failsafe

hallo allemaal

ik wil graag in een duikboot van me een boei bouwen die, als er 1.5 minuut geen signaal is van de zender naar boven schiet zodat ik weet waar de boot is onderwater....

heeft iemand een idee hoe dit moet?

mvg ruben bosman

Ja,ik weet wel hoe het niet moet!

Ik heb slechte ervaring met een boei.

Door een of andere oorzaak is de boei bij mijn XXI onderwater losgeschoten waardoor tijdens de vaart de draad in in alle tweee schroeven muurvast zaten en de zekeringen van beide motoren doorsloegen.Ik heb het systeem ook gelijk verwijderd.

Gr.Joop

Hoi Ruben,

In de Walrus had ik ook zo'n boei. Die bleek in de praktijk echter niet storingvrij te blijven werken doordat het lossingssysteem in het water zat. Ik heb hem verwijderd, en vertrouw nu liever op failsafe's die moeten voorkomen dat de boot überhaupt zinkt ....

Maar wat het beste schijnt te werken heb ik gehoord is een electromagneet in de drukromp die door de romp heen een boei vasthoud. Dan een tijdschakelaar die de stroom naar de magneet onderbreekt. Maar wat Joop al aanhaalt, als het systeem 'vals alarm' geeft en de boei tijdens normaal gebruik lost heb je een probleem met de draad.

als je boot stil ligt is een boei zonder draad misschien een idee? Je moet dan wel allert zijn om te kijken waar die boei boven water komt, want afdrijven zal ie zeker.

Die boei werd bij mij door een sterke spoel uit een deurbel (12 Volt)op zijn plaats gehouden.
zodra de boot ging duiken werd de spoel dmv een vlotter geaktieveerd omdat de spoel boven water geen koeling had en met een minuut zou verbranden.De spoel was sterk genoeg maar er zal wel een RC storing zijn opgetreden.

Als je een boei toe past moet hij zo weinig drijf vermogen hebben ,zo als een ijsberg bv,dan zit hij met minimale kracht aan de spoel te trekken.

Gr,Joop

hallo

hier ook nare hervaringen me allerhande systemen die zouden moeten werken ingeval er geen signaal meer is

de veiligste manier die ik ne gevonden heb os gewoon motoren volle bak achteruit
als je een norbert brugge balans regelaar er hebt in zitten stuurt die de duikroeren verkeert en komt je boot met zijn kont (niet zo mooi) naar boven
in iedergeval is hij dan aan de oppervlakte en klopt schuim als gek maar je weet meteen waar hij is
en hopelijk krijg je dan meteen ook terug ontvangst en kan je leeg pompen

groetjes raf
die hoopt om zulk een systeem nooit meer nodig te hebben

Als je wildt voorkomen dat de hoofdmotoren nog kunnen werken, tijdens de failsafe activering...

Je zou een kleine relai parallel met de spoel van de boei kunnen aansluiten...
met die relai schakel je de verbinding van ontvanger naar de vaar-regelaar(s) uit.
Eneklt de MIN is al voldoende ;)

Zo ben je zeker dat alles behalve de hoofd-motoren nog werkt...
mocht het ontvangst-signaal weer oké zijn, dan wordt de relai weer geactiveerd en je kunt weer verder duiken.

Edit:
Afhankelijk in welke wateren je duikt (helderheid) en hoe diep je maximaal duikt.
Kun je ook eens kijken naar een super felle witte LED.
Deze gaat dan Flashen, zodra de failsafe geactiveerd is.

Laatst bewerkt:
hallo marten

geen goed idee dat verder varen
die boei met die draad hangt daar nog wel steeds rond te drijven ????
alles wat je kan helpen uitschakelen vind ik geen goed idee
als de impuls weg valt zijn er een paar opties
de boei (geen voorstander van)
leeg pompen van de balast tanks
motoren (in mijn geval)op achteruit
maar als je vast zit onder een obstakel blijft het knudde
bij mijn duik systeem komen er dan lucht belletjes naar boven als de tank helemaal is leeg gepompt tot de wtc vacuum is getrokken

groetjes raf

Hallo Raf,

Het was inderdaad iets te optimistisch beschreven ;)

Ik moet ook eerlijk zeggen, dat ik geen duikboot heb.
Ervaringen kan ik hierdoor dus niet delen, maar probeer de verbeelding voor me te zien...
wat er zou kunnen gebeuren.

Mijn antwoord was meer gericht op de vraag van de topicstarter.
Daaruit begreep ik dat het voor hem belangrijk is, om een boei veilig te kunnen gebruiken.

Ofdat die dat nu nog gaat toepassen, is nog de vraag natuurlijk...
Gezien er geen goede ervaringen mee zijn.

M.v.g.
Marten

hallo

of de topic starter de boei nog wil gebruiken ?????
als je een boei gebruikt maak ze dan vast met en stevige lei zodat je daar ook meteen de boot aan naar boven kan trekken anders is het zinloos een boei te hebben die toch door wind of stroning afdrijft
je lein moet zo stevig zijn dat je de boot juist tot onder de oppervlakte kan trekken
daarna kan je de boot vast nemen om hem verder uit het water te tillen
de reden is dat een nood boei dan lichter van constructie kan zijn omdat ze niet een zware reddings lein mee nar de oppervlakte moet slepen
en een onder gedoken duikboot heeft maar juist het gewichts verschil tussen boven en onder water (in mijn geval met de u2540 2 kilo)
maar zoals reeds beschreven zijn de meeste ervringen ronduit slecht of niet toereikend genoeg

groetjes raf
ps dat je zelf geen duikboot hebt is geen ziekte maar kan andere oorzaken hebben hahahahahahaha

Wat zijn de ziekte symtomen van de duikbootziekte dan.... Mijn vrouw zegt altijd tegen mij ''jij poept duikboten''....

Vandaar dat ik zo snel ben...:rolleyes:

Maar even over de failsafe. Dat met die boei is ook niet echt een van mij favorieten.

Douglas

Ik heb er geen verstand van, hoor! Maar ik probeer even mee te denken:

Een flesje met perslucht dat redelijk lange tijd een bellenspoor maakt?
Langzaam een milieuvriendelijke kleurvloeistof laten ontsnappen als spoor?

Je kunt altijd wel iets in het water kijken, de richting van het spoor zien en dan weet je in ieder geval ongeveer waar je duikboot ligt.

Laatst bewerkt:
Back