ik.

Over kleuren..
Afgelopen zaterdag was ik mijn S14 regelmatig kwijt.
Vanavond even wildgevlogen met de S14 en nu zag ik hem perfect.
Het is gewoon de omstandigheid en volgens mij ook de gepolariseerde zonnebrillen.

Oranje zie je normaal gesproken prima.
En dat een hotliner af en toe verdwijnt is normaal.
Je weet wel wat je gestuurd hebt en je weet dan ook hoe hij hoort te liggen en een hotliner doet exact wat jij gestuurd hebt, het is geen fladderkistje.
Erger is het op grote hoogte, Gerben en ik zaten op 17 juli op de wedstrijd te turen maar de kist verdween behoorlijk, achteraf bleek dan ook dat ie boven de 545 meter zat.

Maar je zal zien, vaker vliegen en je krijgt vertrouwen, dan gaat het allemaal makkelijker.

GJ

Ik was de kist niet kwijt. Maar het was stevig turen, dat wel. Was ook geen knijpend moment... en strategisch sturen... helpt zekers wel. Daar was ik ook met dat eHawkje al achter gekomen. Die heb ik zondag een wolk ingestuurd.
Rollen en wachten... duurde even... ding is niezo snel... 1,5 meter is zo verdwenen...

Iep heeft een van deze:
Model Glasses - Changing the Lenses
In het Hollandse natuurlijk niet te vinden. Stonden stands bij het Heli 3D Masters 2010 weekend in Venlo... was er niet bij...

De DES 428. Wilco zit er vol mee. Komen niet altijd goed terug op de juiste stand is mij opgevallen. Maar er is mee te leven. Iedere servo heeft wel wat.
Maten:
BB ••
MG •
Stellkr.(4,8V) 2,0 kg
Stellzeit 0,13
Gewicht 9,5 g
L/B/H/mm 23/9/29
Sturen verder prima. Het kan ook de jeti ontvanger zijn? Hmmm.

De D47 heb ik in een oefenzwevertje van 560 grammekes. V-Tail. Bij de nette landing was er 1 dol. En vanaf het begin...een en al goede landingen. Tandeloos geraakt dus. Er moet iets gemeens in de grond hebben gezeten? In de vleugels heb ik reeds D60 ingebouwd. Ook de ailerons waren blijkbaar overkill voor deze mini.
Pignonnetjes uitgewisseld. Gelukkig overlappend. Dus kunnen fixen. Het werkt voorlopig weer voor de V-Tail. Indoor serveax?... het is me duidelijk.

Had ook al bij HK zitten turen. Zja.. de D47 zitten werkelijk als gegoten... en voor de D60 moet ik gaan dremelen... is daar een beetje krapjes... steken ook stuk hoger... zo ook bij de HK's dremelen geblazen.

Laatst bewerkt:
Nou jongens,

Ik ga op trainings stage in Italie, ben op 14 aug weer paraat in Dalfsen.

Ps: Bas, vergelijkbare vliegbrillen zijn verkrijgbaar bij rc4u ( Doetinchem )

Gr Frank

Fijne vakantie!

Zie je in Dalfsen!

Bas, ik heb zelf een Polaroid, vind het niet altijd even lekker.
Af en toe verdwijnt de kist.
Ik heb ooit een Serengeti op gehad, zit nog steeds te twijfelen of ik er niet een koop.
Dat was zo'n mooi beeld, zoveel contrast!
Prijs was wat minder, 329 euro.

En ik heb ooit een bril van 5 euro gehad, van het tankstation, niet gepolariseerd, was heerlijk brilletje.
Dus ga gewoon eens kijken her en der, die modelfliegerbrille zijn ook maar gewoon omgelabelde Polaroids of Ray ban's.

GJ

Serengeti... je kan niet alles weten... heel fraaie brilletjes... wordt heel hebberig d'r van... Van het najaar eens in Bolzano (IT) op jacht... wie weet...

Wel Frank... La Bella Italia is het land bij uitstek om alle zintuigen te trainen... te prikkelen. Goede reis!
RC4U? Joep! Loop ik ook nog even na!

Hahaha, en toen werd het een discussie over D47 servo's, shuim kistjes en zonnenbrillen.

Ik zelf vindt Serengeti ook geweldig en mijn moeder gebruikt er ook een voor het zweefvliegen. Echter het zijn best zware brillen net zoals de ray ban's met echt glas en ik krijg dan pijn op mijn neus en dan vervolgens hoofdpijn.

Om die reden ben ik bij Adidas uitgekomen. Geloof het of niet, die jongens doen uitstekende brillen voor allerlij sporten en je kunt zelf kiezen welke kleur lens je er in wilt hebben. De brillen passen helemaal om je hoofd en sluiten het licht langs de rand uit zodat je geen spiegelingen krijgt aan de binnenkant van het glas. Het is plastic en heel licht gemaakt zodat je ze niet op je neus voelt zitten.

Ik heb 2 brillen en nog een extra set lenzen. Een redelijke donker bruine, een wat lichtere bruine/paars (helemaal geweldig) en een ultra lichte oranje/rood. Die brillen gebruik ik voor zowel het zweefvliegen als het modelvliegen en ook op het werk opgehad maar daar vindt ik ze nu te kostbaar voor. Geloof dat zo een bril iets van 80 euro koste. Ga naar een brillen winkel en probeer ze even uit, vooral de verschillende lenzen.

Die van mij kan ik helaas niet vinden maar een vergelijkbaar voorbeeld;
adidas eyewear evil eye pro special edition L

Wat betreft het vliegen in Stompetoren, is het nog steeds zo dat er tegen de zon in wordt gevlogen? Echt verschrikkelijk was dat!

Back