f5j 2014 adviezen modellen?

Al eens eerder gekeken naar F5J,

Ik wil graag een *grote* zwever, licht, met maximale zweef prestaties.
Eigenlijk wil ik die motor puur voor omhoog en er verder zo min mogelijk van merken.
Wellicht hoeft het niet eens echt een F5J model te zijn ( ik wil niet mee doen aan wedstrijden).

Eigenlijk zoek ik een hele lichte grote zwever met perfecte zweef kwaliteiten.
Licht.

Wat zijn aan te raden modellen op dit moment in 2014?
Liefst ARF zodat er minimaal nog wat aan hoeft te gebeuren.

Er zijn veel draadjes over modellen spanwijdte liefst in de 4 meter.
Vleugels en romp hoeven niet van full carbon.
Budget ergens rond de 500/ 700 euro voor een kaal model ( als dat lukt ? )

Is allemaal nog erg duur als je echt in de F5J hoek gaat zoeken.

Inderdaad de Reichard Manderin een goeie keus,heb er afgelopen seizoen mee F5j wedstrijden gevlogen,loopt hier een draadje over.
Erg fijne zwever,ga je geen spijt van krijgen

Dank heren,

Er is inderdaad veel te koop, ik zag het andere draadje " wat koop ik " maar alle modellen daar zijn vrij duur. Misschien was het beter om het topic iets anders te noemen, want zoek ik echt een F5J model of gewoon een zwever met opklapbare prop.

Merk dat ik graag een wat grotere spanwijdte zou hebben F5J gaat tot 4(?) meter toch?
Merk dat mijn ogen wel weer iets willen wat niet bij mijn portemonnee past.

Bedankt voor de tips ik zal mij verder goed verdiepen en alle topics doorlezen.
Doen jullie wel eens inkoopacties hier op het forum? Een paar modellen bestellen met korting.

In 2012 had ik ook een topic geopend met wat prijzen.

prijzen-f5j-modellen-2011-2012-a

Is het kopen van een ouder model een slecht idee? bijvoorbeeld een Pike ( En zouden de prijzen gedaald zijn in 2 jaar ) met veel nieuwe modellen. Het is lastig vergelijken allemaal.

Deze vond ik toen erg mooi:

http://www.hyperflight.co.uk/products.asp?code=SUPRA-E-COMP-LITE&cmd=showreviews

1300.- Is er iets wat hierbij in de buurt komt maar dan voor rond de zeg 1000,- euro als ik mijn budget zou verhogen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom licht?

Ik weet niet waar je woont, maar in Nederland, en vooral in het westen van het land waait het zeer regelmatig. Té regelmatig voor een Reichard Mandarin en dergelijke. Lees maar eens de ervaringen van Arjan (PH_AJH). Hij heeft zijn prachtige Reichard Cirrus van de hand gedaan omdat het in Nederland daarvoor te vaak te hard waait.
Een grote zwever is dan weer wel een goed idee. Groter betekent minder last van de wind.

(Tijdens mijn eerste ervaring in een 1:1 zwever waaide het flink. Te hard voor een modelvliegtuig. De Puchaz waar ik in zat had er echter weinig last van.
Dus groot? Ja! Rond de 15 meter lijkt me prima ;))

Dat is niet waar Leon,Arjan heeft zijn Reichard Cirrus nog,en mij. Manderin woog 2080 gram,tegen de 1700 gram van de glaskisten van tegenwoordig.
Vaak heeft het profiel er ook mee te maken.
Tot windkracht 4 kun je prima uit de voeten met een Manderin, als je Geen wedstrijden gaat vliegen ,is dit zeker een goede kist

Geen wedstrijden gaat vliegen, is dit zeker een goede kist
Waait het minder hard als er geen wedstrijd is? :)

Mijn punt is dat specifiek zoeken naar een specifiek lichte kist in Nederlandse omstandigheden niet zo verstandig is. En, je hebt gelijk, gewicht zegt niet alles. Ook qua profielkeuze zou daarmee rekening gehouden kunnen worden.

In de U.S van A en andere 'binnenlanden' waait het gemiddeld veel minder hard. Daar komt een lichte floater als bv. een AVA veel meer tot zijn recht.

