F5J, wedstrijd-nabeschouwing-vooruitblik 2012

Eerst een kleine toelichting:
Johan, Gert-Jan en ik vormen de subcomissie RB-Electrozweef voor de KNVVL.
We zijn in daartoe benoemd, nadat er een subcomissie nodig was ivm de het (her)opstarten van de F5B klasse 2 jaar geleden.
Vanuit die subcomissie is dan ook het idee ontstaan om F5J op te starten. En blijkbaar leeft het nogal :)

Waaruit bestaat het organiseren:
- Een aantal data prikken iom de subcomissie en bekendmaken via Forum en KNVVL.
- Hier de velden bij vinden. Meestal kun je vrij snel wat velden vinden onder de deelnemers van eerdere wedstrijden
- Zorgen dat de spulletjes aanwezig zijn voor de wedstrijd. Meeste spulletjes hebben we al beschikbaar vanuit de subcie.

Er zal ook een bescheiden budget beschikbaar zijn, mochten er wat (kleine) dingetjes nodig zijn.

Het is allemaal niet zo ingewikkeld, kost wel wat tijd. Aangezien Gert-Jan en ik in het seizoen nogal druk zijn met F5B wedstrijden (afgelopen jaar 15 wedstrijden en 12.000km gereden), zou het fijn zijn als 1 of 2 man het F5J vliegen willen coordineren.
Het is geen "verplichting", maar een open vraag aan een of twee enthousiastelingen :)

Gerben

Laatst bewerkt:
als er nu 2of 3 wedstrijden georganiseerd worden In nederland aankomend seizoen (en helaas ik val af voor de software ,ik ben absoluut geen held met computers)

dan is er na deze proefwedstrijd wel duidelijk of er genoeg animo voor is .
enkelt zullen er dan wel lokaties geregeld moeten worden . de militaire lokaties vallen af ,omdat je altijd laatste moment vliegers hebt (of je sluit een vaste inschrijfdatum in )

de velden moeten ruim en groot genoeg zijn .

dus de velden die me zo te binnen schieten zijn enkhuizen , de ginkel,evt vlb deellen .
hiervoor zul je dan wel het bestuur moeten aanschrijven/mailen of bellen .

voor hier op de ginkel wil ik best met het bestuur gaan praten (nee heb je ,en als je niks doet heb je zeker nee )

het voordeel is dat met f5j je geen last (?) hebt van een lier of lijn en je dus op veel velden terecht kan .
wel lijkt het me verstandig om de wedstrijden te spreiden over 1 in het voorjaar ,1 in de zomer , en 1 in het begin van het najaar.

het is voor een breed publiek toegankelijk ,voor zowel lowbudget vliegers (die niet zoveel kunnen besteden ) als de mensen met topmateriaal. de slagingskansen liggen altijd nog voor 75% bij de vlieger en zijn gevoel met het toestel , de andere 25% is materiaal technisch .

Het zoeken van velden is niet zo moeilijk.
We hebben al ervaring met het organiseren van de F5B wedstrijden en dat is een stuk moeilijker dan F5J, mede omdat je met F5B een afstand van 150 meter uit moet kunnen zetten.

Maar ik denk dat ik zo al 3-4 velden weet waar F5J georganiseerd mag en kan worden.
Zoals Gerben al schreef, wij zijn erg druk met dat F5B, ook europees.
Als er geen F5B wedstrijd is dan zal er ook wel iemand van ons bereid zijn om te komen helpen, zeker het eerste jaar.

Als je met 2 personen de organisatie doet dan kan er wel door de leden van de organisatie gevlogen worden.

We moeten gewoon een groepje hebben die met z'n allen dit oppakken en doorzetten.
Ik zal in ieder geval alvast met Gerben en Johan gaan overleggen wanneer we de eerste F5J wedstrijd in 2012 gaan doen.

Mocht iemand het graag op zijn veld willen hebben, dan ook melden bij 1 van ons.
Denk aan begin maart, lekker vroeg in het jaar.

