"fail-save" in heli's?

Op dit moment ben ik nog niet zo bekend met het heli wereldje.
In de meeste van mijn auto's gebruik ik een fail-save. Bij storingen of ontvangstproblemen (out of range bvb) stopt de auto uit veiligheid.

Bestaat zoiets ook bij heli's?

hoi

ik denk niet dat dat handig is voor een heli.
Bij storingen of ontvangstproblemen stoppen dan lazert hij gewoon uit de lucht haha

gr Hans

hoi

ik denk niet dat dat handig is voor een heli.
Bij storingen of ontvangstproblemen stoppen dan lazert hij gewoon uit de lucht haha

gr Hans

Ja dat is wel handig bij een heli!!

Stel je voor dat zo'n ding er volgas vandoor gaat en ergens tegen iemand aan vliegt!! 8O

Ik laat mijn heli in ieder geval liever crashen dan dat ik er mogelijk iemand schade mee aandoe!

Echter gebruik ik geen losse failsave zoals bij auto's gebruikt word, maar de failsave die in mijn zender is in geprogrammeerd (Spektrum DX7)

Groeten

Ja dat is wel handig bij een heli!!

Stel je voor dat zo'n ding er volgas vandoor gaat en ergens tegen iemand aan vliegt!! 8O

Ik laat mijn heli in ieder geval liever crashen dan dat ik er mogelijk iemand schade mee aandoe!

Echter gebruik ik geen losse failsave zoals bij auto's gebruikt word, maar de failsave die in mijn zender is in geprogrammeerd (Spektrum DX7)

Groeten

en wat heb je dan ingesteld als hij in de failsave slaat?

Alles op neutraal, gasstick naar beneden, en motor uit.

Er zullen vast wel betere opties zijn, maar die ken ik nog niet :mrgreen:

tja

stel dat het gebeurd terwijl je richting publiek vlieg en hij slaat op de failsave dan vliegt ie gewoon het publiek in.
dus failsave op vliegtuigen en heli vind ik niet kunnen.
het argument dat je niemand aanvliegt als je een failsave hebt is dus onzin. kan ik elk geval gebeuren.

De kans dat je iemand aanvliegt blijft altijd bestaan, maar een failsave samen met een keer hard roepen dat je de controle kwijt bent verkleint de kans dat je iemand raakt toch wel een heel stuk!

Maar het beste is natuurlijk je spullen goed inbouwen en zorgen dat hij eigenlijk nooit op de failsave hoeft te springen ;)

tja dat kan ook als je geen failsave gebruikt. roepen.

failsave in combi met vliegen is gewoon gevaarlijk.
als je failsave inschakeld ben je heel je controle kwijt over je kist

failsafe in de zender zetten, en dan nick en roll neutraal zetten dus rechte swashplate zodat de heli recht komt. gas zo zetten dat je net kunt hoveren, en de pitch op -2 graden zetten zodat de heli langzaam zakt.
welke heli en zender heb je? dan kan ik je misschien de juiste instellingen geven.

als de failsave je controllers op neutraal zet en je gas dicht kan je niks meer als je corrigeerd, want de failsave bepaalt wat je servo's doen.

mvg Hans

de failsafe grijpt alleen in als de verbinding weg is. zodra de verbinding terug is heb je weer controle. bij wegval zonder failsafe gaat de heli verder in de laatst bekende stand van de zender, en is deze ook niet te controleren. door de failsave komt je heli nog redelijk normaal naar beneden en niet met een noodgang waardoor meestal de schade aan omstanders en spullen beperkt blijven. maar dit is voor iedereen persoonlijk de een gebruikt het wel en de ander heeft er niets mee.

als de failsave je controllers op neutraal zet en je gas dicht kan je niks meer als je corrigeerd, want de failsave bepaalt wat je servo's doen.

mvg Hans

Idd, maar dan weet je wel dat de heli in ongeveer dezelfde richting door blijft vliegen maar toch naar beneden komt binnen niet al te lange tijd!

