Failsafe op een naze32 acro

Het werkt!

De afzonderlijke failsafe-module is perfect programmeerbaar voor een Return To Home manoevre. Zelfs op goedkope zendersets zoals de Turnigy 9x.

Ik heb intussen echter geen Naze32 meer, maar ben overgestapt op een Naza. Daar heb ik, via mixing op de zender, de RTH-functie van de Naza schakelbaar gemaakt via 1 enkele knop. Kanaal 6 op mijn ontvanger gaat richting kanaal U op de Naza en schakelt daar de verschillende flight modes (Manual, Att, GPS en/of failsafe).
In de assistant-software heb ik ingesteld dat de quad een RTH uitvoert wanneer de failsafe geactiveerd wordt.

Normaal, met de Turnigy 9x, is er geen automatische failsafe voorzien. Als de zender uitvalt, heb je pech. De Naza weet dan inderdaad niet dat het signaal is weggevallen. Wat wel mogelijk was, was om de failsafe functie handmatig in te schakelen via een knop op mijn zender. Maar dat wilde ik dus automatisch kunnen!

Daarom heb ik deze gekocht: http://www.rcmart.com/images/q-world_fail.jpg
Deze failsafe heb ik voor kanaal U van de Naza geprikt. Ik heb de failsafe zo ingesteld (20 seconden werk) dat, wanneer signaal wegvalt, de failsafe het commando van mijn zender uitvoert. Namelijk: failsafe --> return to home.

Wanneer nu mijn zender uitvalt, of de quad buiten bereik gaat, weet de failsafe dat het signaal wegvalt. De failsafe geeft op zijn beurt een commando aan de Turnigy ontvanger. Dat commando is dus de RTH. De Naza voert het commando uit en de quad landt autonoom, zonder input van de zender.

Wie dus een goedkope failsafe optie wilt, hoeft maar gewoon zo'n kleine failsafe-module te kopen en deze te programmeren zoals gewenst. Je kunt zelfs 2 of 3 failsafes tegelijk gebruiken. Telkens per kanaal. Dus dan kun je bijvoorbeeld instellen dat de quad langzaam daalt, een bocht maakt en/of vooruit vliegt. Exact wat een duurdere failsafe ook kan. Deze mod heeft mij 7 euro gekost. :)

Diverse Frsky ontvangers kun je op een zelfde manier instellen zonder deze extra module.
De FrSky D4R-II bijvoorbeeld ondersteund een failsafe waarde voor alle kanalen.
Je kan dan, net als bij jou losse extra module een kanaal toewijzen aan de RTH functie van je controller bord.
Als de Frsky RX dan signaal verliest zal hij je RTH functie activeren.

De genoemde RX is een 4 kanaals, maar als je FC het cppm protocol ondersteund dan kan je gewoon alle 8 de kanalen gebruiken ! 8 voor de prijs van 4 :)

Dat is zeker een optie. Maar voor 10-15 euro heb je geen nieuwe ontvanger mey failsafe. Dit is een handige budgetoplossing dus :)

De door mij genoemde ontvanger kost inderdaad 17,50 Euro.
Maar dat is dan ook een wat duurdere variant omdat deze ontvanger ook telemetrie kan terug zenden.

Voor 15,60 euro heb je de V8FR-II die doet failsafe op alle 8 zijn kanalen.
Voor 12 euro heb je de V8R4-II die doet failsafe op alle 4 zijn kanalen.

Volgens mij net zo duur en je hebt een module minder in je kist liggen met mogelijk gewichts besparing en minder kans op foutpunten.

Dat geld voor elke ontvanger natuurlijk, dat je er een zender bij nodig hebt.
Ik snap wat je bedoeld, hoor, als je nu een niet Frsky zend module hebt dan komen die kosten erbij, klopt.
Hobbyking heeft een mooie combi deal, zendmodule en een 8 kanaals ontvanger voor een zachte prijs.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...ack_for_JR_w_Telemetry_Module_V8FR_II_RX.html
Moet je wel een JR compatible zender hebben.
Heb je die niet dan bestaat ee volgens mij ook een diy kit, maar dan schieten we ons doel voorbij ;)

OK, Sandermt2: dus met 2 modules kan ik de autolevel inschakelen en metm1 langzaam dalen instellen. Verlies ik dan signaal en vlieg ikmacro, dan schakeld het over op auto level, dus ongeveer stabiel rechthangend en daalt de quad dan langzaan tot het ergens wat raakt, hopelijk de grond.