GJ

...ook wel nieuwgierig naar het vliegtechnische gedeelte. Waren de electro Pikes echt zo goed of was de vlieger zelf toch belangrijker ? Welke andere modellen maakten indruk? Hoe vaak is die 200 meter grens gehaald of gekraakt? Was 9 1/2 minuut altijd nodig voor de 1000 pnt. ?? etc. etc.......
De Pikes waren goed, heel goed. Toch is gebleken dat ,als er thermiek is, je met een beetje geluk en wat stuurmanskunst best kan een ronde winnen. In de eerste ronde had ik met een landing 1 meter dichter bij het doel met mijn Arcus schuimpje kunnen winnen. De winnaar (Peter Keim) in mijn groep steeg naar 269 m of zo en vloog denk ik rond de 9 minuten. Ikzelf haalde ongeveer 7 min 30 seconden , vanaf 223m. We landden beide tussen 3 en 4 m (35 punten) doordat de 3 strafpunten per meter boven de 200m zwaar doorwegen had ik slechts 3 punten minder dan Peter (305 tegen 308 geloof ik).Dus ja, het is niet altijd nodig om de 10 minuten vol te maken. Voor ik aan de wedstrijd begon dacht ik dat mijn sterkste punt de doellanding zou zijn geweest. Dat viel lelijk tegen (2* 3-4m, 2* geen landingspunten), geen echt idee waarom (normaal kan ik 9 keer op 10 aan mijn voeten landen met dat ding). Misschien doordat ik een kleine , lichte batterij gebruikte en met deze configuratie nog niet eerder had gevlogen. Mijn Arcus woog nu 700 g , met een HET Typhoon 15/10 , Graupner 12*6 prop en 2S lipo (1050mAh) goed voor ongeveer 7m/s bij rond 20A.

De meeste concurrenten wisten na een tijdje de 200m starthoogte goed in te schatten. ikzelf vloog 223, 218, 171m,198m of zo. In de thermiekronde haalde ik 300m vanaf die 208 meter. daarbij twijfelde ik te lang om de motor uit te zetten en deed dit pas bij 28 of 29s. Een minuut later begon ik al meer te proberen dalen dan stijgen.

Bij andere testwedstrijden , vooral in het Oostblok, proberen de besten soms al op 50m te "starten". Dat breekt hen soms zuur op. Voorbeeld : in een flyoff haalde Marko Gala zo 1*1000 en 2*0 doordat hij zodanig ver was gevlogen dat ie zonder terug motor in te schakelen(verboden, vandaar de 0) niet kon terugkomen en wsch zijn toestel zou verloren hebben.

Ik zou wel graag de "rauwe" cijfers van de wedstrijd ergens kunnen vinden, zodat er nog wat meer geanalyseerd kan worden. Ik vind dit wedstrijdformaat uiterst interessant.Verval in herhaling, maar het was een prachtige dag en ik amuseerde me geweldig( De snert was trouwens ook niet te versmaden...) Oh, net gezien dat alles hier staat: http://www.f5j.nl/results/

Laatst bewerkt:
Cool...nu ben ik ineens 2e in plaats van 4e :-)
Maar ik zie dat op de F5J site voor de totaalscore geen schrapresultaat is gedaan. Daar zal het wel door komen dan?

Cool...nu ben ik ineens 2e in plaats van 4e :-)
Maar ik zie dat op de F5J site voor de totaalscore geen schrapresultaat is gedaan. Daar zal het wel door komen dan?
Ja, was ook verwonderd toen ik dat zag, stijg ook een plaatsje indien er niet wordt geschrapt...

Hoi Wim, Leuk dat ik in je avatar mag staan :D wim en wim

Mijn fout was om een zwever te kiezen die na 30 sec pas op 120 meter zit.
Stom toevallig leverde dit in de 3e ronde een 2e plaats op :D:D

2e in de derde ronde met één punt verschil...dat moet de volgende keer beter kunnen.

Hoi Wim, blij dat je het leuk vindt. Ik vind het zo'n mooie foto, is ook de achtergrond op mijn pc nu.Wat betreft die 30 seconden en maar 120m, dat is gewoon een kwestie van de motorisatie wat aan te passen...wat heb je er nu in zitten?

Ik vind de toegankelijkheid van deze dag/wedstrijd hét grote pluspunt. Iedereen kan en mag meedoen, het maakte niet uit waarmee je vliegt, en dát maakt het juist zo leuk voor het brede publiek. Gezien mijn vliegervaring een 4e plek halen... dat is leuk om mee te maken als beginneling kan ik je zeggen.

