F5J: de regels, aktueel, discussie, voorstellen...

De FAI regels zoals die momenteel voorliggen zijn goed. Slechts één dingetje zou ik anders willen zien en dat is dat analoog aan enige andere klassen
(b.v. F3J, F5B) er pas een streepresultaat komt na 8 ronden (is nu 5)
De reden hiervoor is tweeledig: op een wedstrijd gaat het om het konstante vliegen en de tweede reden is dat één strepert na 4 ronden uitnodigt tot het nemen van risiko/ gokken.

Bij F5B wordt uitsluitend bij het WK na 4 ronden een schrapresultaat toegepast. Bij de Europese wedstrijden is dat na 3 ronden al het geval.

Als je geen schrap toepast kun je bij je eerste beste foutje of probleem naar huis.. een regelaar die een keer niet initialiseert, een slechte worp of wat er dan ook kan gebeuren. Ook met een schrap in 6-8 ronden kun je nauwelijks risico nemen, omdat in die 5-7 andere vluchten altijd wel een mindere zit. Met een schrap kun je die weg laten vallen (en moet je die andere 5-7 ronden nog altijd constant goed vliegen). Ga je risico's nemen dan is de kans groot dat je mindere vlucht ook mee moet tellen.

Gerben

Laatst bewerkt:
Overzichtje van de diverse klassen:

F3B:
If only five rounds are flown, the competitor’s classification is determined by the sum of all Total Scores for each round. If more than five complete rounds are flown the lowest partial score of each task with more than five results is omitted from the sum of all partial scores. To decide the winner when there is a tie, the two (or all who have the equal score) competitors will fly an additional round (three tasks).

F3J:
If seven (7) or fewer qualifying rounds are flown, the aggregate score achieved by the competitor will be the sum of these scores for all rounds flown. If more than seven rounds are flown, then the lowest score will be discarded before determining the aggregate score.

F3K:
If 5 or more rounds are flown then the lowest score is dropped

F3F
If more than three rounds were flown the lowest round score of each competitor will be discarded and the others added to obtain the final score which will determine his position in the final classification

Ik denk toch dat je er een beetje naast zit Arno.
ten 1e: De door Duitsland uitstekend georganiseerde BeNeLux F5J wedstrijd had maar één fout. Ik werd bestraft door een regeltje uit de F3J wereld die totaal niet voorkomt in de F5J regelgeving.
ten 2e: Vraagt Wim om respons over de in Belgie toegepaste regeltjes.

Het is mijn bedoeling niet om hier een welles nietes spelletje te schrijven.

Klopt geen van beide, ik wil alle F5J regels besprekenvoor alle landen en zoals reeds besproken is alles in Duitsland volgens de ( voor ons ongewone) regels verlopen. Precies om zoiets in de toekomst te vermijden ben ik dit draadje gestart

...
Veel meer mis ik in Belgie een website als communicatie middel. Vooral buitenstaanders komen er niet goed achter waar en wanneer. Ook de uitslagen staan over het algemeen in de belangstelling.

De website vind je hier , de uitslagen normaliter ook, alleen heb ik het in 2014 wat laten afweten( Ik plaats er in ieder geval nog de uitslagen op... 2013 kan je aanklikken, was iets beter...)

F5J Belgium
In het Engels, omdat we in Belgie verschillende talen hebben...
Als je ooit een wedstrijd in Belgie hebt meegedaan krijg je automatisch per mail een uitnodiging voor alle volgende. ook de uitslagen worden via die weg aan iedereen meegedeeld...

Dit is een discussie/bespreking over al dan niet onduidelijke regels. Ik lees hem ook graag mee want het is erg leerzaam. Ik heb al heel wat dingetjes gezien die op de wedstrijddagen toevallig goed gingen en waarvan ik niet eens wist dat er regels voor waren. Maar om de een of andere reden wordt er ook veel vergelijk gemaakt met, en gediscussieerd over, de resultaten van een andere competitie in een ander land.

Ik zie totaal niet wat die zwart/witte cijfertjes van andere competities hiermee te maken hebben?

De prestatie heeft niets met de regelgeving te maken en de wedstrijdleiding kan m.i. nul-komma-niks aan invloed uitoefenen op hoe vaak of door hoeveel mensen er een ronde vol gevlogen wordt.

En het gaat er bij mij al helemaal niet in dat, als ze in een ander land vaker de 10 minuten vol vliegen, ze daar dan ook een betere regelgeving hebben!

“Nederlanders kunnen niet vliegen en de Belgen wel dus moeten we hun regels volgen” Wat een flauwekul!

Als ik naar ons afgelopen seizoen kijk kan ik mij geen enkele keer omstandigheden herinneren waarin er 'op z'n belgisch' op 30/50/60 meter gestart werd. Zij die het probeerden hebben de tien minuten niet gehaald. En dat kan ik niet wegschrijven onder het mom van "ze zijn in Nederland niet goed genoeg".

Als er na 2 minuten werktijd, op 5 meter hoogte, een bel gepakt wordt waarmee de tijd vervolgens wel vol gevlogen wordt.....dan is er gewoon een absolute topper aan het knuppelen!

En als iedereen, ook de toppers met bijbehorend materiaal, na 5 minuten weer beneden is betekend dat niet dat er allemaal prutsers aan de start staan.

De weersomstandigheden van de wedstrijddag op de wedstrijd-locatie bepalen de prestaties en dit kan een heel groot verschil zijn tussen België, Duitsland en Nederland....sterker nog....tussen Zuid-Holland en Zeeland kan het al een wereld van verschil zijn!
De wedstrijd van Oudenbosch heb ik in een korte broek in de zon gestaan terwijl mijn vrouw 75km verderop de hele dag mistroostig naar donkere regenwolken heeft zitten kijken.

Dit gezegd hebbende, heb ik genoten van afgelopen seizoen. Ik heb geen moment de indruk gehad dat er onduidelijkheid was over regelgeving en de naleving daarvan. Iedereen doet gewoon zijn stinkende best om het beste uit zichzelf te halen. En iedereen was bereid om een ander daar in bij te staan.
Regels werden duidelijk uitgelegd en misschien ben ik daar makkelijk in maar regels zijn regels. Als je het er niet mee eens bent is de wedstrijd niet het moment om daarover in discussie te gaan. Als er onduidelijkheden zijn kan je dit vooraf bij de briefing ophelderen en anders neem je het mee naar de vliegersvergadering waarin afgesproken wordt hoe ‘we’ het spelletje willen spelen.

En dat is dan toch ook weer een beetje waar dit draadje over zou moeten gaan toch? Welke regels zijn wel of niet duidelijk en moet dat al dan niet in de vergadering ter spraken komen?

Ik zou het niet priklanden er eigenlijk wel in willen houden omdat dit je dwingt om nog netter te vliegen en dat is gewoon een extra wedstrijdelement. Maar ik realiseer mij ernstig hoe moeilijk het is om vast te stellen of iets wel of geen prikker is.
Ik vind het er alleen in de filmpjes van andere wedstrijden zo dom uitzien. Starten ze belachelijk laag, draaien indrukwekkend korte bochten om kleine bellen op te pikken en als de landing er aan komt duiken ze hem zo de grond in!.....wat is daar nu knap aan?

Bij mij zit het niet in mijn systeem om hem de grond in te sturen, ik vlieg gewoon mijn punt voorbij als ik verkeerd uitkom…..maar dat overkomt me gelukkig maar een paar keer per wedstrijd ;-)

Laatst bewerkt:
Overzichtje van de diverse klassen:
F3J:
If seven (7) or fewer qualifying rounds are flown, the aggregate score achieved by the competitor will be the sum of these scores for all rounds flown. If more than seven rounds are flown, then the lowest score will be discarded before determining the aggregate score.

Even een kleine verduidelijking van mijn kant (= NK F3J organisatie): het schrappen van een ronde wordt momenteel binnen F3J alleen toegepast bij EK/WK. Bij het NK komt een volledige wedstrijd in aanmerking voor schrap mbt eindscore NK wanneer er 5 of meer wedstrijden gevlogen zijn (een wedstrijd bestaat doorgaans uit 5 rondes). Punt staat trouwens op de agenda van onze jaarvergadering (gezien de bijna ex-aequo van dit jaar).

Back