Gewoon dit principe aanhouden:
Een fan boot moet juist planeren, anders kan hij geen snelheid opbouwen..

Een fan boot moet juist planeren, anders kan hij geen snelheid opbouwen..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
een gewoon schip met een fanWat ga je nou bouwen ? een fan boot of een gewoon schip![]()
Dan zou ik nóg eerst bepalen hoe zwaar het hele zooitje ongeveer gaat worden, daar de inhoud van je romp op aanpassen (neem het verwachte gewicht x2 en doe dat als volume oid) en de romp (water)dicht maken... Krijg je een eleganter model van en hij wordt minder (zij)windgevoelig omdat hij minder hoog wordt. En je kan dan tenminste nog eens een golfje koppen.
bedenk dat dit ook een bepaalde rompsnelheid heeft en dus nooit hoge snelheden zal halen... elders op het forum staat de formule, weet em niet uit het hoofd.
gewicht van boot word met de huidige hoogte en materialen geschat op 1,7kg, doe daar 2 accu's bij van 460gram = 2,62kg
x2 = 5,24kg
in princiepe kan ik hem nu nog lager afzagen (er is nog niets gelijmd)
de huidige literinhoud van de boot is ruw 33 liter, stel dat ik 5cm van de hoogte er af haal blijft er 22 liter over.
de houtbak welke stukken zwaarder was had maar 1 a 2cm diepgang, maar tijdens het varen sloegen de golven zeker 10cm hoog tegen de kop.
straks ga ik hem lijmen en verder afwerken, foto volgt.