F5K promotion weekend

Discussie in 'F5K' gestart door bgo, 7 jun 2020.

  1. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Zeer geslaagd, ondanks de overdreven hitte;) Brian bedankt voor het mogelijk maken van dit leuke weekend, kamperen heb ik even overgeslagen. De uitstekende voorzieningen en verzorging van Pa en Ma Beerendonk maakten dit weekend helemaal top! nogmaals dank aan allen!
     
  2. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    644
    Locatie:
    Almelo
    Waar zal ik beginnen??


    Het weekend zit erop en eerlijk gezegd moest ik een paar dagen bijkomen van alle gebeurtenissen. Dat geeft ook wat mogelijkheden om eens rustig te overdenken wat er allemaal gebeurd is. En als ik dat een paar dagen later probeer te doen dan kan ik maar tot 1 conclusie komen: het was een onvergetelijk gaaf weekend!!


    Laat ik het weekend proberen samen te vatten:


    Vrijdag was de aankomstdag. De familie Beerendonk, bestaande uit Pa, Ma en Jorn, stonden al klaar om iedereen gastvrij te ontvangen. Jorn had de afgelopen dagen al een grote party tent van ca. 6x4 mtr opgezet. Deze was bedoeld als schuilplek voor eventuele regen. Maar regen hebben we niet gehad J . Het zou een bloedheet weekend worden. Walther was samen met zoon Leo vanuit Zuid Duitsland s’morgens vroeg al met de camper gearriveerd. Ook Hans Gunther was vroeg gearriveerd en hij had zich voorgenomen om met een matras in de auto te slapen. Dat bleek met de muggen niet zo’n heel goed idee. In de loop van de morgen kwam team Losser en kwamen ook de andere gasten aan. Behalve Neil, deze had donderdagavond letterlijk de boot gemist en moest een ticket omboeken voor een overtocht van Harrich naar Hoek van Holland. Niet bepaald een goedkoop grapje (400 pond). Vanuit Manchester moest hij zonder enige slaap richting Hoek van Holland en het lukte uiteindelijk daar de Ferry te nemen. De overtocht ging zonder problemen en uiteindelijk kwam Neil tegen 19.45 uur net voor het Chinese buffet aan op de camping.


    De temperatuur op het veld was inmiddels tot boven de 35 graden opgelopen. Op het veld heeft de club de wedstrijdleidingstent en een grote partytent van 6x4 mtr opgebouwd. Dank aan iedereen die daarbij geholpen heeft. De nieuwe displays met bijbehorende geluidsinstallatie werd geïnstalleerd en de nieuwe F5K gliderscore werd getest. Gelukkig, alles werkte zoals we eerder getest hadden. Een hele opluchting.


    Intussen kon er vrij gevlogen worden. Verschillende modellen werden getest en het luchtruim werd verkend. Er was weinig wind en hierdoor liep de gevoelstemperatuur verder op. Gelijktijdig zijn ook de slaapvoorzieningen opgebouwd. Voor de modelvlieger is deze locatie natuurlijk een droom; een afgelegen plek met prachtig woonhuis met bijgebouw en een eigen privé wei waar altijd gevlogen kan worden. Echt een natte droom voor iedere modelvlieger.


    Vrijdagavond stond zoals hierboven beschreven een Chinees buffet op het programma. Jorn had bij de plaatselijke chinees een gevarieerd buffet besteld. Tafels werden gezellig op een rij gezet en zo kon iedereen, met in acht name van de 1,5 mtr Corona afstand, veilig eten. Na het eten heb ik een F5K presentatie gehouden. Alle taken zijn toegelicht en iedereen heeft met zijn smartphone de score entry kunnen oefenen. Ook zaken als de Nominal Launch Height en de Altis instellingen zijn besproken en vragen beantwoordt. Na de presentatie is er nog gezellig nagetafeld.


    Ook de zaterdagwedstrijd is voorbesproken. Zaterdag zou het wederom warm worden en er zou weinig of geen wind staan. Zoals in het reglement afgesproken moet de Nominal Launch Height op 60 meter en de motorloop op 7 secondes ingesteld worden. Voor iedereen is de Altis ingesteld, zodat daar zaterdag niet naar omgekeken hoefde te worden.


    Zaterdagmorgen is er door velen op het middenterrein ontbeten. Mike en Neil hadden zich een echt English breakfast gemaakt met eieren, worst en spek. Na een korte briefing is de wedstrijd tegen 10.00 uur begonnen. Een half uurtje later dan gepland.


    Het was voor iedereen even wennen, maar uiteindelijk ging het best goed. De taken zijn niet hetzelfde als bij F3K en ook het bonus/penalty systeem welke van toepassing is op de starthoogte maakt dat een andere strategie zinvol is. Laag starten wordt beloond, terwijl hoog starten gestraft wordt. De zaterdagwedstrijd was meer een test / demo dag en bedoeld om iedereen bekend te laten raken met de verschillende taken. Tijdens de lunch is er een broodje frikandel aangeboden. De pauze gaf Jorn en Vincent ook alle gelegenheid om de CX-5 van Jorn te repareren. Tijdens de landing was er een midair tussen Jorn en Walther, waarbij Jorn zijn staartstuk kapot vloog en Walther zijn neuslijst. Jorn en Vincent zijn natuurlijk ervaren bouwers en in no time was de reparatie een feit. Even weer proefvliegen en het vliegen kon hervat worden. Door de hitte is besloten maximaal 5 rondes te vliegen. Tegen 16.00 uur hadden we 5 rondes voltooid en konden de scores opgeteld worden. Eerst hebben we wat verkoeling gezocht en er bleek een brede sloot achter het veld te lopen. Henk, Peter, Jorn, Walther, Leo en ikzelf hebben daar heerlijk in gezwommen. Man wat een verademing was dat na deze hitte.


