Fanjet 600

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jan brilman, 16 feb 2007.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    ... hier nog een dan:

    [76255] supermarine-spitfire-11

    De Spitfire van Jeroen is ook in een bak gemaakt (en hiervan staan nog wel de foto`s op `t forum ;))

    [​IMG]

    Heb je Google geprobeerd (fuselage-jig)?

    Er zijn diverse lijmen waar je mee kan "tacken". Tijdelijk vastzetten en weer lostrekken, veelal op rubberbasis.

    Succes,
    Ram6
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Yep, die bedoelde ik, bedankt.

    Maar, bij nader inzien ga ik toch voor de bouwwijze waarbij de spanten gewoon op de werkplank staan (een deel van de bodem loopt recht / vlak).

    Overigens: zo-even een erg mooie foto gevonden, waarop goed te zien is (vorm doorsnede romp) wat ik eigenlijk nog nergens goed gezien had . . . :p

    D-EATP - Private RFB Fantrainer 400 Aircraft Photo @ Airplane-Pictures.net


    jan.
     
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    En?........ Hoever zat ik er naast?:)

    Groeten,
    Max.
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Ik weet nu zeker dat je er niet (ver) naast zat. :p

    ;)


    jan.
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Mail ontvangen:

    Pressemitteilung Oktober 2010: FanJet Aviation prüft Produktionsaufnahme Fantrainer und erhält Luftfahrtmarken


    Schorndorf/Stuttgart, den 28.10.2010:

    Die FanJet Aviation GmbH, Schorndorf/Stuttgart prüft derzeit die Wiederaufnahme der Produktion des Fantrainers.
    Der Fantrainer war in den 70er und 80er Jahren im Auftrag der deutschen Luftwaffe als Jettrainingsflugzeug entwickelt worden. Aufgrund der Verlagerung des Pilotentrainings in die USA war der Fantrainer von der deutschen Luftwaffe nicht beschafft worden. Insgesamt wurden ca. 50 Flugzeuge gebaut.

    Recherchen von FanJet haben ergeben, dass es bis heute kein Trainingsflugzeug gibt, das die Flugeigenschaften von Jetflugzeugen, insbesondere militärischen Jetflugzeugen, so realistisch wiedergeben kann, wie der Fantrainer. Handelsübliche Turbinentrainer sind eher von der Auslegung typische Motorflugzeuge mit Luftschraube. Auch die Sichtverhältnisse sind bei manchen dieser Trainer entsprechend.

    FanJet Aviation ist zwischenzeitlich Inhaber folgender Marken:
    - Fantrainer
    - RFB, Rhein-Flugzeugbau GmbH
    - VFW Vereinigte Flugtechnische Werke

    Der Fantrainer wurde seinerzeit von RFB, Rhein Flugzeugbau in Mönchengladbach produziert. RFB war eine Tochtergesellschaft der VfW-Gruppe, später MBB.
    FanJet Aviation hat vor einiger Zeit die vorhandene RFB-Insolvenzmasse nebst Produktions- und Zulassungsunterlagen sowie Warenlager übernommen.



    jan.
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Om te beginnen: iedereen een gezond en gelukkig 2011 gewenst!

    Vwb. de Fantrainer: we maken vorderingen.

    Voor een paar spantjes zit het proces van tekenen- nog een keer tekenen - laminaat maken - plakken - zagen - schuren en vijlen
    er zo goed als op! :p

    [​IMG]

    Een stringer loopt onder een hoek van 8° door de spanten, een met 6°, en twee met 0°.

    De romp wordt met 4 mm zacht balsa ingedekt (strip-planking). :yes:

    De zijkant van de spantjes wordt daarom schuin geslepen, waarbij de hoek meestal varieert met de plaats in de romp
    en terugloopt van bv. 3° aan de bovenkant van het spant tot 0° aan de onderzijde. :teacher:

    Over een week of twee weten we of alle inspanningen hun vruchten gaan afwerpen . . . :?


    jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Het denken gaat door; binnenkort (nou ja . . . wat heet kort) kom ik met een absolute noviteit! :p

    Op dit moment is het probleem dat er geboord, gezaagd en geschuurd moet worden (alles in ieder geval voor een deel mechanisch), en dat dat nogal wat lawaai maakt (kindjes kunnen niet slapen! :hammer:)

    En toch . . . ben ik vol vertrouwen. ;)

    (Rare toestanden ondertussen, hier, op het forum . . . :confused:)


    jan.
     
