Fan boat

• Topicstarter Topicstarter Rekal
  • Startdatum Startdatum
R

Rekal

Guest
Omdat ik nog een motortje en regelaar had liggen, besloten iets in elkaar te flatsen....

Een fan boat (idee komt van een moerasboot)

project1: te weinig kracht (1km/h)
het sturen gebeurd met een servo waar een fan op gemonteerd zit:
img2011090300068.jpg

img2011090300069.jpg

project2: de bak is te laag en hij begon te scheppen (nog net kunnen redden...)
img2011090300070.jpg

project3: dit werkt wel redelijk, gisteren goed gevaren.
de snelheid is ong 10km/h max.
Helaas hoe meer gas ik geef, hoe harder hij de neus het water in drukt.
Hier nog iets op verzinnen.... iemand een idee?

gewicht met accu is 3kg.
afmetingen: (straks even meten)

verder wil ik het model toch wat meer verfijnen, alle tips welkom.
straks een filmpje schieten....

Morgen begin ik aan de lampies :-)

riemst2011092500143.jpg

riemst2011092500144.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
ik zou de fan en roer stuk naar achter brengen...

ik zou ook je roer iets verder naar achter op je servo zetten (om je servo iets te ontlasten) aanblazing vlak achter de prop heeft veel meer power dan 10 cm achter de prop.

als je nu stuuruitslag geeft, dan moet de servo hem vervolgens constant tegenhouden.

oh ja... misschien de hele boot halveren in hoogte en aan de bovenkant met dun plankje dicht maken :)... als ie dan gaat dan zinkt ie niet meteen.

moet zeggen dat ik vooral project 1 erg gaaf vond, moest er wel om lachen!!

Mmm, hij vaart 40min met prop: freeflight apc 5.7"x3"
Hij maakt wel een herrie hoor! (schreeuwen)
de motor: Reedy 540R, 3300Kv (23760 rpm op 7.2v)

lengte vlak: 65
lente totaal: 80
breedte: 35
hoogte: 15,5

een vriend van mij maakte deze:
img2011092600147.jpg

img2011092600150.jpg

Die is te laag, want een klein golfje en hij loopt vol als je niet uit kijkt. (op stil water niks aan de hand)
Zou dat iets uit maken die tunnel rond de prop? (zou je dan sneller gaan?)

en je zou een soort planeer ding er achter kunnen plakken je kan ze denk ik wel kopen dan plaats je die in een bepaalde hoek er onder zodat die makkelijker in plané komt en dus uit het water en dus ga je ook sneller (moet je wel genoeg kracht hebben van de motor)

Ik ben een beetje aan het kijken naar vliegtuigmotoren en zie dat je daar eerder op max toerentallen van 12.000 zit.
Dus de toeren moeten omlaag bij de automotor!
Ik kan de motor op max. uitslag van 50% in de afstandsbediening zetten om te beginnen. (11.800rpm op 7.2v) is dat een idee?

Dan de prop van 5.7x3" vergroten naar 10x6" (25x15)

Mogelijk heb ik dan veel meer rendament van de motor?

Hoe zit dat met de propeller? moet ik een duwpropeller kopen?
Nee toch, ik kan toch gewoon de motor ompolen?

plaatsing van de motor is in deze denk ik veel meer van toepassing dan hoeveel toeren hij draait. als je het vermogen niet kwijt kan, dan houdt het alsnog op.

dat "duiken" van je boot komt denk ik omdat de boot niet over de rompsnelheid van de boot heen komt en dus niet planeert. dus geen stabiliteit van het "harde" water op snelheid krijgt.

denk dus dat je vooral moet zoeken in "lichter bouwen" en waterdichte romp maken, anders ga je geheid naar de kelder. :)

En ik bedacht mij ineens Bedankt vincent trouwens ja het waren trimkleppen

Maar je moet je motor denk ik wel wat onder een hoek plaatsen want anders de motor zit boven in dus dan duwt die hem wat voor over vandaar dat hij ook gaat duiken

en kijk eens naar 1:1 moeras boten die zijn laag ect en de vorm er van.

eventueel de motorstand 15graden schuin naar boven laten blazen?

de nodige testprops zijn ondertussen besteld!

straks filmpje maken van de huidige setup....

idee is dat je een strijkijzer krijgt (platte romp bijna) die snel planeert (uit het water komt)

verder hoef je de motor niet naar boven of beneden te laten blazen... als de rompverhouding klopt, dan gaat het prima.

zoek ook even hier op forum naar Airboat, ergens is een draadje met een heel simpel bootje wat gaat als de brandweer.

lache!!! zo zag mijn eerste speedboot er ook uit... hadden we (net als de 1:1 boten) van 5 mm polyester gemaakt... was een beetje zwaar en kwam niet vooruit :).

Ondertussen heb ik al veel getest...

Er staat een andere motor op: Hype Al35 1580s (met 9x4 apc E prop)
De lampjes ben ik nog altijd aan bezig.

Ook is het roer verhoogd met een langere allumium plaat, omdat de vorige met de grotere prop slecht stuurde.

Zijn er eventueel nog voordelen (snelheid?) om de neus niet schuin omhoog maar compleet spits naar de zeikanten te maken?
Dus niet een duwbak neus, maar een spitse neus.

zo is hij nu:
images

zou dit beter zijn?, dus echt compleet recht en spits uitlopen naar de zijkanten:
800px-Ship_ss_norrtelje_20050826_001.jpg

dit is een combinatie van beide (lijkt me te moeilijk):
images

Ik denk er ook aan om een ander materiaal zoals abs platen 2mm te gebruiken om het vaarklaar gewicht van +-4kg omlaag te krijgen... (zitten wel 2 accus in! 1x 12v pack: 10 AA batterijen voor verlichting + 1x 7,2v 6cellen nimh pack)

Ik maak traks even een gps snelheidsmeting van de huidge "boot".

voordeel van vlakke neus is het snel planeren (wat je met deze boot wilt) scherpe neus heeft dus geen nut, net als de combo er van.

moderator: dit bericht mag weg, dank!

Nou planneren doet hij zoiezo niet en daar ga ik ook niet voor! (te zware boot, en te weinig power)
kijk even naar geplaatste filmpje, dan zie je het probleem.

Hij vaart nu al 2x zo snel als het filmpje, maar ik wil wat meer snelheid winnen door eventueel een aanpassing aan de neus.

even er vanuit gaande dat het hier om een "schroef boot" zou gaan, wat zou je dan doen, en waarom?

Als hij niet planeert is optie 2 al een stuk beter dan een vlakke voorkant. Hoe scherper de neus, des te minder weerstand in principe.

Back