failsafe

heeft er iemand een schemaatje voor een failsafe??

Het is voor een bigscale benzineauto (FG marder)

alvast bedankt.

klopt, maar een failsafe die je koopt in een winkel heeft meestal iets met een microcontroller, dat is zelf eigelijk niet te maken, vooral niet in zo'n grootte (SMD componenten).

Gunskes,

Helaas is de tijd, dat het zinvol was om zelf elektronica te bouwen, al vele jaren voorbij. het blijft echter wel leuk om te doen.
De zelfbouw failsave schakelingetjes kennen geen slimheid en gaan er van uit, dat de ontvanger niets meer doet als deze buiten bereik van de zender komt. Dit is echter zelden zo, meestal geeft de ontvanger nog ongecontroleerde signalen aan de servo's en denkt de failsave dat hij nog niet aan de beurt is. Het model gaat dan toch met een flinke vaart richting sloot of harde muur... De failsaves, die je kunt kopen hebben een microcontroller aan boord, die vaststelt of de ontvanger nog redelijk 'normaal' doet. Deze grijpen dus veel betrouwbaarder in.
Er zijn ook ontvangers, waar de failsave is ingebouwd: alle ipd- en pcm-ontvangers hebben al failsave aan boord, een extra failsave is hierbij dus niet nodig en zelfs niet mogelijk.

Ik moet zeggen dat ik het met de anderen eens ben, natuurlijk is het leuk om zoiets zelf te maken, scheelt natuurlijk ook een hoop geld, een beetje failsave kost al gauw €25.

Maar inderdaad een "echte"failsave werkt toch iets anders, beter!
En ik vind het toch wel een zeer groot risico om in een big scale, een eigen gemaakte Failsave te zetten, die het wel/niet doet.

1 ding is zeker ga niet rijden zonder een failsave!!
Mijn advies is koop er 1 in de winkel. :D

Bedankt voor de tips.

Nu rijd ik idd zonder failsafe :oops:

maar ik ken iemand en die z'n marder doet raar met de failsafe en normaal zonder dat ding erop :roll: :?: :?:

raar vind ik.

daarom wou ik geen 25 € spenderen aan iets dat misschien toch niet werkt.

Kijk eens op http://www.rc-cam.com/rcfs.htm voor een microcontroller gestuurde failsafe. Deze kijkt naar de pulslengte. Als deze buiten de 1 of de 2ms valt wordt hij gezien als een foute puls. Hij is dan in staat de laatste goede puls door te geven of de servo een aantal standen aan te laten nemen.
Gebaseerd op een pic microcontroller.

EJK

Back