Failsave en NiCad+NiMH lader op site

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Rob,
Even een correctie, de lader met de MAX713 is GEEN reflexlader maar een gewone snellader met een delta piek afslag. Die Max713 is een interessante chip waar je een leuke lader mee kunt maken. Voor m'n werk heb ik destijd ermee geexperimenteerd helaas vond de baas hem te duur!?

Je hebt gelijk, de reflexlader staat nog op stapel....met de BQ2004.
Ik moet hem nog testen, het zal nog wel even duren voordat ik hem online set.

Ik vind het niet erg netjes, dat er schema's worden geplaatst, zonder bronvermelding. De failsave werd in het meinummer 1984 van Hobby Bulletin door mij gepubliceerd. Een verbeterde en commerciële versie is later onder de merknaam Scen in de handel geweest.

Inmiddels zijn er ook intelligente failsave-units, zodat er voor dit soort schakelingen geen markt meer is.

Ik heb er geen problemen mee, dat zoiets wordt nagebouwd, want dat was indertijd tenslotte ook de bedoeling. Het is echter een kleine moeite om ook de herkomst te vermelden.

Ik denk, dat mijn bedoeling niet helemaal is overgekomen. Ik heb geen enkele behoefte aan een soort eervolle vermelding bij een reeds 20 jaar oud bedenksel van mijn hand, dat nu opeens als nieuw bouwontwerp wordt gelanceerd. Onsterfelijke roem heb ik indertijd in voldoende mate behaald, dus mijn ego is al in voldoende mate bevredigd.

Waar het wel om gaat is, dat het van correctheid getuigt als er bij 'geleende' schema's wordt vermeld, waar deze vandaan komen. Als dit wordt verzuimd, kan dit uitsluitend worden uitgelegd als "pronken met andermans veren" en dit is op z'n zachtst gezegd niet netjes. Overigens ontbreken de bronvermeldingen ook bij de lader en de regelaar.

Wie zegt dat de failsave jouw ontwerp is......er zijn meerdere *slimme* mensen die dit kunnen bedenken.
De lader is van een datasheet die Maxim gratis en voor niets aan iedereen beschikbaar stelt.
De esc-schema's staan bij honderden op het internet in even veel variaties, de software komt van mijn hand.
Oja, ik zal vragen aan de TUF of zij mijn naam willen vermelden in alle liften in Duitsland, of ECN-Petten op de windmolens mijn sticker willen plakken, NZH op de rugleuningen wil vermelden dat de temperatuursregeling bij ons vandaan komt, vliegveld Lelystad mag ook mijn naam op de tankinstallaties zetten, roterende reklameborden moeten mijn naam laten zien op 1 kant.......enz, enz.
Als ik veren in mijn reet wil weet ik in iedergeval waar ik wezen moet......
En nee Corrien, ik zet nog steeds niet jouw naam bij de failsave.......het is niet jouw ontwerp.

Rob / gompy.net zei:
Wie zegt dat de failsave jouw ontwerp is......er zijn meerdere *slimme* mensen die dit kunnen bedenken.
het is niet jouw ontwerp.
Deze beweringen zijn zelfs ronduit schunnig!!!!!!! Is het nu zo vreselijk moeilijk om bij publicaties (zoals te doen gebruikelijk) de bronnen te vermelden???

In 20 jaar tijd is de oorspronkelijke ontwerpfout in de schakeling 'opgelost' door er op onjuiste wijze een condensator aan toe te voegen, waardoor het risico bestaat, dat het IC na verloop van tijd zal sneuvelen. Degene, die daarvoor verantwoordelijk is geweest, ken ik zelfs ook nog. En kom nu niet aan, dat er iemand zo *slim* is geweest om iets met precies het zelfde foutje te bedenken!

