FastLane Monster Rustler

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Stevez26, 10 mei 2011.

  1. WesleyK

    WesleyK

    Lid geworden:
    2 apr 2013
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Roosendaal
    Hardgeanodiseerd aluminium wordt vaak in de industrie toepepast, waar het enkel om de hardere laag van het anodiseren gaat. Voor commercieel gebruik zie je dat ze er vaak een bepaalde stof bijgooien die voor een bepaalde kleur zorgen. Hard geanodiseerd is geloof ik wel een beter proces, waarbij het materiaal ook daadwerkelijk harder wordt, al dan niet door een dikkere laag/beter proces.
    Het is inderdaad de AluminiumOxide laag die je chemisch versterkt dmv anodiseren. AluminiumOxide vindt je terug op elk stuk aluminium, het is een roestlaagje wat ervoor zorgt dat aluminium niet verder kan roesten.

    FireFrenzy, waar haal je vandaan dat aluminium geanodiseerd 8-9 scoort op de MOHS schaal? Zo hard is de laag nou ook weer niet ;). Bij standaard anodiseren in ieder geval. De meeste mensen hier hebben vroeger wel zo'n iPod gehad, die zat na een tijd ook helemaal onder de krassen, net als mijn iPhone of mijn MacBook, allemaal geanodiseerd. Het krast moeilijk, maar is zeker wel te bekrassen. Aluminium dat niet geanodiseerd is hoef je enkel maar naar te kijken om t te laten krassen.

    Edit:
    Wow, inderdaad bepaalde technieken om te anodiseren leveren een 9 op de schaal van MOHS op, maar daarbij vind je inderdaad ook dat de laag bij bv Apple producten maar erg dun is, en daardoor makkelijk krassen.
     
  2. jarno1997

    jarno1997

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    Born Limburg
    wanneer komt er weer eens een update van de monster rustler??:cool:
     
  3. FireFrenzy

    FireFrenzy

    Lid geworden:
    22 jun 2009
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Utrecht
    ano is Al2O3 AKA ruby's en andere shiney shit the wife/girlfriend likes

    SIENCE, BITCHES! just 'cause it works;)
     
  4. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Wesley, alu roest niet, het oxideert ;)

    Anodiseren heeft normaal gesproken een laagdikte van ongeveer 20-25 micron, terwijl hardanodiseren meestal 40 micron is, en daarnaast nog harder uiteraard.
     
  5. C4Vette

    C4Vette

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    30
    Mooi man. Sommige mensen zijn net als eksters: als het maar glimt :D
    Zelf ben ik ook zo hoor. Er zijn ook beschrijvingen en filmpjes te vinden hoe je thuis zelf kan anodiseren, ook met kleurtjes. Er komt accuzuur en elektriciteit bij kijken dus niet iets voor in de keuken ofzo...
     
  6. WesleyK

    WesleyK

    Lid geworden:
    2 apr 2013
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Roosendaal
    Uiteraard, maar de meeste mensen kennen het verschijnsel als roest op ijzeroppervlaktes, terwijl dat ook een vorm van oxidatie is. Vandaar mijn benaming roest, ookal is dit enkel bij ijzer. Maar je hebt helemaal gelijk hoor ;).

    Zelf anodiseren kan wel leuk zijn denk ik. Enkel moeilijk om aan de juiste stoffen te komen. Mensen die dat gedaan hebben hier?
     
  7. C4Vette

    C4Vette

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    30
    Valt volgens mij wel mee. Wat ik heb gelezen is dat je accuzuur kan gebruiken en dit 1:1 te verdunnen met gedistilleerd water.
    Accuzuur is 37%-oplossing van zwavelzuur (H2SO4 -- sulfuric acid). Met de genoemde verdunning moet je tussen 15 en 20% komen. Wordt vaak nog oxaalzuur aan toegevoegd, maar ik weet niet waarom. Met deze vloeisof in een kunststof bakje met als kathode twee stroken gebruiken (negatieve aansluiting), eentje per zijde, best van aluminium 6061/6063, of anders van lood. Het te anodiseren onderdeel met de plus verbinden d.m.v. aluminium-draad. Als stroombron (een acculader bijvoorbeeld) 12 ASF (amps per square foot) voor een uur.
    Nogmaals: dit heb ik gelezen en is door mij nooit geprobeerd!
     

Deel Deze Pagina