F5J wedstrijd Herentals Zondag 12-10-2014

De regen kregen we zoals het hoort op weg naar huis... 't was me het dagje wel, 2 modellen in de bomen en een erachter of vlak voor..., twee modellen die in elkaar haakten maar gelukkig na een paar gezamenlijke rondjes terug hun eigen weg konden vervolgen. En dan wint er nog een Nederlander ook...

De regen kregen we zoals het hoort op weg naar huis... 't was me het dagje wel, 2 modellen in de bomen en een erachter of vlak voor..., twee modellen die in elkaar haakten maar gelukkig na een paar gezamenlijke rondjes terug hun eigen weg konden vervolgen. En dan wint er nog een Nederlander ook...
Welke Nederlander?

Proficiat Geert, superb gevlogen. Vooral ronde 5 was bijzonder (turbulent) Door de poort in de afrastering vliegend, ook nog de 50 punten voor de doelanding meepakken was wel heel speciaal :cool:

Zelf vond ik het ook wel een speciale dag en dit souveniertje krijgt een speciale plek ;)
De tussenstand na de eerste 3 ronden:
Foto-B8KXWOBT-1.jpg

Bob en Arno, ik zie grote verschillen in score's tussen rondes 1, 2, 3 en 4, 5, 6. Wat is er veranderd dat jullie de 1ste 3 rondes zo goed scoren en dat het daarna minder werd?

Te zwaar getafeld met de lunch? :cool:

Nee, de condities veranderden nogal gedurende de dag, na de lunch was het:

Niet mijn soort weer, te turbulent voor de Kappa. Arno heeft volgens mij ballast gestoken na de lunch, ik heb ronde 5/6 met de Supra gevlogen. Dat was nogal een overgang en er zat voor mij niet meer in. Al met al heel erg tevreden met het resultaat, mijn 1000 en de erg leuke dag.

Conclusie: komende weken nog eens flink met de Supra aan de slag, ik vlieg er niet lekker (genoeg) mee

Duidelijk. Wel gaaf dat er zoveel afwisseling op 1 dag is.
Waren de prestaties per ronde ook zo verschilleend als het bij 'ons' wel eens was? (De ene ronde 8 van de 10 die de tijd vol vliegen en de ronde erna 10 man geladn na 6 minuten)

Bob en Arno, ik zie grote verschillen in score's tussen rondes 1, 2, 3 en 4, 5, 6. Wat is er veranderd dat jullie de 1ste 3 rondes zo goed scoren en dat het daarna minder werd?

De eerste 3 ronden was het vrij rustig en kalm met "dikke" lucht. Geen echte belletjes maar telkenmale net genoeg om te "blijven hangen". Zelfs met mijn Osprey :rolleyes:

Na de pauze, na ronde 3 dus werd de lucht een beetje levendiger. Er kwam wat meer wind (maar nooit boven de 5 m/sec en er waren verspreid wat minimale belletjes te vinden. Dus was er ook dalen ...........
Een bijkomend issue was dat we achter een circa 15-20 meter hoge heuvel stonden (voormalige stortplaats) waardoor de lucht boven het veld nogal turbulent was. De laatste 3 ronden waren dus een tikkie lastiger.

Nog een note van mij; in mijn voorbereiding was ik ervan uit gegaan dat de eerste ronden moeilijk zouden worden omdat de Osprey geen echte floater is. In de middaguren zou er wel thermiek zijn en dat zou met de Osprey eigenlijk best wel "moeten kunnen". Dat bleek dus achteraf een foute inschatting geweest te zijn :confused:

In de 4. ronde had ik inderdaad ballast aan boord (200 gram)
Opnieuw achteraf: dat was fout. Ballast steken doe je wanneer er meer wind staat èn als er voldoende thermiek is ! Dat laatste, die thermiek was er dus niet of nauwelijks dus dat ballasten was fout op dat ogeblik!

Weer een les geleerd. Geen uitvluchten meer in 2015 8)

Laatst bewerkt:
Hi allemaal,

Voor mij was ook de eerste contact met een belgische wedstrijd, niet als deelnemer maar als bezoeker en en als helper.
Die laatste was gewoon prachtig, met een model voor hellingvlucht maakte mijn vriend nog een 1000 vlucht. GEWELDIG en super motivere,d om volgend jaar bij te zijn.
Het was super leuk om de oude kennis van de belgische F5B te zien en de nederlandse piloten die ik in Oorlander zag een paar weken eerder.
Super gezellig ambiance
Ja, volgende jaar ben ik erbij
grtjes,
Michel

Back