FBKanarie krijgt vorm, nog deze zomer vliegend?

Discussie in 'Ornithopters' gestart door fbk, 5 aug 2006.

  1. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    FBKanarie leek me wel een aardige naam.
    Er begint schot in te komen, bekleding zit nog niet goed vast, maar zo is de vorm al zichtbaar. Moet zelf nog even wennen aan de staart, leek me in eerste instantie wel leuk............
    [​IMG]
     
  2. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ziet er leuk uit.

    Eigen meganiek, of van de eagle?
     
  3. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb een tweede eagle mechaniek, die gebruik ik dus, wel met een wat hogere flapsnelheid.
    Heb een wat kleinere vleugel gemaakt, spanwijdte 102cm ipv. 120cm.
     
  4. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik zoek nog een voorbeeld om de kop van een kanarie te maken.
    Iemand een idee waar ik zoiets kan vinden?
     
  5. hezik

    hezik Guest

    google images is your friend!

    kanarie of canary intypen bij google images (of google afbeeldingen) en gaan met die banaan :)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  6. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Alleen die laatste is geen kanarie maar een Grasparkiet, ondanks dat de naam van de foto wel canary.jpg is. Het verschil is duidelijk te zien aan de snavelvorm. Een parkiet heeft een snavel zoals een papagaai die heeft terwijl een kanarie een snavel als een vink heeft.
    Alle anderen zijn wel kanaries in verschillende kleuren.
     
  7. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    bedankt voor de tip, nu vind ik wel iets wat ik kan gebruiken.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  9. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    met al die regen in ieder geval genoeg tijd om te bouwen :lol:
     
  10. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Dit borstelloze binnenlopertje ga ik gebruiken, 51gram en diameter is 24mm, precies de speed300 maat, past zo in het frame :wink:
    KV=4200, met een 11T tandwiel is de totale vertraging 72x.
    [​IMG]

    en wil ik aansturen met dit regelaartje, 10 gram, vond ik bij Batt-Mann op de electro fly-in Venray vorige week :wink:
    [​IMG]
     
  11. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Afgelopen weken de orni afgebouwd, toch maar geen kanariekop gemaakt, zo'n snavel is nogal puntig :cry: Ik houd het nu maar op een parkiet :wink: Gewicht met 2S1600mAh konion lithium 362gram, zonder accu 272gram.
    Onlangs de eerste vlucht gemaakt en hij doet het :D , heeft ie in ieder geval nog dit jaar gevlogen :wink:
    Wel een afwijking naar links, was met een paperclip te verhelpen.
    Door de kleinere vleugel en de kleinere vertraging is de flapsnelheid hoger dan bij de Eagle, de vliegsnelheid lijkt me ook hoger, dus wellicht kan ie ook wat meer wind hebben. De proefvlucht was bij windstil weer, 6 graden, druilerig, hij vloog ongeveer 14minuten.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Weer met V-staart aansturing, servo's van 5.5gram, ze hebben de eerste vlucht goed doorstaan :wink:
    [​IMG]

    Wel een andere regelaar, de Jeti heb ik al in een ander model in gebruik, deze in de Kanarie dus,
    [​IMG]
    Doet het ook prima, 3 gram zwaarder maar wel een stuk goedkoper en meer instelmogelijkheden :wink:
     
  12. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Nog wat dingen aangepast
    [​IMG]
    Nu maar wachten op wat minder wind, het zit niet mee de laatste tijd, tja, het is januari :|
     
  13. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Inmiddels heeft de FBKanarie tientallen vluchten gemaakt en heb ik tussendoor nog diverse dingen veranderd, o.a. de staart (negatieve V-stelling).
    De opvallendste verschillen met de Eagle zijn dat de Kanarie duidelijk meer snelheid heeft, sneller stijgt en wendbaarder is.
    Hij heeft wel een wat hoger stroomverbruik, ter vergelijking, met de 2S1400 Konion vliegt de FBKanarie ongeveer 14 minuten, de Eagle haalt 19 minuten.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  14. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Afgelopen zondag 23sept. eindelijk een filmpje van de FBKanarie (cameraman Bas, Yeti met de 6zessen) gemaakt. Er stond eigenlijk wat teveel wind, op de grond 15km/h gemeten, in de lucht zal het waarschijnlijk wel 20km/h zijn geweest. De FBKanarie kon het net hebben, voor de Eagle is dit echt teveel.

    aangepast filmpje, i.v.m downloadproblemen nu als wmv streaming video 10.1MB, wel iets minder van kwaliteit:

    http://airtoimedia.nl/web/upload/fbk/FBKanarie_23sept2007.wmv

    Op de achtergrond zie je hoogspanningsmasten staan, de afstand is ongeveer 50m, Bas en ik vliegen hier al jaren, we hebben nog nooit enige storing door de hoogspanningsleidingen kunnen bemerken. Eigenlijk ook wel logisch, de spanning is wel hoog, maar de frequentie is erg laag, 50Hz en sinusvormig, een modelbesturingsontvanger op 35MHz = 35.000.000Hz kan geen 50Hz ontvangen.
     
  15. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Ziet er heel netjes afgewerkt uit, mijn complimenten.

    Ik kan helaas jou filmpje niet bekijken want ik krijg telkens een foutmelding zodra windows media player jou link wil openen.

    mvg. Robert.
     
  16. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Welke versie van de mediaplayer gebruik je? Bij mij geeft ie aan: V11.0.5721.5230
    Het duurt bij mij wel redelijk lang voor de film start, het downloaden duurt ongeveer 3min.
    Het bewerken van het filmpje heb ik met pinnacle studio9 gedaan in mpeg mode, ik kan het ook eens in avi proberen, misschien lukt het dan wel bij jou.

    Zijn er meer mensen die het filmpje niet kunnen zien? Gaarne bericht.
     
  17. Gilbert

    Gilbert Guest

    Frank, ik kan het filmpje ook niet bekijken. Ik gebruik BSPlayer Pro 2.1. Ik ben natuurlijk wel benieuwd

    Groeten, Gilbert
     
  18. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb het filmpje omgezet naar wmv streaming video, kwaliteit wel minder, maar dit schijnt voor internet wat beter geschikt te zijn. Bij mij start het in ieder geval een stuk sneller op, i.p.v. 3min. al na 15sec.

    http://airtoimedia.nl/web/upload/fbk/FBKanarie_23sept2007.wmv

    Lukt het nu wel Gilbert en Robert?
     
  19. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Ik kan het nu bekijken, mooi filmpje Frank! Werkt goed met negatieve v-staart.

    Bedankt dat je het met ons delen wilt.

    Vriendelijke groet, Robert.
     
  20. Gilbert

    Gilbert Guest

    Mooi filmpje Frank. Dit is ideale motivatie om verder te bouwen aan mijn orni. Blijkbaar kan de kanarie goed tegen de wind vliegen. Komt dit door de 'strakke' vleugel'?
     

Deel Deze Pagina