FC-16 ombouwen naar 2.4Ghz

hallo

ik heb onlangs een nieuwe futaba FC-16 Boat n' Truck gekocht op de 40Mhz , maar nu is mijn vraag of er een module bestaat om deze zender om te bouwen naar een 2.4Ghz systeem , ik heb eens vernomen dat dit zou te verkrijgen zijn , maar na lang zoeken kwam ik niets tegen dat mij hier over verder kon helpen , is er hier iemand op het forum dat deze ombouw al gedaan heeft en die mij hier over informatie kan geven als ook de link naar de module en ontvanger.

alvast bedankt

mvg joeri

ik heb hier op het forum (truckers gedeelte) eens voorbij zien komen dat de aansluiting van de draden op de trainer poort verschilt bij de FC-16 (oud model) en de FC-16 boat & truck.

hoe de draden precies moeten worden aangesloten durf ik niet te zeggen.

m.v.g. jordi

hallo

bedankt voor de snelle reacties , ik heb eens gekeken in men nieuwe FC-16 en daar zit inderdaad GEEN trainer stekker in , is dit een probleem of kan ik die 3 draden elders op aansluiten zodat ik toch een 2.4Ghz systeem kan hebben in men zender of is er een andere methode de oplossing zijn om alsnog de FC-16 om te bouwen naar een 2.4Ghz ,

mvg joeri

Hou er wel rekening mee indien je bvb. een Robbe SOUND of NAVY module wil inbouwen deze NIET zal werken op 2,4ghz.
Dat is de reden waarom ze dit type NAVY & TRUCK zenders, omwille van hun bestaande uitreiding modules, op de 40mHz. houden.

@danny.act

de enigste uitzondering is jeti zover mij bekend en dacht servonaut maar dat weet ik niet zeker.

vandaar ook dat jeti wordt aangeraden als je deze functies wilt gebruiken.

in de ontvanger moet je de setting op zoeken channel time. en deze op by transmitter instellen.

Hou er wel rekening mee indien je bvb. een Robbe SOUND of NAVY module wil inbouwen deze NIET zal werken op 2,4ghz.
Dat is de reden waarom ze dit type NAVY & TRUCK zenders, omwille van hun bestaande uitreiding modules, op de 40mHz. houden.

het is een gebruik voor boten , en ik gebruik de robbe navy module's niet , alsook de uitbreidings sets niet , deze heb niet nodig , ik werk via servo's om de verlichting en andere functies te bedienen dus zou het in princiepe geen probleem mogen zijn als ik de assan gebruik , natuurlijk als deze zou werken op een nieuwe FC-16 uiteraard

mvg joeri

Beste Joeri,

Als je een search doet op het forum dan zie je dat de vraag al gesteld was, maar geen probleem, door de enorme hoeveelheid aan discussies raakt men gemakkelijk het overzicht kwijt.

Even terug naar het topic. Het ombouwen is niet moeilijk. In principe heb je de volgende zaken nodig; een hack module (Assan, Jeti, FRsky, Corona om er een paar te noemen) verder moet je weten waar de plus de min en het PPM signaaltje gevonden kan worden want in principe werkt het voor elke module hetzelfde. Bij Jeti staat het dus gewoon op de site ---> http://www.jetimodel.com/data_downloads/54/fc-16.pdf.

Verder zie ik dat het gaat om varen, zou je rustig de goedkoopste modules kunnen gebruiken bij vliegen moet je daar wat voorzichtiger mee zijn omdat er zijn wat issues aangaande unieke ID's een boot valt gelukkig niet zomaar uit de lucht of het moet een vliegboot zijn:-)! Zelf zou ik in jouw geval gaan voor FRsky goedkoop en betrouwbaar en in jouw geval ook wel aardig om te noemen; het is verkrijgbaar in het Vlaamse land :-).te weten bij microtechnics in Ciplet.

Succes met de ombouw, mvrgrt, Aad.

Laatst bewerkt:
Changing to 2.4 m

Hi have a look at Hobby King mate Assan module does the job,
good deal on the combo module plus 2 receivers check it out, Cheers

@Reefpilot

Some of those combo's aren't useable on a FC-16, because there are types who has no changeable HF-modul! Then you still have to go for a seperated hack module and seperate receivers and that's more expensive.

in dutch;

Setjes (combo's) die jij bedoeld zijn dus niet geschikt voor alle FC-16's , deze zijn uitsluitend voor Futaba en Graupner met uitneembare HF-modules en niet alle FC-16's hebben een uitneembare HF-module. Losse ontvangers met het hack setje is een behoorlijk stuk duurder. Is bij de concurrentie van FRsky behoorlijk voordeliger en doet er niet erg veel voor onder.

groet, Aad.