Waar ik bang voor ben is dat de toegankelijkheid dit binnen de kortste keren afgelopen is als ik de reacties lees. Ik vind het leuk om mee te doen, op een recreatieve manier. Maar als ik de aantal dagen ga tellen waar men naar toe wil gaan haak ik af. Dat is wat ik zeker niet wil. Loggers huren die stoppen op 200 meter? Daar voel ik weinig voor. Het geld, maar zeker de uitdaging om op 200 meter uit te komen is een aspect wat je niet kwijt wil raken. Want juist dat is de toegevoede waarde in een wedstrijd.

Dan nog even over de kisten. Zo'n Pike Perfect is natuurlijk mooi om te zien, maar het waren in mijn ogen wel de profesionals die ermee vlogen. Zeker gezien hoe zij met deze wedstrijd omgingen. Je hoefde maar te kijken naar een startplek (in dit geval was de buitenste nr 6 de beste plek) en ze hadden al een kist in de handen om er maar voor te zorgen dat jij daar niet kon staan.

Das is allemaal wel leuk op het nivo F3J, F5J of F5B, (of welke klasse dan ook) maar als er meer van dat soort profesionals komen haak ik definitief af. (niet negatief tov van deze mensen en hun instellingen) De echte harde wedstrijdmentaliteit komt dan bovendrijven, en dat gaat dan ten koste van mijn plezier. (Ik heb al eens eerder met dat bijltje gehakt)

Ik vond de ongedwongen manier van vliegen, het plezier onderling, en toch fanatiek zijn (met een glimlach wel te verstaan) fijn om te ervaren. Ik voorzie dat die vleug eraf gaat... En dat zou echt jammer zijn...

Voor de doellanding: een cirkel met een straal van 1 meter (dus 2 meter diameter) is met wat oefening met bijna ieder toestel wel te halen. En als dat niet lukt gaat een duur toestel het ook niet uit zichzelf voor je doen :smile:

Klopt, een daar ga ik van de winter wel ff op oeffenen, zeker met wind, altijd een leuke factor. Alleen is de Elipsoid een crime om te landen, maar mijn factor beginneling speelt zeker de grote rol. Afstelling ook, met de tips die jij mij gaf ga ik wel iets mee doen. Wel ben ik van mening dat een 4klepper nauwkeuriger te landen is.

Ik kan me voorstellen dat je je daar zorgen om maakt.
Ik was met F5B ook bang dat het fanatisme het zou winnen van de gezelligheid, zoals in sommige klassen het geval is.
Gelukkig is dat niet zo gebleken, er wordt wel fanatiek gevlogen maar zodra de vlucht gedaan is is het weer " ouwe jongens , krentebrood " en gaat men elkaar helpen.

Dat startplaatsen ingenomen worden..
Zoals je al merkte had je elke ronde een ander startnummer, dit genereert de software.
Nu, achteraf, bedenk ik dat je dat startnummer aan de startplek kan / moet koppelen, dan kan daar geen discussie over ontstaan en is het voor iedereen gelijk.

Dat bedoel ik dus, voor ons was het ook nieuw..

GJ

De F5J website is nog in ontwikkeling, achter de schermen is Mark hard aan het werk een en ander voorelkaar te krijgen.
Op dit moment is het nog lastig de schrapronde te integreren, wordt aan gewerkt.

Vaste startplekken: ik heb het wel overwogen maar vanaf gezien. Ik wou het niet te ingewikkeld maken, op tijd starten, loggers plaatsen etc is al lastig genoeg. Zowel als piloot als voor de wedstrijdleiding zijn vaste startplekken weer iets extra's om in de gaten te houden.

Zolang iedereen het goed naar zn zin heeft op zo'n dag, is hij geslaagd. En laten we dat als doel blijven houden. Dan is iedereen de winnaar :)

Gerben

Zeker gezien hoe zij met deze wedstrijd omgingen. Je hoefde maar te kijken naar een startplek (in dit geval was de buitenste nr 6 de beste plek) en ze hadden al een kist in de handen om er maar voor te zorgen dat jij daar niet kon staan.

