Fanjet 600

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 16 feb 2007.

  1. Beeek

    Beeek

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    256
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Pijnlijk om te constateren, maar mooi om straks op terug te kijken als de kist straks pronkend op het veld staat.

    Al wordt mijn volgende onderschrift; "wat je niet kunt accepteren moet je veranderen, wat je niet kunt veranderen moet je accepteren"

    En dit valt denk ik wel in de categorie, niet te accepteren. Veel succes en wijsheid bij het veranderen.....
     
  2. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Modelbouwen is "bouwen aan jezelf" lijkt het wel, wat een diepgang!
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Dickie schreef:
    Jij mag nooit meer raden! :bad-words:

    ;)


    Pennetje warm maken had gekund (niet aan gedacht), maar dan zat de goede ronding er nog niet in . . .

    Eerst zien waar ik zo'n cockpitvergrendeling scoor.

    Zit er eigenlijk nog kwaliteitsverschil in die dingen?


    jan.
     
  4. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Had je hem wel kunnen hergebruiken.... ;-)
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Ja, dat is waar.

    Maar, als ik me daar zorgen over ga maken, wat ik allemaal al niet (aan geld) door de plee gespoeld heb . . . :???:

    :help:

    Dan slaap ik niet meer, vannacht . . . :nooo:

    Doe ik dus niet. :D


    jan.
     
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    haha, dat is waar, maar ik ook hoor, maak je maar geen ilusies.....
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Hoe heet zo'n cockpitvergrendeling in het engels? :confused:

    Ik moet toch wat bestellen bij KobbyKing, ik dacht, kan het dan gelijk meenemen. :)

    Maar kan het op de HK site nog niet vinden . . . :nooo:


    jan.
     
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    :shock:

    Allemachtig! :eek:

    Nou. Zo heten ze dus . . .

    Bedankt! :D


    jan.
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Voor de mensen die wachten op nieuws over de Fanjet: die gaat even de motteballen in. :wink:

    Er nadert weer een nieuw vliegseizoen en dan wil ik een paar dingen af hebben:
    - Durafly P-51
    - Topmodel K8-b

    En er hangt nog wat aan het plafond, daar moet eigenlijk nog verf op . . .


    jan.
     
  12. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Daarom heb je ook geen plaats meer in je hobby hok . :D

    Alleen maar begonnen projekten.

    Mvg Johan
     
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Ik kreeg een interessante suggestie: vervang de constructie tussen het voorstuk van de romp en de staart, door een aantal gefreesde bv. aluminium delen, waar je de mantel van de fan in kunt schuiven, en vervolgens de rest van de staart aan kunt bevestigen (schroeven bv.). :confused:

    Oa. dus het deel dat de mantel van de fan omsluit.

    [​IMG]


    Food for thought. :D


    jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Waarom wil je overigens de achterkant verwijderbaar houden? Als die duct zit is het toch goed?

    Wat betreft die montage, Ik zat te denken beugels rondom de duct (bevestigd aan de duct) tot net er achter. Daaraan kan je dan de hele achterkant vastschroeven (in basis de motormount/motor en de rest van de staart.
     
  15. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Een snelle schets van wat ik bedoel ( dit kan dan aan boven en onderkant. Links en rechts zou ook kunnen maar kan mogelijk ook eenvoudiger/lichter)

    [​IMG]

    Kleine toelichting:
    - Links is de cockpit
    - Rechts (grootste gat helemaal rechts) is montage aan staart/motormount
    - 2 ongebruikte gaten bovenin zou de duct aan vastgeschroefd kunnen worden bijvoorbeeld
    - Opening onderin ( inham) is waar de duct zou moeten komen
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Goed bezig, Stef! :p

    Alleen, waar ik tot nu toe aan dacht is het volgende.

    De duct bestaat (tot nu toe) uit die ring van twee dunne lagen sperrholz.

    Daar komt die balsa ring omheen die de profielvorm/stroomlijn eraan geeft, maar: er moeten vier sleuven over- open blijven (je raadt op welke plaatsen): en daar zouden dan delen zoals je die getekend hebt, in moeten vallen.

    Schroeven: nee, het is al zo dun, daar is geen ruimte voor, ben ik bang.

    In iedergeval niet haaks op de duct.

    Als je de bovenste en de twee aan de zijkanten demontabel maakt, dan kan de duct dus ingeklemd worden.

    Er in laten zakken, propellor monteren, bovenste vastschroeven, twee zij-bomen vastzetten (of misschien wel andersom): klaar.

    Wordt vervolgd. :D


    jan.
     
  17. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Alleen de bovenste demontabel maken (als een soort deksel) is inderdaad wel een goed idee. Is nog eenvoudiger zelfs!

    De overige gewoon vaste beugels van maken die er omheen vallen en alleen de bovenste met een scharnier en schroef/lock mechanisme. Je ziet ook bij het origineel dat de bovenkant het zwakste is (heel dun vergeleken met de rest van het toestel).
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Eh, nee, net niet. :)

    De zijbeugels moeten ook aan de kant kunnen, anders past die balsa stroomlijn er niet langs. :nooo:

    De beugels moeten de basis van de duct omklemmen (plm. 143 mm), de duct met op opbouw is dikker.

    Zie post 203: fanjet-600-a-14


    jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  19. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Als je hem omhoog er uit haalt is dat dan toch geen probleem? Dan maakt het niet uit of de voorkant dikker is want je trekt hem niet naar achteren toe.
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
    Juist als je de duct er horizontaal, recht naar achteren, uit zou trekken, maak het niet uit dat het tussen de sleuven dikker is.

    Als ik tijd had zou ik het tekenen. ;)

    :nooo:

    (Overigens is de idee van hem op die wijze er op en af kunnen schuiven op zich niet gek. :p )


    jan.
     

Deel Deze Pagina