Fanjet 600

Grappenmaker . . . :mad:

;)


Alle gordingen zitten er in. :cool:

Carbon is alleen als sandwich verwerkt. :cool:

Ben nog wel een hele tijd aan het schuren geweest om de gordingen met de spantjes 'flush' te krijgen, maar het resultaat mag er zijn! :D

Gisteravond donderde de romp van de werktafel, precies op de uitstekende poten met zwenkwieltjes van m'n bureaustoel! :mad:

Gelukkig dat er carbon verstevigingen in zitten, anders waren er zeker een paar gordingen naar de gallemiezen geweest! :yes:

Nu alleen maar een paar moeten . . . :(

Zo ziet het er nu uit.

full



full




Okay.

Strip planking like a pro. :cool:

Waarom legt die meneer de latjes niet zo? :confused:

full



Dan klemt ieder latje zich enigszins vast onder het vorige latje. :D

Lijkt me eigenlijk wel handig.

Of zie ik iets over het hoofd? :?


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi jan !! ziet er stevig uit zo.
Waarom die man de plankjes niet zo legt ? geen idee maar ik denk dat jou
methode ook goed werkt.

Mvg,

Bart
 
Lijkt me een helse klus om het zo mooi aansluitend te maken als op het schetsje.
Schaven, snijden schuren... zoveel werk... durf je er niet meer mee te vliegen...
Als je het met bruislijm zou lijmen? Wel zuinig aan, dan werkt die lijm naadvullend op de geringe gaps. Laat is daarna goed schuren... om daarna af te glassen of te folieën.
En de sterkte? Zal ruimschoots voldoende zijn...
Mooi werk Jan!
 
Ja, lang geleden al eens gezien.

(Ding vliegt goed, maar niet echt mooi voorgevlogen, vind ik . . . )

Hij kiest voor een soort van insteekvleugels. :idea:

Hm . . .

Interessante gedachte. :p

Verbinding tussen de vleugels en die horizontale staartbomen: wat is wijsheid? :hammer:


jan.
 
Ik vind de getoonde constructie slim
Zo heb je vlees om de krachten van de staart naar de romp door te leiden.

Je kan de deling ook recht maken met een "stukje vleugel" vast aan de romp.
Lijkt me lastiger bouwen.
 
Er worden me recent allerlei voorstellen voor lijm aan de hand gedaan. :smile:

PU-lijm en als voorbeeld daarbinnen Beli-zell.

Beschrijving klinkt goed (zie bv. RC-Point & 2ehandsRC Webshop en Modelbouwwinkel Beugen).

Maar ik weet niet of mijn vaste hobby-zaak dat heeft liggen.

Zijn er alternatieven (merknamen) op dit vlak?

Of is iedere PU-lijm goed (genoeg)? :confused:

Ik wil het dus mn. voor de lijmverbindigen tussen de strips gebruiken, en dan moet het zich dus ook laten schuren . . .


jan.
 
Hallo Jan,
De PU bruis van de bouwmarkt (Hornbach) werkt prima. De Bison neem ik niet mee, want die potjes sluiten niet af. Het doppie is niet lucht dicht. Dus je koopt iets wat daardoor milieu vervuilender is, doordat je potje ongebruikt binnen een maand of twee opdroogt.
Stond er dus niet wat ik zocht, heb ik het gewoon bij Bossina weg gehaald.

K100 constructielijm van Frenken. Na gebruik knijp je zoveel mogelijk de lucht er uit...
Voordeel van de tubetje Belizel. Goed afsluitbaar en de snelle droogtijden.
Bij de constructielijm moet je langer wachten.
Ze zijn allemaal sterk genoeg en goed te schuren. Heb met balsa laminaat en bruis de fairings voor de P40 gemaakt. Werkt gewoon prettig. Kijk maar even in m'n plaatjesmapje op het mbf.
Gr Bas
 
Ben een beetje begonnen met het 'strip planken', maar om nou te zeggen dat het gelijk als een 'pro' gaat . . . :nooo:

Dit forum heeft naast allerlei andere kwaliteiten een pluspunt en een minpunt: er is ongelooflijk veel informatie te vinden (positief), maar probeer het maar eens terug te vinden . . . :hammer:

Ik herinner mij van de laatste weken van alles over het buigen van hout, hardhout en zachthout, ammonia, water, dreft (:confused:), stomen, in bad leggen, voorspannen, you name it, maar wie maakt er chocola van? :p

De latjes die ik gebruik (gestript uit een plankje van 2,5 mm dat nog geen 30 gram woog), moeten dus toch meer buigzaam gemaakt worden. :mad:

Hoe was het nou maar weer?

