Dit is een moeilijk vraag.
Naar mijn idee bestaat er niet echt een ‘beste’ toestel. Er bestaat wel een toestel dat het best bij jou ervaring, vliegstijl, en voorkeur past. Omdat er nogal wat verschillende keuzes zijn in toestellen, en omdat die ieder een eigen karakteristiek hebben, is het soms een zoektocht.
Ik heb veel verschillende F3K toestellen gevlogen en ik heb een voorkeur voor wat dynamischer toestellen. Meer ‘floaty’ F3K toestellen als de Vortex 2.5, de Vortex 3 en de Flitz 2 lagen mij minder goed. Ik vind het vliegen met dit soort toestellen minder direct. Het komt ‘log’ over en ik vind het niet fijn in kleine bellen waar je kort moet draaien (bank en yank). Maar anderen vinden dit juist weer fijne toestellen.
Ik heb jaren heel fijn gevlogen met de Stream NXT en wilde toen een nieuwer model om weer een stap te maken. Ik kon echter niet wennen aan de CX5. Die kreeg ik niet lekker vliegend terwijl anderen juist zweren bij de CX5. Ik vond hem uitdagend en ik kon niet aan de CX5 wennen. De ene dag ging het lekker, maar de volgende dag en onder andere omstandigheden had ik weer moeite om hem lekker vliegend te krijgen.
Toen kocht ik een Falcon F3K en die vind ik perfect. Lekker dynamisch, duidelijk meer direct dan een Stream NXT. En ook fijn in lichte thermiek. Voorspelbaar maar toch veel potentie. En toen ik een F5K toestel wilde kopen was de keuze dus snel gemaakt: Falcon!
Bovenstaand gaat dus allemaal over F5K toestellen die direct zijn afgeleid van F3K modellen die je dus als een discuswerper naar boven slingert. Dat zijn de Snipe 2, Vortex 3, CX5, en Falcon.
Maar met F5K heb je een motor en dan is het minder van belang dat je een dun vleugelprofiel hebt zodat je hoog gooit.
Daarmee heb je ook bouwers die terug grijpen naar wat dikkere vleugelprofielen. Zo gebruikt de E-Flitz het vleugelprofiel van de oude Flitz 1 F3K. Dit is een enorm goede floater die het heel goed doet bij licht weer. (Maar mij dus niet zo ligt...). De Fury heeft ook een wat dikker profiel met een grotere vleugel koorde.
Jammer genoeg heb ik nooit met een Snipe gevlogen, en kan kan je dus niet vertellen hoe deze zich verhoud tot de anderen. Maar een clubgenoot vindt het een fantastisch ding en ik geloof hem direct als hij zegt dat dit toestel (voor hem!) de beste keus is. Hij is volgens die clubgenoot een fijne vlieger met een all round gedrag.
Zo, nu weet je nog niks - en meteen een heleboel meer.... Je moet je eigen ervaring en voorkeuren van zwevers die je eerder hebt gevlogen meenemen in je keuze om zo het toestel te kiezen dat het best bij jou past.
Als ik perse iets moet adviseren dan zou ik de CX5 niet aanraden tenzij je erg gevorderd bent in het afstellen en naar de hand zetten van een zwever. Aan de Snipe ga jij geen buil vallen. Is een top vliegtuig. Wanneer je meer een floater wilt kun je de Vortex 3 of E-Flitz overwegen. De Fury ken ik niet. De Falcon F5K is absoluut een fijn toestel maar vraagt wel wat ervaring om goed mee te vliegen. De Snipe zal iets meer vergevingsgezind zijn verwacht ik.
Ten aanzien van de vleugel zou ik de lichtste nemen. Een strong uitvoering is wel wat robuuster maar ik heb het voor mijn dunne vleugelprofiel liever licht dan zwaar. Bij een dikker en wat meer floatier vleugelprofiel is het gewicht iets minder van belang. Ik weet niet waar een E-Snipe in de lichtste uitvoering op uitkomt, maar in Nederland mag je ook wedstrijden doen als je lichter bent dan 11gram/dm2.
Verder ken ik je bouwervaring niet. Maar als je de Falcon zou kopen krijg je 5 carbon onderdelen (vleugel, romp, nose-cone, elevator, rudder) en wat kleine onderdeeltjes en voor de rest moet je het zelf uitzoeken. Kijk dus vooral ook op bouwdraadjes om te zien hoe de boel in elkaar moet en of je dit kan. Ik vond de bouw van mijn E-Falcon best uitdagend en ik kan mij voorstellen dat het zonder ervaring een hoop frustratie opleverd.
Succes!