fc-16 naar pc

• Topicstarter Topicstarter oz
  • Startdatum Startdatum
O

oz

Guest
dag allemaal,

is het mogelijk om een fc16 futuba op een pc aan te sluiten voor fms?

zo ja, hoe?

alvast bedankt voor de reacties

groetjes BO

Een standaard fc16 kun je niet aansluiten op je pc omdat hier geen leraar/leerling bus op zit. Er is wel een uitbreiding te verkrijgen voor de fc16 die het mogenlijk maakt om deze aan te sluiten voor het gebruik op de pc.
Als je zo'n aansluiten gemaakt hebt, of als je zo'n aansluiting hebt dan kun je met een speciale kabel verbinding maken met je pc.

Je kunt je (al dan niet nog aan te schaffen) leerling-leeraar uitgang verbinden met je pc via 2 manieren:
1)een parallelkabel (printerpoort) je hebt voor windows xp dan wel nog ppjoy nodig, een programmatje dat zorgt dat xp die poort dan als joystick ziet.

2)Een USB interface kopen/maken waarmee je je zender op een usb poort aan kunt sluiten.

En wat is de meerwaarde van het aansluiten van een FC 16 op de computer???

Kun je dan de campac uitlezen en opslaan??

André

oz zei:
is het mogelijk om een fc16 futuba op een pc aan te sluiten voor fms?

fms = een flightsimulator
Zo kun je dus met je eigen zender op je pc oefenen met vliegen dmv een simulator. Nou zou ik daar persoonlijk geen fms voor nemen maar dat is :offtopic:

Je hebt niet erg hard gezocht in deze schat aan informatie :wink: . Maar goed...

In de FC16 is de LS aansluiting gewoon volledig aanwezig, het is alleen niet op een connector aangesloten. Kijk even op de site van Olivier http://users.belgacom.net/TX2TX/ want hier staat precies beschreven hoe je dat doet. Uit deze aansluiting komt dus een PPM signaal wat je nodig hebt om 2 zenders (leerling-leraar) te koppelen.

Vervolgens maak je een FMS interface die het PPM signaal omvormt tot een serieel signaal voor op de COM poort, dit wordt oa ook op de site van Olivier beschreven. Succes!

Nou die site van die Oliver zegt me niets, ik hoop dat de man van mijn hobbyzaak het wil aansluiten op mijn zender. En dan zou ik hem op aerofly willen aansluiten.

Gaat dat zomaar?? ik bedoel is dat plug and play?

Of de USB kabel van Multiplex kopen (Quartel, 30 euri), deze is te gebruiken met alle zenders, dan ook geen PPJOY nodig, werkt meteen!
Op www.rc-sim.de staat in de workshop PPJOY hoe je zelf een kabel kunt maken

Peter

Back