Dit is een discussie/bespreking over al dan niet onduidelijke regels. Ik lees hem ook graag mee want het is erg leerzaam. Ik heb al heel wat dingetjes gezien die op de wedstrijddagen toevallig goed gingen en waarvan ik niet eens wist dat er regels voor waren. Maar om de een of andere reden wordt er ook veel vergelijk gemaakt met, en gediscussieerd over, de resultaten van een andere competitie in een ander land.
Ik zie totaal niet wat die zwart/witte cijfertjes van andere competities hiermee te maken hebben?
De prestatie heeft niets met de regelgeving te maken en de wedstrijdleiding kan m.i. nul-komma-niks aan invloed uitoefenen op hoe vaak of door hoeveel mensen er een ronde vol gevlogen wordt.
En het gaat er bij mij al helemaal niet in dat, als ze in een ander land vaker de 10 minuten vol vliegen, ze daar dan ook een betere regelgeving hebben!
“Nederlanders kunnen niet vliegen en de Belgen wel dus moeten we hun regels volgen” Wat een flauwekul!
Als ik naar ons afgelopen seizoen kijk kan ik mij geen enkele keer omstandigheden herinneren waarin er 'op z'n belgisch' op 30/50/60 meter gestart werd. Zij die het probeerden hebben de tien minuten niet gehaald. En dat kan ik niet wegschrijven onder het mom van "ze zijn in Nederland niet goed genoeg".
Als er na 2 minuten werktijd, op 5 meter hoogte, een bel gepakt wordt waarmee de tijd vervolgens wel vol gevlogen wordt.....dan is er gewoon een absolute topper aan het knuppelen!
En als iedereen, ook de toppers met bijbehorend materiaal, na 5 minuten weer beneden is betekend dat niet dat er allemaal prutsers aan de start staan.
De weersomstandigheden van de wedstrijddag op de wedstrijd-locatie bepalen de prestaties en dit kan een heel groot verschil zijn tussen België, Duitsland en Nederland....sterker nog....tussen Zuid-Holland en Zeeland kan het al een wereld van verschil zijn!
De wedstrijd van Oudenbosch heb ik in een korte broek in de zon gestaan terwijl mijn vrouw 75km verderop de hele dag mistroostig naar donkere regenwolken heeft zitten kijken.
Dit gezegd hebbende, heb ik genoten van afgelopen seizoen. Ik heb geen moment de indruk gehad dat er onduidelijkheid was over regelgeving en de naleving daarvan. Iedereen doet gewoon zijn stinkende best om het beste uit zichzelf te halen. En iedereen was bereid om een ander daar in bij te staan.
Regels werden duidelijk uitgelegd en misschien ben ik daar makkelijk in maar regels zijn regels. Als je het er niet mee eens bent is de wedstrijd niet het moment om daarover in discussie te gaan. Als er onduidelijkheden zijn kan je dit vooraf bij de briefing ophelderen en anders neem je het mee naar de vliegersvergadering waarin afgesproken wordt hoe ‘we’ het spelletje willen spelen.
En dat is dan toch ook weer een beetje waar dit draadje over zou moeten gaan toch? Welke regels zijn wel of niet duidelijk en moet dat al dan niet in de vergadering ter spraken komen?
Ik zou het niet priklanden er eigenlijk wel in willen houden omdat dit je dwingt om nog netter te vliegen en dat is gewoon een extra wedstrijdelement. Maar ik realiseer mij ernstig hoe moeilijk het is om vast te stellen of iets wel of geen prikker is.
Ik vind het er alleen in de filmpjes van andere wedstrijden zo dom uitzien. Starten ze belachelijk laag, draaien indrukwekkend korte bochten om kleine bellen op te pikken en als de landing er aan komt duiken ze hem zo de grond in!.....wat is daar nu knap aan?
Bij mij zit het niet in mijn systeem om hem de grond in te sturen, ik vlieg gewoon mijn punt voorbij als ik verkeerd uitkom…..maar dat overkomt me gelukkig maar een paar keer per wedstrijd ;-)