Fan boat

• Topicstarter Topicstarter Rekal
  • Startdatum Startdatum
Gewoon dit principe aanhouden:
GroteFoto-Y7MG4VKS.jpg

Een fan boot moet juist planeren, anders kan hij geen snelheid opbouwen..

Ik ben momenteel bezig met een nieuwe boot: (let niet op de rommel op de achtergrond)

boot1v.jpg

Ik hou deze keer rekening met de gewichten en de boot word stukken lichter als de vorige....

ja, maar voor een fanboat kloppen de maten en rompvorm totaal niet, deze zal nooit snelheid ontwikkelen, je moet een hellend vlak aan de voorkant hebben wil je hem laten planeren...

de helft?? hij mag 25% overhouden, en andere rompvorm...

de vraag is simpel, wat wil je? een snelvarend iets? of iets wat langzaam door het water tuft...

Daarom zet ik me vraag tekens bij wat voor boot hij wil maken,
Een gewoon schip klieft door het water en een airboot glijd over het water...

Als je een airboot maakt moet de oppervlakte die het water raakt niet te groot zijn, anders krijg je dus een zuig effect die ervoor zorgt dat de boot niet in plane gaat...

Wat ga je nou bouwen ? een fan boot of een gewoon schip :confused:
een gewoon schip met een fan :-) dus geen fanboat maar een fanschip? lol

Ik snap dat het model niet geschikt is als planerende airboot.
Dat is ook niet de bedoeling!
Is was tevreden van mijn vorige houtbak die ook niet planerde maar de snelheid mag wat omhoog.
Die was 5km/h en ik hoop nu rond de 10km/h te zitten.
Omdat hij lichter is, en omder het model gestroomlijnder is.

Ik vaar op het kanaal waar soms golven en veel wind is.
omslaan mag niet, er is echte scheepvaart, als de boot omslaat dan heb ik een probleem om hem er uit te krijgen.

gewoon een hakkepuf ding dus, welke aangedreven d.m.v. een fan.

Als het echt niks word, ga ik er een schroef aan hangen, maar eerst maar eens met de fan proberen.
mag ik wel een schroef aan die motor hangen? (pakweg 32,5 / 1,2) is een vliegtuigmotor (Hype Al35 1580s)

Laatst bewerkt door een moderator:
Dan zou ik nóg eerst bepalen hoe zwaar het hele zooitje ongeveer gaat worden, daar de inhoud van je romp op aanpassen (neem het verwachte gewicht x2 en doe dat als volume oid) en de romp (water)dicht maken... Krijg je een eleganter model van en hij wordt minder (zij)windgevoelig omdat hij minder hoog wordt. En je kan dan tenminste nog eens een golfje koppen.

Dan zou ik nóg eerst bepalen hoe zwaar het hele zooitje ongeveer gaat worden, daar de inhoud van je romp op aanpassen (neem het verwachte gewicht x2 en doe dat als volume oid) en de romp (water)dicht maken... Krijg je een eleganter model van en hij wordt minder (zij)windgevoelig omdat hij minder hoog wordt. En je kan dan tenminste nog eens een golfje koppen.

gewicht van boot word met de huidige hoogte en materialen geschat op 1,7kg, doe daar 2 accu's bij van 460gram = 2,62kg
x2 = 5,24kg

in princiepe kan ik hem nu nog lager afzagen (er is nog niets gelijmd)

de huidige literinhoud van de boot is ruw 33 liter, stel dat ik 5cm van de hoogte er af haal blijft er 22 liter over.

de houtbak welke stukken zwaarder was had maar 1 a 2cm diepgang, maar tijdens het varen sloegen de golven zeker 10cm hoog tegen de kop.

straks ga ik hem lijmen en verder afwerken, foto volgt.

Laatst bewerkt door een moderator:
bedenk dat dit ook een bepaalde rompsnelheid heeft en dus nooit hoge snelheden zal halen... elders op het forum staat de formule, weet em niet uit het hoofd.

bedenk dat dit ook een bepaalde rompsnelheid heeft en dus nooit hoge snelheden zal halen... elders op het forum staat de formule, weet em niet uit het hoofd.

oja, dat wist ik inderdaad niet, ach wel zullen wel zien wat er gebeurd... lol

uiteraard volgt een varend filmpje deze week nog...