  8. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    nou Jan, als je zulke spannende dingen beloofd mag het niet LANG duren!
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Prototype 1 is mislukt cq. werkt niet. :mad:

    Ik zal eerdaags even mbv. een tekening aangeven wat ik van plan was.

    Het principe deugt (denk ik), maar ik kan het niet maken (heb geen freesmachine (als dat is wat je nodig hebt)).

    Het gaat om een zeer elegante oplossing (vind ik zelf) om spantjes in de beginfase van de bouw van de romp op hun plek te houden. :p

    Wordt vervolgd.


    jan.
     
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Spannend Jan, wat heb je bedacht?
    Benieuwd naar een tekening of foto`s!
    Succes met het 2de prototype!

    Grt, Ram6
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Ik wil dus iets handigs hebben om spantjes te kunnen fixeren, voordat de stringers etc. in de romp gelijmd worden.

    Wat is (was?) de idee.

    Ik heb ooit door een professionele meubelmaker een heleboel van dit soort blokjes laten zagen, in allerlei maten.

    [​IMG]


    De oplettende lezer is ze ook al in het draadje over de Strega tegengekomen.

    28 mm MDF, perfect vlak, perfect haaks, perfect.

    Als je daar nou op de volgende wijze magneetjes in zou kunnen aanbrengen!

    [​IMG]

    (De stippelijntjes zijn de ruimtes waar de magneetjes in gelijmd worden.)

    Als je dan per spant vier van die 'magneetblokjes' gebruikt om ze te fixeren . . . :D

    (Uiteraard wel per paar blokjes de magneetjes aan de bovenkant zo aanbrengen, dat ze elkaar alle vier aantrekken . . . ;) )

    Ik heb nog een heeeeeeeleboel van die dingen liggen . . .

    Deels gekocht, deels (die zwarte) gekregen van iemand die ook op het forum actief was, die geloof ik Johan heette, en bij Philips in Almelo gewerkt heeft? Is al weer lang geleden . . . Anyway.

    [​IMG]

    Hangen, beter gezegd, tegen de zijkant van een metalen ladenkastje . . .


    Eerste poging: gaatje boren . . .

    [​IMG]


    Het gat is rond, de magneet rechthoekig: die komt veeeeeel te ver van de zijkant te zitten; de afstand tussen de magneten wordt te groot; ze trekken elkaar amper meer aan. :(

    Ik zou dus eigenlijk de openingen zoals op de tekening aangegeven moeten aanbrengen (uitfresen?).

    Dan zitten ze mooi recht in het blokje, dicht tegen het oppervlak aan (bv. 1 mm er van af), het blokje is stabiel, recht, laat zich mooi uitlijnen op mm-papier, etc. etc.: dan ben je spekkoper!

    Maar goed, dit wordt 'm dus niet: ik kan het niet maken. :nooo:

    Zit al te denken aan een alternatief, om de magneten met duct-tape tegen de buitenkant aan te plakken oid. . . . Maar of dat gaat werken . . . :?


    Ondertussen zijn wel de eerste vier (jawel, 4!) onderdelen in elkaar gepast, en dat helemaal zonder CAD, CNC: het past!

    Een zekere trots is hier op z'n plaats (al zeg ik het zelf).

    [​IMG]

    Is nog niet helemaal klaar, ben nog wat vergeten, maar toch. :p

    De ins en outs van deze constructie worden zo rond februari hoop ik duidelijker. ;)

    (Als iemand suggesties heeft in de lijn van de magneetblokjes, dan hoor ik het graag. :p)


    jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ronde magneetjes kopen?
     
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
  14. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Jan,
    heb je weleens gezien hoe ik zoiets normaal bouw? Ik bouw altijd op een verzinkte metalen plaat. Daar zet ik dan ronde of rechthoekige magneten rechtop om de spanten op hun plaats te houden. Enigst nadeel is dat dit niet direct bruikbaar is bij rompen met een gebolde onderkant.


    vwb de supermagneten: die gebruik ik ook maar zijn eigenlijk te sterk. Je wilt dat die magneten lekker groot zijn zodat je de spanten op een flink oppervlak kunt inklemmen. Op dat moment zijn die magneten al VEEL te sterk en verwoesten ze alles. Daarnaast krijg je ze nooit meer van elkaar...
    Om goed te kunnen werken zul je naar een minder sterk kaliber moeten...

