Fanjet 600

Ik snap nu je verwarring, Jan, en ik snap de uitleg van Richard ook.
Als ik het goed begrijp: plak je de eerste laag precies op de afscheiding van waar je de kleur wilt hebben, en de tweede laag ongeveer een mm "te ver"...
Je spuit de eerste laag verf, en trekt onmiddelijk het bovenste plakband weg. Je hebt nu een randje van 1 mm waar nog geen kleur zit, maar wel een scherpe belijning. Alleen de verf dekt nog niet goed.
Na droging spuit je een tweede laag, en nu trek je ook de tweede laag afplaktape weg.
Je hebt nu een dekkend kleurvlak, EN een scherpe belijning.

Zeg ik dat zo goed, Richard?
 
Ja, een leuk boek.

Keer op de beurs in Dortmund meegenomen, geloof ik . . .

1754304658006.png


1754304707480.png


 
Direct, of na droging?

(We zijn wel weer lekker bezig!)
Ook weer "direct" natuurlijk: als die tweede laag nog nat is.
Dus laag één, bovenste tape weg terwijl die laag nog nat is. Laag één laten drogen. Laag twéé spuiten, en tape twee weghalen terwijl laag twee nog nat is...
 
Ben ook aan het stoeien met G4
Heeeel lang gewacht toch nu eindelijk gedaan met G4 is trouwens wel dikker dan verwacht.
Had toch liever de PU100 maar met G4 en een sponsje ook wel te doen.

Bekijk bijlage 625745

Bekijk bijlage 625747
als je de G4 wat dik vind dan kan je die verdunnen met Xylene, let wel ff op dat als het verouderd en er vocht bij is gekomen dan zal de G4 ook na verdunning niet meer zo lekker verwerken als een verse bus.... probeer de G4 ook altijd in een winkel te kopen, en let dan even op de productiedatum, weiger gerust een oude fles en laat je vooral niet afschepen het toch te kopen met een gratis flesje verdunning, zodra een verouderde fles geopend is dan is het beperkt houdbaar
 
Ik snap nu je verwarring, Jan, en ik snap de uitleg van Richard ook.
Als ik het goed begrijp: plak je de eerste laag precies op de afscheiding van waar je de kleur wilt hebben, en de tweede laag ongeveer een mm "te ver"...
Je spuit de eerste laag verf, en trekt onmiddelijk het bovenste plakband weg. Je hebt nu een randje van 1 mm waar nog geen kleur zit, maar wel een scherpe belijning. Alleen de verf dekt nog niet goed.
Na droging spuit je een tweede laag, en nu trek je ook de tweede laag afplaktape weg.
Je hebt nu een dekkend kleurvlak, EN een scherpe belijning.

Zeg ik dat zo goed, Richard?
Ja helemaal correct Bert, dat is precies wat ik bedoel
 
Ik heb vanmiddag twee spuitbussen lak opgehaald bij


Die hebben goed meegedacht, maar uiteindelijk moet ik natuurlijk de keuze maken.

Lastig kiezen, uit meer dan honderd tinten silver metallic . . .

Gaan we binnenkort zien.

Moet echter eerst nog
- de twee kapjes maken (met cockpit-interieur)
- roerhorntjes voor de verschillende roeren maken
- de rompdelen achteraan de romp pas maken op de vleugels (eigenlijk andersom)
- en nog zo het een en ander.

En tegen de tijd dat we kunnen spuiten zitten we vast weer midden in het mooie (vlieg)weer!
 
als je de G4 wat dik vind dan kan je die verdunnen met Xylene, let wel ff op dat als het verouderd en er vocht bij is gekomen dan zal de G4 ook na verdunning niet meer zo lekker verwerken als een verse bus.... probeer de G4 ook altijd in een winkel te kopen, en let dan even op de productiedatum, weiger gerust een oude fles en laat je vooral niet afschepen het toch te kopen met een gratis flesje verdunning, zodra een verouderde fles geopend is dan is het beperkt houdbaar
Dat is een goeie dank voor de tip die verdunning maar eens proberen, is thinner ook te gebruiken?
En die datum man nooit aangedacht staat 20-4 onderop de fles dus een volgende keer zeker checken.
 