Is niet helemaal waar, de laatste 2 rondes heb ik daar ook gestaan, en precies op de manier zoals jij beschrijft: op tijd daar gaan staan. Reden was wel zoals jij beschrijft, voor mij en de 30-jarige Mosquito dacht ik de beste plek. Mosq komt niet hoog en kan niet ver naar voren steken dus gokte ik op de zwarte grond rechts voor. De rest van het veld vertrok vooral naar links en veel hoger...
De laatste ronde betaalde zich dat uit (3e plaats in die ronde...), ik bleef redelijk hangen en de rest van het veld kwam ook op bezoek.

Het idee om startplekken toe te wijzen is de goede oplossing, ben je van deze discussie af

Basis blijft mij dat het voor iedereen toegankelijk is, dat je in thermische omstandigheden echt wel een kans hebt een hoge klasssering te halen. In non-thermische omstandigheden verdampen die kansen vrij snel, maar het zijn wel de handjes die het moeten doen, een superkist is echt geen garantie op suc7 (das meer dan suc6).

Groet,

Jacob Bos

Laatst bewerkt:
Is niet helemaal waar, de laatste 2 rondes heb ik daar ook gestaan, en precies op de manier zoals jij beschrijft: op tijd daar gaan staan.

En op de een of ander manier kan ik het van jouw wél hebben. Waarom? Simpel, je staat er met een glimlach, het is gewoon de manier hoe je ermee omgaat. laten we eerlijk wezen, ik en héél veel andere stonden daar gewoon voor hun plezier. Heel veel wedstrijd ervaringen hadden de meeste niet, en als je dan als amateur (zoals ik) moet hollen voor een leuk plekje, heb ik gegeten én gedronken.

Zeker als je dan als profesional toch wel kan winnen zonder de laaste 2 plaatsen. Ik heb dat ook aangegeven (bij de profi's) tijdens mijn wandeling naar de plek. Ze konden er wel om lachen, en gaven vervolgens mij ook die plek die ik wilde ''claimen''. Mijn insteek was leuk mee doen, voor de gezelligheid. De profi's kwamen gewoon om te winnen, en dat bedoel ik dan ook met ''verharding''.

Ik neem het ze niet kwalijk, integendeel. Maar als ík de profi was geweest was ik er wel anders mee omgegaan...

De rede waarom ik er niet zo goed tegen kan? Simpel, het gros van Nederland begint zo te worden, de hele maatschapij begint die kan op te hollen. De grote insteek begint een kant op te gaan waar ik niet aan mee wil doen. En dat is een ander benadelen om er zelf beter van te worden.

En daar begin ik een bloedhekel aan te krijgen...

Ik neem het dan ook niemand kwalijk voor wat betreft de startplek. Ik heb een topdag gehad en geniet nog steeds van de zaterdag. Mijn vrouw vroeg gisteren waneer die glimlach nou eens van mijn gezicht ging. Het was leuk, gezellig én leerzaam....

Laatst bewerkt:
Dan nog even over de kisten. Zo'n Pike Perfect is natuurlijk mooi om te zien, maar het waren in mijn ogen wel de profesionals die ermee vlogen. Zeker gezien hoe zij met deze wedstrijd omgingen. Je hoefde maar te kijken naar een startplek (in dit geval was de buitenste nr 6 de beste plek) en ze hadden al een kist in de handen om er maar voor te zorgen dat jij daar niet kon staan.

Probeer mij eens uit te leggen waarom de ene startplek beter is dan de andere.

:offtopic:
Samen met mijn Pa en mijn broertje hebben we regelmatig met wedstrijdvissen bewezen dat niet de plek en het materiaal, maar het voer,het aas en de kennis van het viswater de winstgevende factor was. Velen wilden perse op de kop zitten of begon in de rij met de hengellengte te spelen. Daardoor zijn ook die 12 en 15 meter carbon stokken ontstaan. Mijn oom viste nog regelmatig mee met zijn 4 meter bamboe hengeltje uit de jaren 60 toen hij nog aan de Nederlandse top meeviste. Ook hij behaalde daarmee nog steeds goede plaatsen.
:ontopic:

Kijk ook maar eens naar de einduitslag van het F5b. Ik heb 2 wedstrijden gevlogen met een GP Siren met maar 800 watt, de andere 2 wedstrijden heb ik met een "oud" ontwerp F5B kist gevlogen met maar 2000 watt. Pas de laatste wedstrijd in de laatste ronmde had ik die kist een beetje goed uitgetrimd en vloog die al een heel stuk beter. En toch heb ik door constant te vliegen en mijn puntjes links en rechts te pikken een 6de plaats behaald, terwijl achter mij mensen staan met modern wedstrijd materiaal.

