"fail-save" in heli's?

Origineel bedoelde ik anderen met misschien nog een andere instelling, maar dit is ook goed :mrgreen:

En op jouw manier gezien zit er in jouw redenatie ook wel wat...

Het lijkt me alleen zo grof, hij komt dan gewoon in een fractie van een seconde omlaag...
Tuurlijk, liever een heli kwijt dan zo'n ding met 2000 toeren het publiek in, maar toch..
Met goede electronica waar goed over is nagedacht is de kans niet groot (zelfs klein), en de kans dat het signaalverlies lang zal duren zal ook niet groot zijn. Anders zou de zender of de ontvanger zelf kapot zijn, dat gebeurt volgens mij ook niet echt dagelijks, zeker niet in flight.

Kan er geen failsafe op de fbl electronische stab. gebouwd worden?
Dus dat als alle signaal verloren gaat, de e stab. de heli stilhangt..

Die heli interesseerd me eerlijk gezegd geen .... in zo'n situatie.
Heb je weer iets te bouwen :mrgreen:
En ik weet zeker dat de schade aan je heli zelfs geringer zal zijn dan wanneer er nog energie en voorwaardse snelheid inzit.
Vergelijk maar een crash met draaiende motor vanaf 1 mtr, of je heli uit je handen laten vallen vanaf 1 mtr....
laat je fiets maar omvallen, of laat iemand een stok tussen je spaken steken bij 25 Km/uur..:mrgreen:
Daarom is throttle hold gebruiken vlak voor impact (als het fout gaat) ook het belangrijkste om te leren in een sim bijv..
Vinger (pink) altijd in de buurt van de switch bij het vliegen.

Op je laatste vraag...
Een FBL systeem zou dat kunnen doen.
Maar dan zou deze wel voorzien moeten zijn van GPS of een optisch positioneringssysteem.
In de Skookum 720 (vrij nieuw USA product) zit bijv. een (GPS) failsave functie ingebouwd die je ook met een schakelaar kan activeren.
De heli wordt dan automatisch en snel terug gebracht in een stabiele hoover stand.
Deze zogenaamde bailout switch vind ik maar een eng idee....
Ben er ook een groot tegenstander van.
Straks koopt iedere beginner een grote 90 size heli en gaat met de hand aan de switch in een parkje staan oefenen.
Of mensen gaan figuren proberen waar ze gewoon nog niet aan toe zijn...
Vind het een slechte ontwikkeling binnen onze hobby.
FBL OK, maar zorg wel dat je nog steeds de skills nodig hebt om hem echt te besturen.

Grt,
Eric

Laatst bewerkt:
Op je laatste vraag...
Een FBL systeem zou dat kunnen doen.
Maar dan zou deze wel voorzien moeten zijn van GPS of een optisch positioneringssysteem.
In de Skookum 720 (vrij nieuw USA product) zit bijv. een (GPS) failsave functie ingebouwd die je ook met een schakelaar kan activeren.
De heli wordt dan automatisch en snel terug gebracht in een stabiele hoover stand.
Deze zogenaamde bailout switch vind ik maar een eng idee....
Ben er ook een groot tegenstander van.
Straks koopt iedere beginner een grote 90 size heli en gaat met de hand aan de switch in een parkje staan oefenen.
Of mensen gaan figuren proberen waar ze gewoon nog niet aan toe zijn...
Vind het een slechte ontwikkeling binnen onze hobby.
FBL OK, maar zorg wel dat je nog steeds de skills nodig hebt om hem echt te besturen.

Grt,
Eric

Eigenlijk moeten ze die activeringsknop in de zender er af laten...
Dan zou het de enige correcte failsafe voor een vliegend apparaat zijn, naar mijn idee:rolleyes:

de meesten regelaars die ook een heli modus hebben failsave op het gas ,trekken bij signaal verlies het gas dicht,hoef je niet extra op je zender in te stellen
je kunt het wel in de meeste zenders instellen

gr hub

Dat gaat niet zo werken.

Bij een moderne besturing blijft er bij signaalverlies altijd een impuls op de uitgang van de ontvanger staan. De regelaar kan dus geen signaalverlies vaststellen en de motor uitschakelen.

De enige plaats om dit juist in te stellen is in de zender!

Laatst bewerkt:
Vaak is het gewoon een kwestie van, Sticks in de gewenste failsafe postitie zetten en de ontvanger opnieuw binden...

Die van mij.... 0 gas, 0 pitch en verder alle servo's in 0 positie. Valt het ontvangst weg... dan gaat de heli gewoon in een lijn door.. zonder onverwachte bewegingen... dan kun je hem nog enigzins ontwijken...

Maar sowieso niet boven publiek vliegen helpt een heel eind....
Zoek de ruimte op.. uit de buurt van mensen en vee.

Boven publiek vliegen is zowiezo uit den boze natuurlijk.
Als je op een vereniging vliegt, demo's vliegt op evenementen etc.etc.
Dan zijn er altijd mensen in de buurt ;)
Ondanks dat ik een voorstander ben van nooit alleen te vliegen, 1 mens is er altijd, jij zelf..
Nogmaals, een heli heeft meer schade als de motor en rotor draait tijdens het neerstorten, dan wanneer alles stilstaat.
Is geen fabeltje is gewoon de natuur.

Grt,
Eric

Back