Fairmount Zxpedition 1:50

Hallo E.Z.

je kan ook 3mm van de spanten eraf alleen behalve van boven niet dan de huid betimmeren met 2 mm multiplex of triplex wat ADAM zij en dat met twee lagen kepperwesel van 160 gram bekleden. als je net zo de spanten gebruikt zoals de bouwdoos dan is dat sterk zat.

MVGR BERT
Goed advies Bert, dank je. Ik heb nu de spanten 8mm. Ga die bekleden met keperweefsel 160gr epoxy. Denk jij dat MDF met D4 geimpregneerd nog gaat zwellen?
Fijne dagen,
Eugène

Hallo Eugene
geen D4 maar G4 ik zou geen doek aan de binnen kant doen dan maar vol latten zuigen met G4 paar lagen aan de buiten kant zou ik eerst een egt middel voor polyester of epoxy
voor op het houwt dan twee lagen keperweefsel er over van 160 gr

mvgr Bert

Hallo Eugene
geen D4 maar G4 ik zou geen doek aan de binnen kant doen dan maar vol latten zuigen met G4 paar lagen aan de buiten kant zou ik eerst een egt middel voor polyester of epoxy
voor op het houwt dan twee lagen keperweefsel er over van 160 gr

mvgr Bert
Enig id hoe ik aan G4 kan komen? En is daarna nog een hechtmiddel nodig?:confused:

G4 is een hechtmiddel voor polyester.
Google eens op "dealer Voss Chemie", wie weet vind je een leverancier in de buurt.

:alien:Beste wensen bouwers en volgers,
Ik heb alle vingers nog en ook mijn ogen doen het nog met een leesbrilletje welliswaar:p.
Het mooie van de Fairmount zijn de grote vlakken. Heb het bodemvlak afgetekend op de spanten en overgezet op een 2 mm multiplex plaat.
Nu is ook mooi zichtbaar hoe recht (of krom) de kielbalk is:
full

De afstand tussen de spanten in de boeg is toch te groot om een mooie ronding te krijgen. Dus het forecastle deck er tussen gezet.
Om wat werkruimte te hebben voor de hekschroef heb ik die als open bak gemaakt. Later nadat ik het frame en de huid met G4 en 2 matjes heb bedenkt, frees ik de kielbalk weg.
full

De volgende stap wordt aan weerszijden de rechte vlakken aanbrengen. Ik twijfel nog of ik het Bullwark (verschansing op het achterdek) gelijk mee zal nemen of dat er later op zet.
Direct in het vlak mee bouwen is natuurlijk steviger, maar het wordt dan ook uiteindelijk 3 mm dik, dat zou een dikte van 15 cm in werkelijkheid worden. Niet mooi denk ik....
Adviezen?
Bert even aan de draad gehad: zijn advies eerst een stukje meebouwen, later na de epoxy versterking frees je de rand er af, dan een 1 cm diep 1mm dik sleufje er in waar dan de verschansing van 1 mm in kan. Ga ik zo proberen. Jullie gaan het zien.

Laatst bewerkt door een moderator:
Even een ongewoon perspectief alsof je er op de werf onderdoor kan lopen: Het geeft ook wel een kick als je alle hartlijnen mooi in het midden zit liggen:D

full

Spanningsvrijer bouwen

Vanavond de delen van de romp in de schroefholten op multiplex overgezet, nat gemaakt en aan de onderkant voorzien van sneetjes dwars op de buigrichting en met gewichten op de romp om in de vorm te laten drogen. Zo krijg ik minder spanningen in de romp.
full

Beplaten Romp

Veel rekenwerk en uitvinden hoe te gaan bouwen. Nu de huidplaten aan de onderkant er op zitten krijgt de romp al wat stijfheid. Door de kiel niet massief te maken heb ik ruimte om er straks een hekschroef in te zetten.
full

De romp van de Fairmount heeft een mooi vertikaal recht vlak voorop de boeg, je zou er mooi mee tegen een schip kunnen duwen, er zitten echter geen stootrubbers of iets van bescherming voor. Afijn het vlak is nog lastig te bouwen omdat je de snijlijnen lastig kunt bepalen. Ik heb er maar even een dun voordekje op gezet om de buiging en het afschuren van de spanten goed te kunnen bepalen.
full

full

Triest!
Mooi om te zien dat je een nieuw project hebt.
De Fairmount in Boskalis kleuren vindt ik persoonlijk ook mooier.
Grot,
Martin

Back