    [​IMG]

    Slecht te zien, maar deze staat ook deels in de magneten (voor verlijming geheel in de magneten)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Ik ook.


    Precies. En daar hebben we hier wel mee te maken.


    Klopt: al je balsa aan flarden!


    Ik dacht dat als volgt op te lossen.

    Omdat ik met die 28mm MDF klosjes / blokjes werk, kan ik het gat net zo diep maken (nu dus boren! :p ) als ik wil.

    Dus afhankelijk van de kracht van de magneetjes die boven in het blokje de spant tussen zich in klemmen, moet ik de gaten meer of minder diep boren.

    Hoe sterker, hoe minder diep boren. :p

    Mijn dag kan niet meer stuk.


    jan.
     
  16. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Jan,

    je kunt het wel gebruiken met een bolle romp door gewoon meerdere magneten op elkaar te zetten en een vulblokje onderin te gebruiken. Mijn voorkeur heeft het om de spanten niet in te klemmen. Ik gebruik de magneten enkel als verticale staanders. op enkele plaatsen klem ik een stringer tegen de onderplaat. Op die manier kun je je skelet af en toe even simpel van de plaat afpakken door enkel de naar beneden klemmende magneten te verwijderen.


    Voor het idee met de blokjes: je kunt ook de magneten altijd aan het oppervlak plaatsen en dan de houdkracht verminderen door 1 of meer lagen tape erover te plakken. Dat scheelt al snel een hoop!
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Dat kan, maar dan is mijn uitlijnfunctie op het mm-papier naar de gallemieze!

    Ik kan de aantrekkingskracht tussen de blokjes verkleinen door
    - er minder magneetjes in te stoppen
    - de gaatjes minder diep te maken

    De magneetjes hoven ook niet gelijmd te worden; die blijven vanzelf wel zitten. Hoef je dus ook niet zoveel magneetjes te kopen.

    Voor de bodem/basis moet je dus anders (diametraal) gemagnetiseerde magneten kopen: die kun je dan parallel aan de plaat naar binnen schuiven . . .

    supermagnete - S-04-10-N: Rod magnet Ø*4*mm H*10*mm


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2011
  18. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Jan,

    Zojuist schoot me nog een idee te binnen.
    Als je nu een groot aantal kubusvormige magneetjes koopt van 4x4x4 of 5x5x5mm. Dan lijm je een grote platte (ronde) magneet met het formaat van het geboorde gat 4 resp. 5mm verzonken in je blokje. Nu kun je de houdkracht aanpassen door het aantal kubusjes wat je op die middelste 'plakt'.
    (doordat je er kubusjes inplakt kun je ze altijd weer van de cirkelvormige basismageet afhalen)
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Ha Jitze,


    Ja, da's inderdaad ook een mogelijkheid.

    Hechten die kleine kubusjes per definitie sterker aan de magneet dan aan het metaal? :confused:

    Ik ga denk ik toch voor m'n eigen (ondertussen ook alweer iets gemodificeerde) plan.

    Gaten van 6 mm boren in de bodem, staafmagneten er in lijmen; de magneten raken de metalen plaat net niet. :D

    Dmv. testen proefondervindelijk vaststellen hoeveel er in de bodem van een klos moeten, om die stevig op z'n plek te houden. :cool:

    Idem voor de zijkant, bovenaan: vanaf de achterkant het gat boren, tot 'ie er aan de voorkant bijna uit komt (dan hoef je niet te lijmen, en: herbruikbaar! :p)

    We gaan het zien . . .

    (Is volgens mij ook een oude illusionisten-truc: een magneet, onzichtbaar verstopt in een stuk hout.

    "Kijk! Hij laat 'm bewegen!" :hammer: )


    jan.
     
  20. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    [OFFTOPIC]
    Hahaha, die werkt goed bij kleintjes! Magneet in de hand onder een tijdschrift, metalen diertje erop en aan m`n dochter vragen waar `ie heen moest lopen. Grote ogen wanneer dat dingetje `t ook deed!
    [/OFFTOPIC]

    Je maakt een mooie jig! Even puzzelen, maar je komt er wel uit.
    Het scheelt in ieder geval straks eelt op je wijsvinger van spelden drukken! ;)

    Succes,
    Grt, Ram6
     

Deel Deze Pagina