Kijk uit met G4.

Ventileren en een goed masker!!!

Puur gif.
Omdat het stinkt ?.
Epoxy ruik je amper, maar is vele malen slechter voor je dan een beetje G4 damp
En dan heb ik het nog niet eens over bv Methylene chloride, dat ruikt eerder fijn dan dat t stinkt (ietwat zoetig) mat dit is dus wel een Carcinogeen product
 
Voor het spuiten toch nog eerst maar eens een paar losse eindjes bekeken.

Zoals deze.

Aansturing van het richtingroer.

Dat moet op de vierkante cm.

Er zijn drie opties.

1.
Vastzetten. Maar dat vind ik een beetje, net nu het zo mooi scharniert.

2.
Op de foto komt er een 0,75 mm carbonstaaf uit een 2,0 mm binnenkabel.

Er is ook 0,7 mm carbonstraaf te koop.

1754472766154.png


Maar wat is anno 2025 een elegante, goede manier om de beweging om te zetten naar het roer?

3.
Verder werken met de 2,0 mm binnenkabel.

Ik heb een paar stukken van die fijne, oude versie teruggevonden, die zo fijn glijdt.

Het roer is net onder de inkeping voor het scharnier (het schaduwlijntje) ongeveer 11 mm . . .

Er kan nog wel een beetje getrokken worden aan die binnenkabel, zodat er iets meer ruimte ontstaat.

Ik hoor het graag.
 
Weinig respons . . . :(

Mij schoot dit te binnen (had ik nog liggen):

1754572251476.png


Hebben die dingen ook een Nederlandse naam?

Overigens is de site van MP Jet een bezoekje waard!

Tenslotte: hoe heten deze dingen?

1754573421075.png


(Dit zijn hele kleintjes . . . )
 
Linkage stopper in het Engels wordt

(Stuur)stang bevestiging in het Nederlands

 
Kan je in de buitenkabel niet beter gewoon een dunne staalkabel stoppen en op het einde met een z-tang een z aan de staaldraad buigen.
En dan aan de andere kant ( om verstelbaar te maken) een linkage stopper of te wel stuurstang bevstiging die je daar hebt monteren.
Zo zou ik het tenminste doen.
 
Hangt er een beetje van af wat je met 'de buitenkabel' bedoelt.

Je kunt natuurlijk niet (met goed fatsoen) een staaldraad van 0,8 mm door een buitenkabel met een binnendiameter van 2,0 mm laten lopen . . .
 
Waarom heb je dan ook voor zo'n klein toestel een 2mm buitenkabel genomen?
Je hebt ook stuurkabels van 0.8 die in een witte buitenmantel lopen van 2mm (buiten) , die kan je volgens mij in de buitenkabel van je richtingroer doorvoeren, probleem opgelost.
 
Waarom heb je dan ook voor zo'n klein toestel een 2mm buitenkabel genomen?
Je bedoelt denk ik: 2 mm binnendiameter (van die buitenkabel).

Maar je hebt gelijk: achteraf gezien . . .

Maar ja, je weet wat ze over 'achteraf' zeggen.

een witte buitenmantel lopen van 2mm (buiten) , die kan je volgens mij in de buitenkabel van je richtingroer doorvoeren

Ja, daar zit ik natuurlijk ook al aan te denken.

Zeker nu ik zie dat er 0,7 mm carbon staaf te koop is.

Dus buitenkabel laten zitten, daar een binnenkabel in stoppen (lijmen), en daar een 'stuurkabel' doorheen steken . . .

We gaan het zien.
 
Beter Jan, had niet helemaal door dat de binnendiameter 2mm is.
Zelf gebruik ik voor stuurkabels een verenstaaldraad van 1,2 of 1,4 mm, tenminste bij vliegtuigen tot iets van 1 meter spantwijdte.
Je zou ook een wat dikkere staaldraad in die buitenkabel kunnen stoppen, weet niet of 2mm werkt ( wel lekker stevig) maar 1,9 zou zeker moeten werken.
En zo’n Z-tang die heb ik hier wel.
 
Back
Top