Er zijn 3 manieren om een golfje te kunnen nemen. Zorgen dat de boot 100% afgedicht is, dus dat overkomend water niet naar binnen kan, een hoog vrijboord (wat jij nu hebt) of een rompvorm die makkelijk over/door de golven gaat. Dit is een voorbeeld van een romp die makkelijk over golven gaat:

pauldenker2.jpg

Deze boot gaat makkelijk door 10 cm hoge golven, en weegt net iets meer dan 2,5 kilo.

Er is trouwens nog een manier om je boot "zeewaardig" te maken, en dat is zorgen dat je extra drijfvermogen hebt, door bijvoorbeeld lege ruimte te vullen met schuim. Als slaat er dan water over de rand, dan kan het niet echt in de romp komen.

Laatst bewerkt:
gewicht van boot word met de huidige hoogte en materialen geschat op 1,7kg, doe daar 2 accu's bij van 460gram = 2,62kg
x2 = 5,24kg

in princiepe kan ik hem nu nog lager afzagen (er is nog niets gelijmd)

de huidige literinhoud van de boot is ruw 33 liter, stel dat ik 5cm van de hoogte er af haal blijft er 22 liter over.

de houtbak welke stukken zwaarder was had maar 1 a 2cm diepgang, maar tijdens het varen sloegen de golven zeker 10cm hoog tegen de kop.

straks ga ik hem lijmen en verder afwerken, foto volgt.

Mja, volgens jouw sommetje zou je dus aan een inhoud van 6 liter al genoeg hebben, als je de boot aan de bovenkant dicht maakt.

Zou ik denk ik toch eens overwegen: Poolnoodles er in voor drijfvermogen als er toch water binnen komt, boot aan de bovenkant dicht maken met een dekluikje zodat je nog bij je accu's kan. Als je deze met een randje en wat van dat foamrubber van de bouwmarkt (om kiertjes tussen deuren mee te dichten) uitvoert is dat ook redelijk waterdicht en is het heel niet erg als er eens een golfje overheen klotst.

Bedenk ook dat dit niet zo zeer is om je maximum snelheid omhoog te brengen, maar meer voor de looks en om de windgevoeligheid te verminderen... Iets waar airbootjes toch al gevoelig voor zijn. Kan je tenminste de boot ook nog naar de kant krijgen als het harder waait dan een zuchtje:rolleyes:

Maar goed, dat zijn mijn €0,02 en ik weet hoe leuk het is om eigenwijs te zijn... dus.... :rolleyes:

Er al aan gedacht om gewoon een boogieboard als basis te nemen?
Luchtroer helemaal achterop, motortoren daar vlak voor en de electronica in een kunststof doos. bedrading door rubber manchet en stuurstang door een rubber balg en je bent zo goed als klaar.

Vroeger*kuch* noemden wij zo'n ding een foam zwemplank.

hoe dan ook! je hebt er altijd wat aan.. Mocht dit expiriment mislukken, dan kan er zo een lichtbak op en een paar guppies er in :P ( vergeet geen bruispompje)

Hi, ik ben ook bezig met een fan boat op een boogie board, ik heb er 2 speed 600 op staan met 3 blad propeller, maar ik heb ondertussen al 3 ( 300 A) auto esc´s opgeblazen...
moet je voor een airboat vlieg esc´s gebruiken? en hoe zwaar?
was wel leuk op het ijs deze winter, alleen niet lang ( smoking esc), en ik heb de hele motor unit ook een op een plastic kinder slee ( 60 cm, 4,99E bij action) geplaatst ook leuk, ging echt hard op het ijs, maar weeral kort lol.
Als iemand mij vertellen kan wat voor een esc niet gaat roken met deze set up, ga ik de slee eens op het water leggen and lets see ;)

Cheerz SkiD

Laatst bewerkt:
Back