Failsafe op een naze32 acro

Ik lees over diverse FC's dat je een failsafe kunt instellen als je contact verlies tussen de zender en de ontvanger op je quad/multi.

Nu krijg ik komende week een mooie quad gebouwd door een ander forum lid. Zou zelf wel willen bouwen, maar mij ontbreekt de tijd en nog wat kennis. De naze is ook al ingesteld (hoop ik), maar failsafe is iets dat hij en ik nog niet bij de kop hebben gehad.

Ik stel me er het volgende bij voor (uit wat ik gelezen heb). Als er geen contact meer is gaat de quad op auto level, dan een tijd (x sec) een motor vermogen waarbij de quad gecontroleerd daalt (stel 80% van hoover oid) en dan motor uit.

Dit om te voorkomen dat de quad door blijft vliegen in de laatst gekregen stand en ergens hard tegen aan crashed met de mogelijke gevolgen van dien.

Heeft hier iemand ervaring? Of is dit gewoon niet mogelijk op de naze acro.....

Ik heb het dus niet over een return to home functie oid, dan moet je minimaal een gps erbij hebben, dat is voor een eventuele latere uitbreiding met de volledige versie van de naze 32.

Met een ontvanger met programeerbare failsafe functie is het gedeeltelijk te doen. Dus Autolevel aan en gas idd op ongever 80%. De ontvanger stuurt dan bij signaalverlies over ieder kanaal een vooringestelde waarde uit. Bij de wat "simpelere" ontvangers kun je vaak alleen het throttle kanaal instellen.

Nochthans heb ik ook al ergens gelezen dat een (beperkte) failsafefunctie mogelijk was met louter de Naze32? Dus ongeacht de ontvanger. Het was mij alleen niet duidelijk hoe.

Ik heb ook een naze32....tot op heden nog niet gelukt om deze werkende te krijgen.
Ik weet dat Boris aka Garbungel ook wat aan het proberen was. Laatste keer dat ik hem sprak had hij zijn laatste oplossing nog niet in de praktijk getoetst.

Ik heb de oplossing gezocht door mijn standaard T9x zender en ontvanger door de FRSKY module waardoor de failsafe optie wel mogelijk is. PS de modules zijn nog wel onderweg naar Eindhoven ;)

Kammetje, als ik het goed begrijp, is die failsafe-optie op de 9x enkel mogelijk met die FRSKY module? Wat zouden dan overigens precies de failsafe opties zijn? Gewoon de standaard throttle-gerelateerde commando's? (Hoveren, dalen, motoren uit?)

Als je een DX6i gaat gebruiken heb je een vaste module in de zender zitten. Je zou gewoon goed af zijn met een Failsafe programmeerbare ontvanger van spektrum. Kwalitatief ook nog eens een stuk beter dan FRSKY.

Daar is alleen de throttle van in te programmeren in failsafe. Uit de handleiding:

SmartSafe Failsafe
[FONT=Helvetica LT Std Cond Light,Helvetica LT Std Cond Light][FONT=Helvetica LT Std Cond Light,Helvetica LT Std Cond Light]The AR6200 features SmartSafe failsafe. SmartSafe is ideal for most types of aircraft. With SmartSafe, when signal is lost the throttle channel only is driven to its preset failsafe position (normally low throttle) while all other channels hold last command.[/FONT]
[FONT=Helvetica LT Std Cond Light,Helvetica LT Std Cond Light]• Prevents unintentional electric motor response on startup.[/FONT]
[FONT=Helvetica LT Std Cond Light,Helvetica LT Std Cond Light]• Eliminates the possibility of over-driving servos on start-up by storing preset failsafe positions.[/FONT]
[FONT=Helvetica LT Std Cond Light,Helvetica LT Std Cond Light]• Establishes low-throttle failsafe and maintains last-commanded control surface position if the RF signal is lost.[/FONT]
[/FONT]

Dus kijken op hoeveel % het hooveren wil en daar dan wat onder gaan zitten voor een iets zachte landing. Als de quad dan toevallig hard voorwaarts vloog heb je pech.....

HD

Laatst bewerkt door een moderator:
Hmm, dat is wel een goede optie! Volgens mij hebben alle OrangeRX ontvangers van Hobbyking die functie ook. Dat zou dus wel enige veiligheid bieden lijkt mij!

Maar stel nu dat ik binnenkort een GPS op mijn Naze32 monteer. Welke opties voor failsafe biedt dat dan precies? Heb ik daar überhaupt wel iets aan als failsafe?

Zo kan het ook natuurlijk. ;) Alleen is de kans groot dat je een bepaalde richting in aan het vliegen bent als je failsafe krijgt natuurlijk.. Het voordeel van een uitgebreidere rx is dat je de andere kanalen ook kunt instellen en zo dus level kunt activeren waardoor je multi in ieder geval vlak de grond raakt met x% throttle zoals je in de eerste post aangaf. Aan jou of je multicopter de extra investering waard is.

Hmm, dat is wel een goede optie! Volgens mij hebben alle OrangeRX ontvangers van Hobbyking die functie ook. Dat zou dus wel enige veiligheid bieden lijkt mij!

Maar stel nu dat ik binnenkort een GPS op mijn Naze32 monteer. Welke opties voor failsafe biedt dat dan precies? Heb ik daar überhaupt wel iets aan als failsafe?