Klopt deze hypothese?

Waar heb je de module gekocht en hoe programmeer je het?

Groet Harmen-Jan

op mijn acro boardje zit de failsafe alleen op het throttle kanaal. Maar dan met de gedachte, quad op de grond en op stroom en de failsafe staat aan dan kan ik geen throttle geven. Pas als ik hem op armed zet kan ik throttle geven.

Het is dus een beveiliging tegen "per ongeluk" acties.

Dat snap ik niet, pas als ik via mijn spektrum de boel 'arm' kan ik gas geven. Daar heb ik failsafe niet voor nodig.

Groet Harmen-Jan

Ik denk dat Michael 'throttle-cut' bedoeld als hij het heeft over failsafe.
Dat is toch echt iets anders Michael, ook een veiligheidsfunctie maar niet wat men normaal gezien als 'de failsafe' aanduid.

Harmen-Jan, dat zou inderdaad mogelijk zijn. Alleen maak ik me daarbij net een bedenking... Stel dat je throttle op kanaal 3 zit, en je auto-level op kanaal 5, dan gebruik je 2 failsafe-modules op die 2 kanalen. So far so good.

Bij verlies van signaal zal dan kanaal 3 en kanaal 5 een voorafgeprogrammeerd commando uitvoeren. Alleen vraag ik me nu juist af wat er dan gebeurt met kanaal 1, 2, en 4... In een situatie ZONDER failsafe zouden die kanalen allemaal blijven doen wat ze daarvoor deden.

DUS: Dan zou kanaal 3 en 5 in failsafe-modus wel resulteren in een langzaam-dalende quad. Maar als je bezig was met een yaw, roll of pitch, dan zou het mogelijk kunnen zijn dat die kanalen zo blijven staan tijdens je failsafe! Dan zou je dus een vreemde landing kunnen krijgen.

In combinatie met een DJI Naza is dat sowieso geen probleem aangezien de failsafe daar via 1 kanaal aangestuurd kan worden. De Naza is immers zo geprogrammeerd uit de fabriek.

Om dus een vollédig veilige failsafe te krijgen, zou je dus op alle 5 kanalen een failsafe-module moeten gebruiken. Roll, pitch en yaw keren dan terug naar center ("veilige"), en throttle en auto-level doen wat ze moeten doen. In dat geval kan het wel.
Maar dan ben je alweer ongeveer 50 euro verder en had je wellicht beter een ontvanger met failsafe kunnen kopen...

Bovenstaande zal ook wel voor een groot deel afhankelijk zijn van je specifieke flightcontroller. Bij de Naza werkt het met 1 failsafe-module feilloos. Met andere FC's heb ik geen ervaring.

Dus toch best even opletten ermee!

Exact die ontvanger heb ik onlangs ook aangeschaft en die doet het ook heel netjes!

Mijn excuses om dit oude topic terug naar boven te brengen, maar ik was net aan het proberen mijn Naze32 Acro failsafe in te stellen via de Baseflight Configurator.

Maar bij het uitschakelen van mijn zender zet de Naze alle motors gewoon op mincheck setting (min setting van de throttle) ipv failsafe en dan even later motors uit.

Dit is wat ik ingesteld heb:

- lage endpoint van de throttle op de zender zo laag mogelijk gezet (komt tot 900) om zo de failsafe van de ontvanger laag genoeg te kunnen instellen zodat de Naze32 dit signaal herkent als failsafe. (hierna heb ik de juiste endpoint weer ingesteld voor normaal gebruik)

- failsafe treshold van de Naze32 op 980 via CLI

- feature failsave zodat de functie wel degelijk aanstaat via CLI

- save (reboot)

Oftewel in de code:

feature FAILSAFE
set failsafe_delay = 10
set failsafe_off_delay = 50
set failsafe_throttle = 1250
set failsafe_detect_threshold = 980

Dus ik had graag de failsafe na 1 seconde ingeschakeld, motoren op 1250 terwijl de quad level blijft dalen gedurende 5 seconden en dan motoren uit.

Zo ging het altijd prima via NanoWii.

Iemand een idee?
Alvast bedankt!

PS: Ik heb een R617FS ontvanger, dus ik kan enkel een failsafe signaal instellen op mijn throttle kanaal. Maar dit zou normaal genoeg moeten zijn om de failsafe op de Naze32 te triggeren, lijkt me?

Back