Fan verwijderen OS 50

Wat doet men als je de fan niet van de motor af krijgt en alle standaard tips en trucs niet werken. Je neemt een stuk masief pvc en maakt deze op maat zodat hij de krukas op zijn plek houd, op 2 vlakke kanten zit hij in de bankschroef. Daarna een plaatje maken die je op de fan kan vastzetten waar je kracht op uit kan oefenen en de boel heet stoken.

p5070008fc7.jpg

Sorry deze foto is met mijn pda gemaakt...
image006ye9.jpg

Laatst bewerkt:
Tjah, normaal heb je dit probleem niet. Je moet als je de fan monteert enkel loctite doen op de moer, niet op de fan. Daarna de moer vastdraaien als je de krukas geblokkeerd hebt (fan niet tegenhouden!!).

Wel een mooi stukje huisvlijt! die crankshaftlock ding!

Cheers,

Richard

Zit hij te vast door de locktide?
Dan moet je de locktide verwarmen zodat het vloeibaar wordt.
Als het een plastic fan is wordt het lastig omdat je geen brander kunt gebruiken.
Soms werkt een sterke soldeerbout om daarmee het te verwarmen.

Edit....
Ik zie nu pas de 2e foto.
Gewoon warm stoken dus.
Je hebt wel kans dat als het TE worm wordt dat je de lagers moet vernieuwen :(

Ik had zelf deze fan niet gemonteerd. Maar ik denk dat degene die dat wel heeft gedaan het wel op de juiste manier heeft gedaan maar dat er toch loctite naar de fan is toe gelopen. Ik heb hem zelf nu eerst aangetrokken met de moer, daarna de moer weer los en loctite ertussen en dat is denk ik de enigste juiste manier.

Om het plaatje compleet te maken hier de motorsteun om de nieuwe motor in te laten lopen. Ik weet dat dat de meningen hier over verschillen dus aub geen hele discussie's over het inlopen van de motor ;)

p5070012es8.jpg

Perfecte opstelling, als de motor dan is ingelopen kan je hem op de prop op de hoofdnaald afstellen!

Inlopen is niet nodig he, staat in het boekje van OS. 6 vluchtjes iets vetter draaien en daarna knallen is wat hun adviseren :wink:

Kwaad kan het natuurlijk NOOIT om het zo in te draaien, maar dat is eigenlijk meer DE methode voor ABC motoren... niet voor motoren met een zuigerveer.

Cheers,

Richard

Voordeel vind ik is dat je de motor goed kan afstellen. Met een prop hoor je het toerental oplopen als je de hoofdnaald goed hebt, en kan je hem echt precies vlak voor dat hij arm gaat draaien zetten... Daarna in de kist de middennaald en klaar. In de handleiding staat idd dat het niet hoeft maar valt 6 tankjes vet draaien dan niet onder (Kort) indraaien?

Ik doe nooit anders , heerlijk om met de 1e vlucht in je heli gewoon effuh full trothlle te geven zonder bokken of afslaan .

Ron,

Ik moes lang kijken naar je nieuwe avatar....
Ik dacht eerst dat je sikkie erg scheef zat.
Maar ik geloof dat dit een "drankje" is ?????

P.S.
Ik ga mijn volgende nieuwe blokkie ook zo laten inlopen.
Ik zie de voordelen er wel van in.

Geen sikkie, geen drankje maar het topje van een microfoon :) Geen paniek, ik zing daar niet maar doe hier de pilotenbriefing bij onze elektro fly-in. Met opgeheven vingertje ;) In de achtergrond de auto van Battmann.

sombrero_org.jpg

Wat zou t uitmaken dat de krukas naar voren en achteren kan bewegen met een prop erop ??
Kruk word ten alle tijden naar voren getrokken door de prop , dus geen nadeel !!

Voordeel vind ik is dat je de motor goed kan afstellen. Met een prop hoor je het toerental oplopen als je de hoofdnaald goed hebt, en kan je hem echt precies vlak voor dat hij arm gaat draaien zetten... Daarna in de kist de middennaald en klaar. In de handleiding staat idd dat het niet hoeft maar valt 6 tankjes vet draaien dan niet onder (Kort) indraaien?
Je kan zo de motor niet precies goed afstellen. De belasting van de motor en de temperatuur is heel anders met een prop dan in de heli. Wel kan je de afstelling redelijk in de buurt krijgen zodat de fijnafstelling in de heli sneller en makkelijker gaat.
Overigens hebben ALLE motoren er profijt van als je ze goed en met beleid in laat lopen. OOK de ABC motoren! Over het algemeen starten ze makkelijker lopen rustiger en gaan langer mee.

Met een prop erop maakt dat inderdaad niets uit.
Kweenie, waarom zouden vliegtuigmotoren dan altijd een spanconus en een meenemer hebben? Alleen voor de mensen die elektrisch starten? Ik weet dat de glijgelagerde motoren, waarbij de krukas kan schuiven, behoorlijk kunnen klapperen bij lage toerentallen.

Ik heb geen moment het idee gehad dat ik de krukas tegen het carterdeksel heb horen lopen terwijl ik toch flink wat tankjes heb opgestookt op deze manier. Inmiddels zit de motor al in een heli en loopt als een zonnetje.

Ik ben het absoluut met je eens dat het een mooiere, betere oplossing is om daar even een bus voor te draaien.

Back