Laatst bewerkt:
hallo

ik heb zonet even een paar foto's genomen van men Futaba FC-16 Boat 'n Truck op de 40Mhz , zoals u kan zien zitter er aardig wat componenten NIET meer in zoals bij de oudere versie , dat is waarschijnlijk een probleem om een 2.4Ghz systeem van te maken

S7003736.jpg

zoals u ziet kan de zender uitzenden op PPM
S7003737.jpg

S7003738.jpg

S7003739.jpg

S7003740.jpg

Je hebt inderdaad gelijk, dit is een afwijkende, ik zou mijn licht opsteken bij Corrien/Jan wellicht kan hij jouw verder helpen. De plus en min is niet zo spannend, je moet in dit geval alleen de PPM uitgang vinden anders gaat het niet werken.

Nog net gevonden aanpassing-futaba-fc16-boat-ntruck-naar-2-4ghz-3 wellicht is dit de oplossing met name post met permalink 34, de pulstrein is het PPM signaal. (ten overvloede)

succes Aad.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hij is wel afwijkend maar niet zo heel afwijkend.

Als ik de handleiding van de Robbe moet geloven is de traineraansluiting op deze foto:
S7003738.jpg

de liggende 4 polige stekker tussen de 2x 2 staande witte stekkers in.

Zie hier voor de handleiding en dan op bladzijde 9:
http://data.robbe-online.net/robbe_pdf/P2021/P2021_1-F4044.pdf

Hier zou dus +, - en PPM signaal op moeten staan en kan je dus makkelijk ombouwen.

Beste,

Er schijnt ook nog een probleem te zijn met deze zender Truck & Boat tov de "oude" icm ombouw naar 2,4 Ghz, de uitgang waarop je de module aansluit in de zender is stroom begrensd, en dusdanig laag dat je 2,4 module niet goed werkt !!!.

Corrien weet dit neem ik aan, anders weet Chris van 2e hands rc er oop veel van !!

Gr,

Tom

@Berto,

Ik doel op diezelfde poort met nr 2213 erbij, de lange draadbrug is dus de PPM pulstrein. Nu moet het niet moeilijk meer zijn.

groet, Aad.

Kijk, klopt dus wat ik gevonden had met de post vanb Aad die hij net hierboven aangepast had :D

Waren beide zo`n beetje gelijk gepost :-)

Alk ik goed ben voorgelicht is het PPM signaal een verschilspanning (please don't shoot me when I'm wrong) tussen de min en het PPM signaal. volgens mij kun je de plus op je batterijpak aansluiten.

Wel interessant deze case :-)!

groet, Aad

Ben zelf ook aan het uitzoeken of ik op 2,4ghz kan overstappen.
Ik heb ook de FC16 Boat en truck en Servonaut levert hiervoor een module die ingebouwd kan worden.

Word aangesloten op de wel aanwezige trainerpoort, alleen heb je een verloopkabeltje nodig, want de stekker is anders.

Het kost je een multiswitch inbouwplaats, dus je kan nog 1 multiswitch inbouwen.
Robbe multiswitch en multiprop zouden allebei moeten werken.

Met de module kan je drie modellen met een simpele omzetting van een driestandenschakelaar aanspreken.

Of een functiemodel, zoals een hijskraan waar ik hem voor wil gaan gebruiken, met een rijontvanger en een ontvanger in de bovenbouw voor de hijsfuncties.

Ontvangers zijn ook in master slave te gebruiken, volgens de website.

Hoe dit precies werkt moet ik nog navragen, want ik heb het systeem nog niet aangeschaft.

Zit er een nadeel aan al dit moois, ja natuurlijk, de prijs.
Maar ik heb gebruikers gesproken die er heel tevreden mee zijn, en het is veilig, want een model op 2,4 ghz kan zonder zendsignaal niets doen, dus hij gaat niet aan de haal.

Maar zoals hier al vaker is gezegd, Corrien kan hier veel meer zinnige dingen over zeggen

Back