F5J, wedstrijd-nabeschouwing-vooruitblik 2012

set-up voor Climaxx-E

Dat was vliegmaat.K den Hoed,is hier ook op het forum te vinden.

Ja, die Kees den Hoed ben ik...:-)

De laatste Climaxx die ik gebouwd heb is voorzien van een Turnigy 3548-C (900 rpm/V) en een eveneens Chinese Hi-Modell regelaar 60 A, 5 A geschakelde BEC-voeding. De prop is een 12,5 x 6,5 Aeronaut Cam Carbon. Het verbruik is 32,5 A met een 2200 mAh Nano-tech 3 S Lipo...374 Watt...De regelaar is een beetje over de top, maar ingezet vanwege de 5 A. geschakelde BEC-voeding. Er is per slot van rekening sprake van 6 servo's, vandaar.
Ik ben tevreden over de resultaten. De Climaxx stijgt er vlot mee weg en komt op 200 meter na ca. 20-25 seconden (gemeten tijdens de laatste F5J uitprobeer-wedstrijd in Oudenbosch)

Dus allemaal Chinese "rommel" zoals een van de vorige (Serge Pot) sprekers zich hierover beklaagt.

Ik heb veel spullen van Turnigy, Hextronic, AMD etc. gebruikt en nog steeds in gebruik, nog NOOIT heb ik hier een probleem of storing ondervonden! Slechts één keertje wilde een borstelloze binnenloper moeizaam starten, een probleem wat ik heb kunnen verhelpen door een ander type regelaar uit te proberen, waarna het probleem weg was...Wél lees ik, als ik een nieuw produkt uitkies, goed de klantbevindingen op de site...Als daar overwegend slechte ervaringen vermeld worden kies ik uiteraard een ánder type... Ik vlieg ook met aandrijvingen van Graupner (Ook uit het Verre Oosten trouwens!)), Axi en Kontronic, Robbe en Hacker, ook ten volle tevredenheid. Er is waarschijnlijk wel een kwaliteitsverschil, maar tot nu toe vind ik de kwaliteit(resultaat)/prijsverhouding de moeite waard om voor zo'n Chinese set-up te kiezen.

Overigens: in één van mijn laatste postings heb ik geklaagd en vragen gesteld over een MVVS Glider motor, waarvan het verbuik opliep naar ca. 90 A., terwijl dit ca 35 A zou moeten zijn. (14 x 9,5 Aeronaut)
Ik heb de motor (gloednieuw) teruggestuurd naar Tsechië met het verzoek deze eens na te kijken. Tot mijn verbazing kreeg ik bericht dat er een voor hén vreemde stator in gemonteerd was en dat ook "vreemde" schroeven in de mantel gebruikt waren.
Na gemeld te hebben wáár deze motor aangeschaft was, hebben ze de motor kostenloos voorzien van een nieuwe stator en weer teruggestuurd. Prima service dus! Dat heb je dan waarschijnlijk weer niet met een Chinese motor...:-)

Groet en tot de volgende F5J!

ja mooie kisten. ik vroeg aan girmodell of ze een 2m poly pulsar vleugel nog kunnen leveren of maken. kon zo niet echt. jammer want ik kan zelf echt nog niet zoiets bouwen.
ik heb een 2m REF electro kist in de planning, waar ik graag een vleugel a'la pulsar/ava voor zou willen bouwen met een eigen verbouwd profieltje.
maar, in eerste instantie een iets ingekorte blue-phoenix vleugel, met flap (als duikrem vooral, dan nog krijg ik het vast een keer aan het flutteren in heftige thermiek)

daar kon zo'n poly pulsar vleugel bijna zo op (een romp heb ik al), die gaan niet flutteren.
de 2 meter pulsars hebben een cfk D-box, en geen last van UV verval wat de aramide van de grotere pulsars heeft.
composiet met ribben is erg stabiel; er heeft een 2m poly pulsar een lange tijd in een boom gehangen en was op water in de vleugel na (!) nog recht en bijna als nieuw.
de sterkte/gewicht verhouding is ook enorm, en ongeveer het maximum wat er te bouwen is (er zijn nog wat andere materialen en methoden waarmee dat kan).

maar misschien bestel ik een 2m aileron/flap pulsar vleugel. prijsje is redelijk.

Mensen die belangstelling hebben voor de Elektra van Mibo, de speciale F5J versie, svp ff bij mij melden via PB. Ben in gesprek met de jongens daar ....

Back