Zullen we het er maar op houden dat niemand van ons in een Formule 1 auto weg kan rijden. Alleen de echte coureurs winnen wedstrijden met dit soort auto's. Het zijn dus de handjes aan de knuppel die de kritische factor zijn, het materiaal helpt je om constante hogere scores te kunnen halen. Mijn kick is met eenvoudig materiaal goede plaatsen halen, dan is de relatieve prestatie het grootst en de glimlach het breedst. Kreeg je daar maar punten voor :D

Het meest eerlijk is een standaardkist voor iedereen, maar dan ontstaat hoogstwaarschijnlijk meteen de discussie dat de ene groep betere thermiek heeft dan de ander... bottomline is dat het nooit perfect en homogeen te regelen is, that's life!! Genieten moet voorop staan, wordt het leven veel leuker van.

Groet,

Jacob

Probeer mij eens uit te leggen waarom de ene startplek beter is dan de andere.

Simpel, je had de meeste ruimte en grootste aanvliegroute. Gezien de wind en de rij bomen de meest comfortabele uitgangspunt die dag. je had er zelf bij moeten zijn, dan had ik dit niet hoeven uitleggen.

Feit is wel dat ik onervaren ben, en nog erg veel moet leren. Daar heb ik jouw uitleg niet voor nodig om dát te snappen...;)

... Loggers huren die stoppen op 200 meter? Daar voel ik weinig voor. Het geld, maar zeker de uitdaging om op 200 meter uit te komen is een aspect wat je niet kwijt wil raken. Want juist dat is de toegevoede waarde in een wedstrijd.
Dit klopt niet. De logger dient om er op te letten dat je je motor maximaal 30s aan hebt staan en om de maximale hoogte gedurende de eerste 40 seconden (= je starthoogte) te registreren.Jij beslist uiteraard zelf op welke hoogte je wil starten, zolang je daar maar 30 seconden maximaal motor voor gebruikt. Logger "huren", tja, zij zijn (voor mij verrassend...) duur in vergelijking met de Unilog die je nog voor andere zaken kan gebruiken.Ik zou er wel een kopen, maar ik vlieg dan ook graag wedstrijd. Ik vind de sfeer bij F5B wedstrijden altijd goed. Moet ook bij F5J kunnen.

En op de een of ander manier kan ik het van jouw wél hebben. Waarom? Simpel, je staat er met een glimlach, het is gewoon de manier hoe je ermee omgaat. laten we eerlijk wezen, ik en héél veel andere stonden daar gewoon voor hun plezier. Heel veel wedstrijd ervaringen hadden de meeste niet, en als je dan als amateur (zoals ik) moet hollen voor een leuk plekje, heb ik gegeten én gedronken.

Zeker als je dan als profesional toch wel kan winnen zonder de laaste 2 plaatsen. Ik heb dat ook aangegeven (bij de profi's) tijdens mijn wandeling naar de plek. Ze konden er wel om lachen, en gaven vervolgens mij ook die plek die ik wilde ''claimen''. Mijn insteek was leuk mee doen, voor de gezelligheid. De profi's kwamen gewoon om te winnen, en dat bedoel ik dan ook met ''verharding''.

Ik neem het ze niet kwalijk, integendeel. Maar als ík de profi was geweest was ik er wel anders mee omgegaan...

De rede waarom ik er niet zo goed tegen kan? Simpel, het gros van Nederland begint zo te worden, de hele maatschapij begint die kan op te hollen. De grote insteek begint een kant op te gaan waar ik niet aan mee wil doen. En dat is een ander benadelen om er zelf beter van te worden.

En daar begin ik een bloedhekel aan te krijgen...

Ik neem het dan ook niemand kwalijk voor wat betreft de startplek. Ik heb een topdag gehad en geniet nog steeds van de zaterdag. Mijn vrouw vroeg gisteren waneer die glimlach nou eens van mijn gezicht ging. Het was leuk, gezellig én leerzaam....

eproffesioneel sportman is een slechte verliezer (zie schumacher)

een persoon die voor de leut vliegt (en dat doen de meesten )zijn geen egoisten (niet negatief bedoeld naar de wedstrijd vliegers )qua instelling als het om die wedstrijd gaat .

Back