Weet je wat Corrien, ik trek de gehele site offline.
Ik kan/wil geen bron vermelden zonder dat ik daar een bewijs van heb wie de rechtmatige eigenaar is van alle projectjes/bouwsels.
Ik ga/wil geen veren in andersmans reet steken die het niet verdient.
Ik heb hier trouwens 3 boekjes liggen van de *berucht* failsave waarin *jouw* schema staat zonder dat jouw naam vermeld wordt......dat zet mij toch wel aan het denken.
EOD !

Euh waar gaat dit eigenlijk over?? Iedereen met beetje electronica kennis
verzind dit gewoon makkenlijk zelf. Ik heb zelf voor mijn werk al veel
ingewikkeldere prints designed en daar staat mijn naam ook niet op!

Ook niemand is verplicht om een naam 'bedrijf' te vermelden als
er niet enige vorm van rechten op staan.

Uit netheid is dit een ander verhaal maar dat ligt geheel aan de keuze van
de persoon of pagina eigenaar in dit geval.

Pff waar bemoei ik me eigenlijk weer mee :cry:

@Dylotic,
Het gaat hier inderdaad uitsluitend om netheid en dat blijkt dus niet te kunnen. Er moet nu weer zo nodig gesuggereerd worden, dat ik zelf het schema weer overgenomen zou hebben. Uiteraard kun je je dan terecht afvragen waar je je druk om maakt. Dat zal ik dan ook niet meer doen ( :oops: ).

Het laatste wat ik hierover nog wel wil opmerken is, dat er formeel gezien bij publicaties wel degelijk auteursrechten zijn, die in mijn geval het eigendom zijn van de firma Amroh (de uitgeverij is inmiddels opgeheven). Niet, dat iemand zich hierover nog druk maakt, maar voor het komplete verhaal hoort ook deze opmerking er nog bij.

Corrien,

Wind je niet op...de andere schakeling is duidelijk ook gepikt en wel van elektuur......
Kennelijk weet Rob/gompy niet hoe het hoort en wat wel en wat niet door de beugel kan. Hij beweert meer onzinnige/on-nette dingen zoals ik destijds heb mogen ervaren rond zijn bewering dat hij een fabrikantenlicentie heeft om te mogen zenden. Navraag bij de bevoegde instanties leerde mij dat de gebruikte identificering nooit in nederland heeft bestaan....toen ben ik maar gestopt met de discussie want met hem is geen redelijke discussie mogelijk.
Deze publicaties op zijn website als zouden de schakelingen een oorspronkelijk ontwerp zijn zijn gewoon gelogen. De MAX713 schakeling komt op de site van Maxim in deze vorm en/of uitvoering niet voor. Ik ken de inhoud van de Maxim site w.b dit IC goed want ik heb het zelf destijds gebruikt voor een schakelende lader en dat ook gepubliceerd met bronvermeldingen zoals dat ook ALTIJD hoort.
IK zou het op prijs stellen als de beheerder van dit forum paal en perk stelt aan de manier van optreden zoals nu gebeurd is. Het zal ons nl geen goed doen bij de industrie die we hard nodig hebben om verder te komen met onze elektronica.

Dylotic,

De kern van je opmerking zit hem in de woorden "voor mijn werk". Als je in loondienst designs maakt voor PCB's dan heeft je werkgever automatisch de auteursrechten en zal die, als hij ook maar een greintje zakelijk inzicht heeft, doen gelden als "jouw" design klakkeloos geheel of gedeeltelijk gecopieerd wordt.

Rob/Gompy,

Dat je voor je werk al die dingen gemaakt zou hebben precies wat je zegt: je werk en daar ben je voor betaald dus zijn eventuele veren volstrekt overbodig.

Hans Delemarre, PH7JDE

Ik wil mij bij de conclusie van Hans aansluiten, Bronvermelding is wel het minste wat je kunt doen. Dit geld voor hardware en software.

Ik sluit deze draad teneinde onnodig verdere discussie over dit onderwerp te voorkomen (en de eventuele gevolgend daarvan)

Robert

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back