Typisch iets voor een tutorial, lijkt me. :yes:


Han schreef:

Latjes die je buigt torderen dan past er van die schuine kantjes niets meer.

Ik snap wat hij bedoelt.

Is 'ie daar nou zelf door schade en schande achter gekomen, of . . . ?

Zal eerdaags wat plaatjes maken.

Die Beli-zell werkt trouwens wel goed, geloof ik . . .

Moet ook nog een test invullen . . . :-?


jan.
 
Hoe ik dat weet nou al wat vaker een vliegtuig gebouwd!!

Zal je nog wat denk stof geven.
Al die kleine latjes plakken is toch veel te vel werk.
Als je hout wil vormen zoals bij jouw moet je hout minderen.
Zo dus.

100_2489.jpg


100_2490.jpg


100_2491.jpg


100_2492.jpg



Dit is onder het motto weg met die smalle latjes.

Groeten Han.
 
Dit werkt inderdaad ook erg mooi , op RcGroups is een bouwverslag van een Grumman Albatros
en 1/12. De ontwerper heeft het zelfs voor elkaar gekregen om de beplanking in CAD the tekenen en hier een platte uitslag van te maken welke weer lazer gesneden is . . :D

attachmentNew.php


attachmentNew.php


attachmentNew.php


Mvg,

Bart
 
Zo.

Strip planking . . . :?

Ik ben begonnen met de methode van die Amerikaan, maar ben er toch niet al te enthousiast over. :nooo:

Op den duur krijg je hele rare patronen. :shock:

Dat torderen van Han valt op zich wel mee, maar het 'minderen' geeft uiteindelijk denk ik toch een beter resultaat dan wat die Amerikaan voorstelt/doet.

Die schuine zijkanten van de strips: volgens mij helemaal niet nodig . . . :nooo:

Anyway. :?

Ziehier hoe de vlag er tot nu toe bijhangt.

De grootste fout is om niet in het midden van de romp te beginnen.

Ik dacht; die bovenkant van de romp, waar de kap op komt, is wel recht. :nooo:

full


full



Learning all the time.

Ik gebruik 2,5 mm balsa: dat laat nog wat ruimte om eea. netjes glad te schuren.

Achteraf was 3 mm toch beter geweest: het grote spant met het balsa er al aan steekt nu net een halve mm uit buiten de bekleding . . . :mad:

Hoe gaan we dat nog netjes wegwerken? :confused:

Wat wel goed werkt: een soort glassex van euroshopper.

Veel voor weinig! :p

Aan één kant opspuiten, even laten intrekken, en de strip eet uit de hand, zeg maar.

Op één dunne zijde van de strip een laagje Beli-zell (hoe giftig is dat???), seconden-lijm op de spantjes, en stuk voor stuk aandrukken en fixeren. :cool:

Voilà, dat werkt mooi. :D

De oplettende kijker heeft al gezien dat de laatste strip al taps toeloopt, en op die plek kan dat nog.

Maar straks: dan is de neus klein, het motorspant is klein, en daar tussenin is het groot. :rolleyes:

Hoe zullen we dat nou eens gaan oplossen? :confused:

Suggesties worden zoals gewoonlijk met graagte ingewacht. ;)


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
He Jan dat gaat goed.
Nu weer zo'n stripje aan de schuinspant beginnen.
En die over de reeds geplakt ombuigen.
Nu zul je iets van de laatst geplakte wat af moeten halen.Bij de motorspant dus.
Maar zo krijg je wel de juiste vorm.

Han.
 
Heb je een link van die Albatross?

Zier er werkelijk schitterend uit . . . :eek:

Ik kan proberen ook zo'n stuk voor de Fanjet te snijden, met allemaal inkepingen, maar dat lijkt me toch geen goed idee . . . :nooo:


jan.
 
Jan,

kijk ook eens bij de bouwverslagen van Ton van Munsteren, bijvoorbeeld hier:
yak-23-flora
(wel het hele topic doorkijken, zitten ook foto's van Wouter Vroom zn Yak in.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top