Waarschijnlijk zul je daarvoor dus een extra kanaal nodig hebben om de gps te activeren. 5,6,7, of 8. Dit kanaal moet dus via de failsafe te programmeren zijn. Daarom is een goede ontvanger in mijn ogen zn geld waard..

Hmm, nu wordt het me duidelijk! Een GPS-module op zich kan dus enkel failsafe-opties bieden als het wordt aangestuurd door ofwel de flight controller, ofwel de ontvanger zelf.

Via louter de Naze32 zou het in theorie mogelijk moeten zijn als ik bepaalde bronnen lees. Maar vooralsnog is er nog maar weinig over bekend.

Via een (duurdere) ontvanger zou het eveneens mogelijk zijn doordat deze de Naze kan aansturen en op zijn beurt de GPS. Een goedkopere zal enkel het throttle kanaal bedienen, terwijl een duurdere (via extra kanalen) ook de RTL, RTH, Level, of eender welk kanaal, kan bedienen.

Ik denk dat ik het begin te begrijpen. Als er dus iemand een oplossing zou vinden om de Naze32 op die manier te programmeren, zou de failsafe-optie via een ontvanger niet nodig zijn. Anders lijkt me zo'n ontvanger inderdaad wel het geld waard!

Even een kleine bedenking van mijn kant. Ik heb vroeger met brandstof auto's gereden. Daarop gebruikte ik destijds ook een programmeerbare failsafe. Een dingetje van pakweg 5 euro, erg licht, erg klein.
Die failsafe-modules werden dan tussen een bepaald kanaal geplaatst (bij voorkeur het throttle/rem kanaal) en geprogrammeerd zodat deze een bepaald commando gaf bij het wegvallen van signaal. In geval van de auto's wat dat dan: REM!

Stel nu dat ik kanaal 6 toewijs aan mijn GPS-Return-to-home. Stel dat ik dan in kanaal 6 van mijn ontvanger zo'n kleine failsafe-module prik en deze programmeer zodat kanaal 6 altijd geactiveerd wordt wanneer het signaal wegvalt. Is dat dan geen zeer goedkope failsafe optie?

Mij lijkt het mogelijk te zijn? Iemand die er wellicht ervaring mee heeft?

De naze weet toch niet wanneer er failsafe optreed..;) lijkt mij sterk dat dat zo mogelijk is..

Het idee is idd dat de rx bij signaal verlies een bepaalde vooringestelde waarde over een bepaald kanaal stuurt, en zo dus extra functies van de fc activeert. En dan maakt het verder niet uit of we het nu over een naze hebben of over welke FC dan ook. een Naza met een rx zonder programmeer mogelijkheden kan ook RTH niet activeren aangezien dat via kanaal 5 loopt bv..

Het ondersye gedeelte klopt dus wel.

Hmm, I see!

Maar wat betreft die afzonderlijke failsafe-module; ik zou de failsafe dan ook niet tussen de Naze en de GPS plaatsen, maar wel tussen de ontvanger en de Naze. De ontvanger weet immers wel wanneer er signaal verloren gaat.

Alleen moet het dan natuurlijk wel zo zijn dat er één specifiek kanaal van de ontvanger (5, 6, 7, of 8) toegewezen is aan RTH. Ik heb (nog) geen ervaring met de GPS, dus weet niet of dat het geval is! Maar aangezien Autolevel bij mij bijvoorbeeld op kanaal 5 van de ontvanger zit, verwachtte ik dat ook RTH op één specifiek kanaal van de ontvanger zou komen.

Zoals ik het nu zie, zou alvast de autolevel wel ingeschakeld kunnen worden via zo'n aparte failsafe. De ontvanger weet immers wel altijd wanneer er geen signaal is. De aparte failsafe vervolgens ook en zou, in theorie, de autolevel moeten kunnen activeren.

Soit, ik ga het morgen eens proberen. Ik heb hier nog zo'n failsafe liggen. Wie weet!

Welke ontvanger van spektrum kan dan ook auto level activeren en niet alleen throttle?

HD

Laatst bewerkt door een moderator:
Hmm, I see!

Maar wat betreft die afzonderlijke failsafe-module; ik zou de failsafe dan ook niet tussen de Naze en de GPS plaatsen, maar wel tussen de ontvanger en de Naze. De ontvanger weet immers wel wanneer er signaal verloren gaat.

Alleen moet het dan natuurlijk wel zo zijn dat er één specifiek kanaal van de ontvanger (5, 6, 7, of 8) toegewezen is aan RTH. Ik heb (nog) geen ervaring met de GPS, dus weet niet of dat het geval is! Maar aangezien Autolevel bij mij bijvoorbeeld op kanaal 5 van de ontvanger zit, verwachtte ik dat ook RTH op één specifiek kanaal van de ontvanger zou komen.

Zoals ik het nu zie, zou alvast de autolevel wel ingeschakeld kunnen worden via zo'n aparte failsafe. De ontvanger weet immers wel altijd wanneer er geen signaal is. De aparte failsafe vervolgens ook en zou, in theorie, de autolevel moeten kunnen activeren.

Soit, ik ga het morgen eens proberen. Ik heb hier nog zo'n failsafe liggen. Wie weet!

Ik begrijp je bedoeling, en theoretisch klopt het. Ben alleen benieuwd of het in de praktijk werkt.

@ Harmen-jan: Ik ben geen spektrum gebruiker. Misschien dat iemand die dit wel gebruikt een goede aanrader heeft.

Back