    Na het zwemmen ben ik begonnen met het controleren van de scores en is Jorn begonnen met het opstarten van de BBQ. Een prachtige combinatie van een vuurkorf met een bakplaat. Echt fantastisch. Het vlees was ook van zeer goede kwaliteit. Pa Beerendonk opende de BBQ op passende wijze en tegen 19.00 uur konden we beginnen met eten. Na het eten hebben we vanuit de club de familie Beerendonk bedankt voor hun gastvrijheid en als dank een duo vlucht in een echt zweefvliegtuig aangeboden. Aansluitend is de uitslag van de demowedstrijd gedeeld. Hoofdprijs was het Twentse Kuiernat (een Twentse likeur). De winnaar was Peter Zweers met een gedeelde tweede plek van Leo en Vincent. De uitslagen staan hierboven genoemd.


    Na de uitslag is er gekeken naar de weersverwachting van de zondag. Er werd behoorlijk wat wind verwacht; 5-6 m/s met uitschieters naar boven. Volgens de regels moet de Altis ingesteld worden op 70 mtr en 8 seconden, hetgeen we direct na het eten geregeld hebben. Zondag zouden er 12 mensen meevliegen (Hans Gunter deed niet mee), waardoor we een 4x3 matrix konden vliegen. Hierbij is een team van Jorn en Vincent gemaakt, aangezien zij met dezelfde kist vlogen, ook Walther en Leo waren een team. Gliderscore zorgt er vervolgens voor dat deze mannen niet tegen elkaar in een ronde kunnen vliegen.


    We hadden geleerd van de zaterdag en besloten om zondag op tijd te starten, zodat we de hitte een beetje voorbleven. s’Morgens was het nog relatief rustig in de lucht, maar al snel kwam er meer wind. De wind was noordoost en stond bijna loodrecht op de bomenrij langs de weg. We hadden geen no fly zones ingesteld, zodat overal gevlogen kon worden. Het was dus zaak om na de start voor de bomen te komen en daar naar de nodige stijging te zoeken. Soms was het thermiek, soms wat hellingzweven. Vaak best uitdagend. Boven de 50 mtr was de lucht redelijk laminair, maar kwam je op boomrijhoogte dan werd het ongekend turbulent. Dit gaf spectaculaire beelden. Herman moest alles uit de kast halen om zijn Simply the Best heelhuids te landen. Ondanks dat liet hij hele mooie vluchten zien en heeft laten zien dat je ook met een RES model van 1,5 mtr prima mee kunt doen. Ook Fons zijn e-Ticho vloog prima al was het soms hard werken. Het was mooi om te zien dat iedereen al meer bekend was met de taken en dat ieder voor zich zeer serieus aan het vliegen was. Soms meer tegen zichzelf dan tegen anderen.


    Ook zondag hebben we 5 rondes gevlogen, waarbij er 1 als schrapper meegenomen mocht worden. Tegen 14.00 uur waren we rond en kon ik de scores controleren. De zondag wedstrijd telt mee om het (informele) Nederlands Kampioenschap F5K 2020 en Master of Soaring.


    Het podium bestond uit:


    1. Vincent Merlijn - eigenbouw F5K CX-5 (romp door Jorn zelf gemaakt)

    2. Neil Harrison – F5K Fury

    3. Walter Bednarz – F5K CX-5 (original)


    Junior:

    1. Leo Bednarz – F5K Flitz


    De detailscores heb ik bijgevoegd.


    Tijdens de scoreverwerking had team Losser alle wedstrijdmaterialen al weer opgeruimd. Hierdoor kon iedereen na de prijsuitreiking in alle rust zijn spullen inpakken en zich opmaken voor de terugreis.


    Nogmaals wil ik iedereen bedanken voor zijn inbreng, aanwezigheid en gezelligheid dit weekend:


    - Pa,Ma, Jorn Beerendonk voor de ongekende gastvrijheid

    - Jorn voor het mogelijk maken van dit weekend

    - Team Losser (Fons, Norbert, Peter, Herman) voor alle voorbereiding, het maken van het nieuwe display en geluidsinstallatie, penningmeesterschap en het ter beschikking stellen van alle tenten (inc. auto, thanks Rik)

    - Alle overige piloten: Neil Harrison, Walther en Leo Bednarz, Vincent Merlijn, Mike Neerlings, Henk Nieuwenhuijsen, Hans Gunther Groes

    - Jan Somers voor het maken van de groepsfoto



    Het was een prachtig weekend met vele bijzondere herinneringen, waarbij weer een aantal nieuwe vriendschappen zijn ontstaan.


    Van het evenement zijn vele foto’s en video’s hier te vinden: https://www.facebook.com/F5K-Thermal-Soaring-340712513247095


    Groeten en hopelijk tot een volgend F5K evenement.

    Brian
     
  3. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    644
    Locatie:
    Almelo
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Huey, Amigo II, Rick NL en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. beerendonk

    beerendonk

    Lid geworden:
    23 jun 2013
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Hoornsterzwaag
    Dank je wel, voor mij en mijn vrouw was het ook een prachtig weekend.
     
    bgo vindt dit leuk.
  5. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    644
    Locatie:
    Almelo
    Het rapport voor de einduitslag vond ik moeilijk leesbaar. Je zag alleen de punten en kon moeilijk de relaties tussen de verschillende vluchten herkennen.

    Om die reden hebben we een nieuw rapport gemaakt. Hierin kun je direct lezen welke tijden gevlogen zijn, wat de verschillende starthoogtes zijn en of je binnen of buiten geland bent.

    In de bijlage tref je het resultaat aan.
    Ik ben er zelf wel content mee

    [​IMG]
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina