F5J - wat hebben jullie op de 'gas'stick

Discussie in 'F5J' gestart door GVT, 20 apr 2013.

  1. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Bedoelen jullie met throttelen de keus uit 3 gasstanden (uit, half, vol) of hebben jullie throttle naast de 3 standen schakelaar ook nog op de gasstick.
    Dus butterfly op de gasstick OF throttle op de gasstick


     
  2. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    3 standen. Uit/stationair/volgas.
    Mocht ik voor de start een belletje ontdekken dan kan ik er snel naar toe vliegen. Daarna zet ik de motor op stationair. Mocht ik het verkeerd ingeschat hebben dan kan ik in de resterende seconden nog vol gas geven om door te stijgen.
     
  3. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.965
    Locatie:
    Eibergen
    je begrijp wel dat F5J electro is :oops: want electro motoren hebben geen carburateur en kunnen ook niet stationair draaien.
     
  4. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Hier bij ons hebben alle electromotoren een carburateur.
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Die van mij hebben injectie, die lopen véééél mooier stationair.
     
  6. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Tja, je hebt altijd baas boven baas.;)
     
  7. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Wat denk je van het weer Arjan voor aanstaande zaterdag?Wordt het wat?
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Maar al die moderne dingen komen uiteindelijk ook wel naar Zeeland hoor.
    Vreeeeeeselijk veel zin om zaterdag iedereen weer eens te zien en te vliegen trouwens!

    Zoals ik het zie wordt het een redelijke dag. Koude nacht, wel wat opwarming maar ook veel bewolking. Thermisch zal het een beetje afwachten zijn. In ieder geval niet te veel wind.
     
  9. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Stickbezetting nog anders.

    Om te beginnen vlieg ik mode 4; alhoewel ik ook met mode 2 uit de voeten kan stuur ik op de een of andere manier precieser en gevoeliger in mode 4;)

    In een ver verleden heb ik vrij intensief F3J gevlogen met daarbij de butterfly (Flaps uit) op de gasstick. (de linker knuppel dus) Dit heeft mij echter het eerste jaar een kapitaaltje aan servo's gekost omdat ik in mijn jeugdige enthoesiasme nogal eens vergat de flaps weer op tijd, of snel genoeg naar binnen te halen.
    Als servo-saver heb ik toen ook de linker stuurknuppel zelf neutraliserend gemaakt :rolleyes: en zo vlieg ik nu nog altijd.

    Bij F5J gaat de motor alleen maar aan in de vliegfase start en kan de motorsnelheid verder traploos geregeld worden met een van de "zijdelingse gevers" van mijn MX22. In de overige 3 vlieg-fases kan de motor simpelweg niet gestart worden en bedient de linker stick de flaps.
     
  10. bphilips

    bphilips

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Heemstede
    wat hebben jullie op de 'gas'stick

    Ik vlieg met een FF10 en heb op de gasstick mijn butterfly. Gas geven doe ik met de linkerschuif zodat ik het een beetje zelf kan regelen.
     
  11. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Wassenaar
    Tot nog toe nog niemand gehoord die het heeft ingesteld als ik:

    - Gas op Gasstick

    - Een hoofdschakelaar die schakelt tussen ' normaal ' en ' flugphasen '

    - Een drie standen schakelaar die schakelt tussen de drie ' flugphasen ' die ik geprogrammerd heb.


    Bij de start staat de hoofdschakelaar naar achter en staat het geheel dus op ' normaal '. De drie standen schakelaar staat in het midden. Gas geven met de stick.

    Eenmaal op hoogte en met gas uit haal ik de hoofdschakelaar om en kom ik in de 'flugphasen'. De middenstand van de driestanden schakelaar bepaald dan dat ik in 'thermiek' zit: de flaps en aileron gaan paar milimeter naar beneden. De motor nog steeds op gas stick.

    Als ik vervolgens de drie standen schakelaar naar achteren duw kom ik in 'speed', ailerons en flaps paar milimeter naar boven. De motor nog steeds op gas stick.

    De drie standen schakelaar naar me toe levert 'landing' op. De gasstick is dan remkleppen stick geworden.

    Bij paniek zet ik de hoofdschakelaar terug ( kan ik inmiddels blindelings vinden) en dan ben ik vanuit iedere stand van de driestanden schakelaar terug in 'normaal' en heb ik weer gas op de stick.

    Ik heb een Graupner mx20 en bovenstaand is alsbeschreven in de handleiding. Inmiddels ben ik het gewend en werkt het prima voor me.

    Groet, Roger
     
  12. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Ik gebruik ook een schakelaar om te kiezen tussen butterfly of gas op mijn rechterstick
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat heeft een reden. Veel mensen (waaronder ikzelf) hebben dat ooit wel zo gedaan maar vroeg of laat gaat dat een keer mis. Je denkt je klepwerking te controleren en je geeft vol gas. Of je schakelt over van de ene naar de andere functie en je hebt ineens vol gas of vol kleppen of....in ieder geval niet wat je bedoeld had.
    Door de rem- en gasfunctie gewoon helemaal van elkaar te scheiden kun je die vergissing niet meer maken.

    Andere reden; de meeste mensen zijn gewend met geduwd gas te vliegen (stick naar je toe=gas dicht, van je af=vol gas) maar met getrokken kleppen (stick van je af= kleppen omhoog, stick naar je toe=maximaal remmen). Dat geeft problemen bij het omschakelen. Als je je gas dicht hebt staan en omschakelt naar die andere functie heb je ineens vol remmen. Of, als je de kleppen omhoog hebt en omschakelt geef je ineens vol gas.

    Allemaal niet erg praktisch tijdens een wedstrijd :)
     
  14. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Ik heb gewoon gas op gasstick. Verder 3 standen schakelaar voor normaal/halve rem/volle rem en 2 (of 3) standen schakelaar voor snel/(ietwat trager)/thermiek zweven.
     
  15. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    IK heb het nu zo ingesteld op Graupner MX16 Hott Mode 2:

    Butterfly op gasstick. Stick van je af is normaal, stick naar je toe is vol butterfly.
    E regelaar opdraaiknop. Maar ook op een zelf terugvallende schakelaar.
    Thermiek-normaal-speed op een drie standen schakelaar.

    Ik heb gekozen voor de E regelaar op draaiknop om toch traploos te kunnen regelen. Om snel de motor te kunnen aansturen op een schakelaar gezet.
    Uit veiligheids overwegingen gezet op een zelf naar 0 vallende schakelaar.
     

Deel Deze Pagina