Beste Leon,

Ik heb al eens eerder hier aangehaald dat ik weinig begrip heb voor dat anti "lichte-kisten" en "het waait altijd zo hard hier" gedoe.....
Bekijk het eens anders, wanneer het echt hard waait ga je dan vliegen ? Is vliegen met een thermiekkist leuk bij 5 beaufort of meer. Ik zeg express thermiekkist omdat het dan aan een helling wel leuk is...
Die kreet van koop een zware thermiekkist want het waait altijd, slaat in mijn optiek echt nergens op. Je kunt dan namenlijk ook pas een thermiekbel uitvliegen midden in de zomer wanneer er echt sterke thermiek is.
Kortgezegd; ik ga ook geen cabrio kopen om er mee te rijden in een sneeuwstorm! Hier is een beetje aanpassing gevraagd ;)

Ik heb al eens eerder hier aangehaald dat ik weinig begrip heb voor dat anti "lichte-kisten" en "het waait altijd zo hard hier" gedoe.....
Dat zal best, maar het waait toch vaak best hard hier. En daar moet je rekening mee houden.
Bekijk het eens anders, wanneer het echt hard waait ga je dan vliegen?
Zou het niet handig zijn om een kist te nemen die het meest geschikt is voor de weersomstandigheden die het vaakst voorkomen? Dan kun je het vaakst vliegen
Die kreet van koop een zware thermiekkist want het waait altijd, slaat in mijn optiek echt nergens op. Je kunt dan namenlijk ook pas een thermiekbel uitvliegen midden in de zomer wanneer er echt sterke thermiek is.
:hammer: Ik heb dat nooit gezegd, maar jouw argument slaat ook nergens op.
Kortgezegd; ik ga ook geen cabrio kopen om er mee te rijden in een sneeuwstorm! Hier is een beetje aanpassing gevraagd ;)
Je begrijpt echt niet wat ik probeer te zeggen.

.Je begrijpt echt niet wat ik probeer te zeggen.

Dat is dan een beetje wederzijds want ik vlieg vooral voor mijn plezier. En wanneer ik zelf weggeblazen wordt door de wind vind ik er niks meer aan.
En wat het wedstrijdargument betreft; het is goed dat daar tegenwoordig een regel geldt van 9 m/sec is max. Alhoewel die voor mij ook 7 had mogen zijn.

Dat is dan een beetje wederzijds want ik vlieg vooral voor mijn plezier. En wanneer ik zelf weggeblazen wordt door de wind vind ik er niks meer aan.
Dat heb ik ook. Ik zou dat punt van weggeblazen worden iets willen opschuiven. Dat is alles.
En wat het wedstrijdargument betreft; het is goed dat daar tegenwoordig een regel geldt van 9 m/sec is max. Alhoewel die voor mij ook 7 had mogen zijn.
Tsja, dat weet ik niet. Willen we dat ook piloten die met harde wind kunnen omgaan ook kunnen winnen?

Minder wind is en blijft wel leuker. Dat ben ik absoluut met je eens.
Wat dat betreft woon je in een betere omgeving dan ik.

Is er meer gokelement met hardere wind? Zou best kunnen. Dat weet ik niet.

Als je met licht weer toevallig een kant op vliegt en in een mega-thermiekbel komt was dat ook een goede gok. Toch?

Maar... we dwalen af. Welke modellen gaan we adviseren voor de topic starter?
:ontopic:

Als je met licht weer toevallig een kant op vliegt en in een mega-thermiekbel komt was dat ook een goede gok. Toch?

Nog één keer ff afdwalen dan :)
Wanneer ik bij vliegende storm, één kant opvlieg kan ik mij bijna niet meer verplaatsen naar een ander gebied, (of het moet zijn dat je een kilometertje naar achteren geblazen wil worden). Dan is het pas echt gokken waar je in eerste instantie naar toe vliegt want daarna kun je niets meer (nou bijna dan)

Afgezien van het wedstrijdelement ( waar ik zelf niet aan mee kan doen ) zou voor mij een wat lichtere kist ( electro weegt ook wat ) wel een voordeel zijn om zo dicht mogelijk bij een reguliere zweef ervaring te komen.

Mijn electro ervaring is 4+ jaar oud en ik heb me nog niet echt verdiept in de ontwikkelingen van de laatste jaren. Ik kan me voorstellen dat tegenwoordig accu's een stuk lichter zijn of meer capaciteit bevatten zodat je gewoon een paar keer omhoog kunt proppen.

Eigelijk is het electro aspect voor mij dus ondergeschikt, dat is puur voor om de kist omhoog te krijgen. Ik zou dus ook kunnen kijken naar reguliere zweefkisten met electro. Echter ik heb F3j gevlogen vroeger en een model f3j of f5j heeft toch wat andere strakkere vlieg eigenschappen vaak. Wat ik wel zoek. Een conrad electro zwevertje van 200 euro zal ook prima werken maar dat is toch niet de ervaring die ik zoek.

Back