F5J, wedstrijd-nabeschouwing-vooruitblik 2012

dit is wel wat voor mij.
Moet nog even kijken hoe, hebben namelijk voor deze dag ook andere plannen.

Dus onder voorbehoud (voor mij alleen dan):

1) Willem P Robbe Tonga, Carrot, 2,4 GHz + frequentiekerstboom. Meetlint,
2) Superior Pike Perfect F5J, 2,4 GHz
3) Dzjaivnt Dragon, 2,4 GHz
4) Arjan, Valenta Sioux, 2,4 GHz
5) Marc, Elipsoid, 2,4 GHz
6) Ruud, thermik excel, 2.4Ghz
7) Jeroen, Elipsoid, 35mhz kanaal 77
8) Wie volgt?

Ruud weer ff trainen?

Waarom niet? als er maar een motor inzit of voor die tijd inkomt :)

Mijn Tonga is vergelijkbaar met een Uhu, Cirrus en Mosquito , EON, apha enz
Gewoon een 2 kanaals zwever met hulpmotor.
Ook een EZ* of EZG moet kunnen.
Stijgen naar 200m en 10 minuten bovenblijven en dan recht naar beneden :) in de roos.
Helaas lukt dit laatste maar éénmaal

Zonder thermiek zal het voor de meeste knap lastig zijn om 10 minuten boven te blijven

Laatst bewerkt:
Waarom niet? als er maar een motor inzit of voor die tijd inkomt :)

Mijn Tonga is vergelijkbaar met een Uhu, Cirrus en Mosquito , EON, apha enz
Gewoon een 2 kanaals zwever met hulpmotor.

Eigenlijk heb je wel gelijk... ik zal de agenda proberen om te gooien.

Groet,

Jacob Bos

Yess...

8 ) Jacob Bos, Graupner Mosquito, 2,4 GHz

9 ) Terence van der Stelt. Spirit/Atlantis 2,4 GHZ

Lijkt me erg leuk om te proberen

groet

Terence

Het veld is zodanig groot dat het wellicht mogelijk is om als je niet aan de wedstrijd deelneemt kunt oeffenen of een andere kist kunt uitlaten :D

Hier mag Gerben dan een uitspraak over doen.
Zeker als je kist al na 30 minuten de grond in is gegaan ben je "voor niets" uit Friesland gekomen..

Laatst bewerkt:
Gerben, nog even voor de duidelijkheid: vliegtijd, is dat gemeten zodra je het model los laat? Dus ook de maximaal 30 seconden met motorloop tellen als vliegtijd?
En die 200 meter; je mag zonder motorloop toch wel boven de 200 meter komen zonder puntenaftrek (bijvoorbeeld doordat je een mooie bel vindt)?

Als het mooi rustig weer wordt neem ik misschien mijn Cirrus wel mee ipv de Sioux trouwens.

Zeker als je kist al na 30 minuten de grond in is gegaan ben je "voor niets" uit Friesland gekomen..

Nou dat ben ik zeker niet van plan met mijn 30 jaar oude Mosq.. Was mijn eerste zweefkist die ik bouwde en nu de meest geschikte die ik bezit voor deze wedstrijd. Als dit wedstrijdvliegen me bevalt dan komt er zeker een meer geschikte kist, maar ik wil zoveel . . . zucht.

Groet,

Jacob Bos

Alle F5J reglementen die ik kan vinden beginnen te tellen vanaf het moment dat het model wordt losgelaten (anders zou het hebben van een extreme setup waarmee je in 2 seconden op 200 meter zit ineens het belangrijkste worden....)

Uit de FAI regeltjes:
"5.5.10.12. Scoring

5.5.10.12.1. The attempt will be timed from moment of release from the hand of the competitor or his helper to either:
a) The model aircraft first touches the ground; or
b) The model aircraft first touches any object in contact with the ground; or
c) Completion of the group's working time

Voor wie het interesseert: http://www.rivamodels.sk/F5J-FAI/F5J_5.5.10.pdf

Laatst bewerkt:
Arjan,

De vliegtijd gaat in op het moment dat het model losgelaten wordt.
De "starthoogte" is de hoogte op het moment dat de motor uitgeschakeld wordt.
Daarbij wordt wel gekeken of het model niet nog een stuk doorschiet, om te voorkomen dat er met extreme vermogens gevlogen wordt. Dit "zoomen" is verboden. Ik zal de hoogte-loggings hier extra op controleren na de vlucht.
In de F5B bijvoorbeeld gaan de modellen zo extreem snel naar boven dat, ook al schakel je de motor op 200mtr uit, het model nog makkelijk 100 a 150mtr vertikaal doorschiet. Dit is dus absoluut niet de bedoeling in F5J, waar niet de aandrijving telt, maar de zweef capaciteiten van de piloot.
Een Moskito oid is bijvoorbeeld een hele mooie kist om mee te doen, lichte bouwwijze, en zal ook een klein belletje op kunnen pikken. Voor de precisie landing kunnen remkleppen nog voordelig zijn, maar noodzakelijk zijn ze niet.

Voor deze eerste wedstrijd lijkt het me handig ons op de wedstrijd te focussen. Als er iemand na afloop nog een rondje ergens mee wil vliegen ofzo, wellicht in de pauze, prima, maar tijdens de wedstrijd liever niet. Mocht je onverhoopt niet meer kunnen vliegen, kun je altijd nog helpen bij de andere deelnemers, model gooien in de strat, timen etc. We zullen in groepen moeten vliegen, zodat we elkaar om en om kunnen helpen bij het vliegen met de tijdwaarneming enzo. Hoef je je ook niet te vervelen ;).

Zijn er mensen die een windschermpje of tentje hebben? Wij zullen een pits-tent meenemen, als het wat frisser is, is het misschien wel zo lekker om even uit de wind te kunnen staan.

Gerben

Nog een aanmelding binnen gekregen via de mail, en meteen Johan Snijders aan het lijstje toegevoegd:

1) Willem P, Robbe Tonga/Carrot, 2,4 GHz + frequentiekerstboom. Meetlint
2) Superior, Pike Perfect F5J, 2,4 GHz
3) Dzjaivnt, Dragon, 2,4 GHz
6) Ruud, Thermik Excel, 2.4Ghz
7) Jeroen, Elipsoid, K77
9 ) Terence van der Stelt, Spirit/Atlantis, 2,4 GHz
10) Johan Snijders, Sig Riser, K78
11) Siem R., Zegitta/Callisttic, K76

Wordt beetje druk rond K76,77,78, zouden er eventueel wat reserve-kristallen meegenomen kunnen worden? (en anders moeten we een handige indeling maken in de rondes).

Gerben

Is er een maximum aan het aantal deelnemers?

Ik speel nl met het idee om het weer even aan te kijken, ik heb eigenlijk al toegezegd ergens anders te zijn die dag maar als het leuk weer zou dreigen te worden zou ik toch erg graag meedoen... Aan de andere kant, als het takkenweer is (het is dan tenslotte al oktober) ga ik liever naar die andere wedstrijd (heeft niks met vliegen te maken en is binnenshuis).

Geweldig initiatief Gerben !!

Helaas heb ik geen zwever met een electro-aandrijving , wellicht volgend jaar beter !
Ik houdt deze mooie ontwikkeling in de gaten.

Succes....

John

Back