Kreeg een notificatie van de raad van onderzoek met het voorlopig rapport
Bij deze:
Tussentijdse aanbeveling**na kapseizen sleper Fairplay 22 voor zusterschepen
Naar aanleiding van de eerste bevindingen en uitkomsten van een stabiliteitsonderzoek en
vooruitlopend op het eindrapport brengt de Onderzoeksraad voor Veiligheid een
tussentijdse aanbeveling
1
uit over de stabiliteit van de zusterschepen van de sleper Fairplay
22 die op 11 november 2010 kapseisde op de Nieuwe Waterweg nabij Hoek van Holland. Bij
het ongeval kwamen twee bemanningsleden om het leven en raakte er een lichtgewond. De
aanbeveling geldt voor het zusterschip Fairplay 23 en andere vrijwel identieke schepen. De
aanbeveling is gerapporteerd aan de rederij. Een afschrift van de aanbeveling is tevens
verzonden aan**de Department of Marine Services and Merchant Shipping in Antigua en
Barbuda waar de Fairplay 22 geregistreerd was, de Marine Accident Investigation Branch in
Engeland en de Inspectie Verkeer en Waterstaat. De Raad beveelt de rederij**aan om de
stabiliteit van de zusterschepen van de Fairplay 23 vast te stellen. Indien uit de
stabiliteitbepalingen blijkt dat deze overeenkomen met de die van de Fairplay 23 wordt
geadviseerd om voor alle schepen maatregelen te treffen om de stabiliteit te verbeteren,
zodat tenminste wordt voldaan aan de in 1998 gestelde eisen van het SBG.**
De Onderzoeksraad voor Veiligheid beproefde de stabiliteit van het zusterschip de Fairplay
23 die door de rederij voor dit onderzoek beschikbaar werd gesteld. De stabiliteit blijkt niet
altijd te voldoen aan de aanbevelingen voor sleepboten van de International Association of
Classification Societies, Ltd en de geldende eisen van het klassenbureau See‐
Berufsgenossenschaft (SBG). Bij een hellingshoek van (beduidend) minder dan 60°**kan
water binnenstromen via de ventilatieopeningen van het machinecompartiment. Bij de
gekapseisde Fairplay stond op het moment van het ongeval bovendien een deur open op het
werkdek.