Fanmotor motorkoeling vrachtwagen

Hallo beste collega modelbouwers,

Daar ik mijn voorbereidingen nogal grondig doe alvorens aan een model te beginnen vroeg ik me af of het verbruik (het stroomverbruik) van een FANMOTOR VAN DE RADIATORKOELING VAN EEN VRACHTWAGEN binnen de perken ligt voor mijn nieuwe uitdaging nl. de Hoga, een havensleper die naambekendheid verwierf ten tijde van de aanval op Pearl Harbor.
Mijn vraag, heeft er iemand een idee hoe hoog het verbruik ongeveer ligt van deze motoren.

groetjes Lucky

Ja natuurlijk Frederik, maar op welke schaal? Waarschijnlijk niet die van Billing, want alleen al met die motor gaat dat sloepje onder.

Heb geen flauw idee :van wat en welke sleepboot het is. en jij praat over een sloepje!
Kan jij wat laten zien dat photo bijv :idea:
mvg
Frederik :D

hoga.gif

Dit is de Hoga van BB, 61 cm lang

@zinnia
Oh dat vind ik best een mooi booytje hoor :roll:
En dat twee maal 1.22 lang is toch mooi
Of heb jij een andere mening? :?:
mvg
Frederik :D

Best mooi, mischien gaat de bouwer wel voor 1,83m :D :D De breedte is dan 46,5 cm :thumbsup: Handig om mijn modellen in te laten testvaren.

Hallo,

@ zinnia & F.van.Gent: idd een model van BB lengte 62 cm schaal 1/50,

ik ben van
plan hem op schaal 1/25 te maken wat volgende afmetingen
opleverd, 124 cm lang en 31 cm breed. Een schroef van D= 80
of 90 mm drieblad afhankelijk van de motorisatie.
@ Jan Vos: 'kveronderstel dat dit een 12V motor is, zo ja met deze
motoren heb ik ervaring daar ik ze gebruik in mijn andere
werkschepen. Toch bedankt voor deze info.

De reden voor mijn vraag i.v.m. de motorkeuze is, dat ik wat meer power aan boord wil zonder een overbrenging te moeten plaatsen en zeker niet voor de snelheid. De werkelijke snelheid van dit schip was 14 knopen omgerekend ongeveer 25,9 km/h.
De bedoeling is om een roeiboot te kunnen slepen met een man of drie der in.
Het dek en de sleepinrichting zullen daarom ook verstevigd uitgevoerd worden.
Het schip werd na de oorlog uitgeleend aan de navy van Oakland maar onder de naam "City of Oakland" waar ze dienst deed als blusboot tot 1996 waarna ze verhuisde naar een museum te Arkansas als historisch erfgoed.

Groeten Lucky.

@Adam: ja, das natuurlijk een kink in de kabel, bedankt allezins voor
deze info. De zoektocht naar de gewenste motor zal dus nog
effe voortgaan.

Groeten Lucky

Lucky,

De VW Passat motor hebben wij getest het toerental is 3000 rpm bij 12 volt welke auto heeft nog een 6 volt instalatie aan boord.

Er is een Duitser die een modelsleper heeft met deze motor en een 130 mm scheefsschroef de trekkracht van deze sleper bedraagt 8 kilo.
Motor is met roodkoperen buis in spiraal omwonden voor waterkoeling hier had dus beter een vertraging gebruikt kunnen worden.
Maar ja deze man zegt motor af bij de sloop hebben ze genoeg.

Back