Gebruik je geen failsave blijft hij gewoon doorgaan in de richting die je hem als laatste ingestuurd hebt! En dan kan je de pech hebben dat hij pas een paar 100m verder ergens neerkomt (of erger)

Groeten

precies markjuh zo denk ik er ook over maar nogmaals dit is voor iedereen persoonlijk

Als je geen besturing meer hebt, valt er dus zeer weinig te sturen, vandaar de failsafe functie....
Buiten dat is failsafe JUIST op vliegende modellen erg belangrijk.
Ik heb in mijn ogen de beste optie voor heli's nog niet voorbij zien komen.....
Probeer hem niet te redden (gaat echt niet lukken hoor, en is gevaarlijk), maar zorg gewoon dat je zelf en het publiek zo min mogelijk risico lopen.
Motor uit, rudder vol uitslag, en volle pitch naar beneden.
Dan is hij snel zijn energie kwijt, en dus snel beneden.

edit:
Oh jah..
Koop kwaliteits electronica.
stevige voeding met zo min mogelijk stekkers en solderingen, een goede zender en een goede ONTVANGER ;)

Grt,
Eric

Laatst bewerkt:
Zodra er weer signaal is zal de besturing de draad weer oppakken, dus lijkt het mij niet verkeerd dat het gas eraf gaat als de zender uitgezet wordt.

Ik heb ontvangers gehad(35 mhz) die erg raar konden doen bij signaalverlies...
Servo's die alle uitersten op gingen zoeken, motor vol aan...

Verlies je dan de controle tijdens een vlucht, weet je dus echt werkelijk nooit waar hij de grond zal raken.

Nu vlieg ik 2.4 ghz, en er zit een failsafe in de ontvanger, en het enige kanaal wat ik heb ingesteld is de motor, die gaat uit bij signaalverlies. De rest van de servo's houd de laatste stand aan.
Dan is in ieder geval te bepalen waar hij neer gaat komen, en kan er eventueel nog een veilig heenkomen gezocht worden.

Failsafe is natuurlijk voor de kleine kans dat dat stukje vliegende kwaliteitselectronica het even niet meer ziet zitten, maar wat als je net op hoogt een achtje draait, en net voor de pits besluit het geheel in storing te schieten?
Dan boort de heli zich toch binnen de seconde voluit in het gras, waar jij dan hopelijk net niet staat...
Hou je alle kanalen in dezelfde stand als voorheen, duurt het langer voor hij de grond raakt en kan er nog gevlucht worden (indien nodig)

Maar dit is mijn idee, mischien zijn er andere meningen die goed onderbouwd kunnen worden?

de meesten regelaars die ook een heli modus hebben failsave op het gas ,trekken bij signaal verlies het gas dicht,hoef je niet extra op je zender in te stellen
je kunt het wel in de meeste zenders instellen

gr hub

Maar dit is mijn idee, mischien zijn er andere meningen die goed onderbouwd kunnen worden?

Sja, blijkbaar niet goed genoeg onderbouwd volgens jou...nu daag je me uit :mrgreen:

Belangrijkste is motor uit.
Als er geen aandrijving is dan zullen de bladen in ieder geval veel minder schade opleveren aan wat ze ook mogen raken in hun stuurloze vlucht.
Vervolgens Pitch volledig laag, ik ga uit van een lineaire pitchcurve -10 +10 graden.
Je bladen staan gekanteld, min of meer in vaanstand zonder aandrijving en komen dus erg snel tot stilstand.
En als laatste Rudder volledig uitgeslagen, dit vreet energie en zal er zeker voor zorgen dat hij niet ver komt.
Ik ontwijk namelijk liever een vallend object van 5 Kg, dan dat ik twee carbonbladen met een autoroterende headspeed van 1500 Rpm (in het beste geval) over mij heen het publiek/pits/geparkeerde auto's zie zweven ;)
Er zijn honderden vervelende situaties te schetsen die veel realistischer zijn, zoals bijv. een elevator servo die ermee stopt op het moment dat je een inverted looping richting jezelf maakt ofzo...
Maar het ging hier over de Failsafe instellingen ;)

Grt,
Eric

Laatst bewerkt:
Back